Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Frågorna som jag hoppas att utredning etc kan ge svar på är: Gavs det överhuvudtaget? [snipp]
Min gissning är dock att vi inte kommer få någon fråga klarlagd även om det här leder till åtal.
Jag hoppas innerligt att du inte har rätt i din gissning.
Själv tycker jag att det mest intressanta är fråga nummer 1: Gavs Pentotal överhuvudtaget?
Jag är litet förvånad att jag inte ännu sett några mer omfattande spekulationer/kritik av RMVs arbete. Jag skulle verkligen vilja ha svar på frågan hur det kom sig att varken Fenemal/fenobarbitol eller Dormicum/midazolam hittades.
Det utlåtande som Sos låtit göra (minns inte namnet nu) befattar sig mest bara med felräkningen vis-a-vis Pentotalet (20-60ggr vs 1000ggr), och konstaterar att den analysmetod RMV använder är bra.
Det verkar som om ingen, utom några få kommentatorer här och på Dagens Medicin tagit sig en funderar på om RMVs resultat kan betyda NÅGOT HELT ANNAT än att flickan fått Pentotal. (I sig en helt otrolig brist i utredningen, kan man tycka.)
Vi skall kanske också komma ihåg att i den allra första rapporteringen talades det också en del om "skyhöga" morfin-nivåer. Där kunde man väldigt snabbt gräva fram en studie som visar att avlidna neonatalers morfinnivåer ofta ÄR helt otroliga, och sedan talades det inte så mycket mer om det.
Man frågar sig hur soppan sett ut om inte RMV slagit fast just Pentotal/tiopental, utan kanske istället talat om en metabolit av barbiturat, eller rentav Fenemal/fenobarbitol... (Ett läkemedel som flickan fick, och som var svårt att få stabiliserat på en bra nivå hos henne.)
Verkligt irriterande att känna att man inte kan tillräckligt - finns här faktiskt ingen som kunde läsa på en kvart, och sedan ge oss en liten föreläsning om metabolismen av barbiturater?
Citat:
Vem gav det? Varför gavs det? Hur ser egentligen rättsläget ut om det gavs precis innan den naturliga dödens inträffande?
Och en följdfråga: OM det gavs strax innan dödens inträffande av någon annan än sjukvårdspersonal, förändrar detta rättsläget? Och i så fall, hur?