Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Nej det är ingen uppenbar möjlighet att någon annan har injicerat medlet. Det är bara läkaren som (eventuellt) blir åtalad. Fanns det en uppenbar möjlighet till någon alternativ gärningsman skulle det väl ha kommit fram vid det här laget?
Eller har jag fel när jag skriver så? Det är väl ändå det som åklagaren hävdar.
Vi har inte sett ett åtal ännu.
Det är en (som jag ser det, och tills vidare) en uppenbar möjlighet, närmast en trolighet, att någon injicerat pentotal. Uppenbarligen nekar läkaren (enligt pressen) till att det är hon. Om man nu tror på analysen innebär det att någon bör ha gjort det, och det kan tydligen vara i stort sett vem som helst i en begränsad krets, läkare och vårdpersonal ej uteslutna.
Hurtig har framhållit att ett antal individer har haft tillgång till medlet och att de varit för sig själva på salen, så åtminstone läkarens försvarsadvokat menar tydligen att möjligheten finns till en annan gärningsman (vilket är hans jobb att påtala, naturligtvis). Jag tänker inte säga emot.
Nu kan man tänka sig att det gått till på följande sätt (det är givetvis bara en hypotes): Någon "obehörig" på rummet har givit barnet en spruta pentotal, varvid barnet har dött så gott som genast. Detta har skett då personalen varit borta kortvarigt. Läkaren kommer in då barnet är dött, och inser att någon annan givit medlet. Detta ligger hon lågt med, och anser att det inte är hennes sak att stimma om - det är hemskt nog som det är, alla förtvivlade osv osv. Tanken att det kanske inte spelade någon roll kanske t o m ligger nära till hands.
En tid därefter obduceras barnet, pentotalet upptäcks, utredningen går vidare. Halterna i omgång ett (felräknade) ställer till kända utspel, de trovärdiga halterna är inte mycket mer lugnande de heller. Läkaren är den enda rimliga misstänkta och grips.
Då kan jag tänka mig att en förhörsledare ganska snabbt kommer fram till att det finns något som döljs, och så pressas det rätt hårt. Till slut blir man mer eller mindre säker på att läkaren ljuger (inte berättar som det är) och sedan blir det inte bra.
Alltså, en tänkbar händelse, med det vi vet.