Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Det fetmarkerade i ditt inlägg antar jag är en ren felformulering. För jag antar att vi är överens om att prematuren hade avlidit oavsett.
Nej, det är ingen felformulering. Alla människor har en etik och en moral, och den överensstämmer inte alltid med lagens bokstav (kanske inte ens alltid med dess anda).
Jag menar alltså att en van läkare, med erfarenhet av tragiska situationer skulle kunna se en överdosering från en personlig, yrkesetisk synvinkel. Ungefär: "
så gör man absolut inte, döendet får ta sin tid, och det får det göra, för jag har koll och resurser att se till så att det inte blir alltför hemskt för någon").
Skulle det då vara så att någon på rummet tagit ett eget initiativ skulle man kanske (som ansvarig läkare) kunna tänka ungefär så som jag beskrev, dvs "att det var ju inte bra, rentav olyckligt, men blir någonting bättre av att jag ställer till ett himla liv, med tanke på att utgången var alldeles given?".
Mycket hypotetiskt, naturligtvis. Tanken är bara att beskriva ett scenario där så många påståenden som möjligt kan vara sanna.