2009-10-20, 22:25
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickus
Jag tänkte väl mer på att man brukar kunna anmäla sitt intresse på förhand? Vem vänder man sig då till? Är det direkt till chefsåklagare Peter Claeson?

Ja, det är till Västerorts åklagarkammare eller direkt till PC du vänder dig, och vid uppmärksammade mål kan det vara bra att anmäla intresse i god tid.

http://www.aklagare.se/Sok-aklagare/Stockholm/Stockholm---Vasterorts-aklagarkammare-och-Lokal-aklagare-i-Visby/
Citera
2009-10-21, 03:46
Medlem
Mitt förhandstips är att domstolen kommer fram till att ett brott visserligen har begåtts men att det inte är ställt utom rimligt tvivel att det är den åtalade som begått brottet. Minns var ni läste det först! ;-)
Citera
2009-10-21, 09:05
Medlem
miapetters avatar
Jag måste ju säja att hade det varit mitt barn det var fråga om så hade jag var läkaren evigt tacksam! Vi har inte aktiv dödshjälp i Sverige men att ta ett fall som detta till åtal tycker jag strider mot all etik o moral om måhända inte mot den lagstiftning vi har, tyvärr...
Citera
2009-10-21, 11:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag måste ju säja att hade det varit mitt barn det var fråga om så hade jag var läkaren evigt tacksam! Vi har inte aktiv dödshjälp i Sverige men att ta ett fall som detta till åtal tycker jag strider mot all etik o moral om måhända inte mot den lagstiftning vi har, tyvärr...

Vad säger du om att också vårda principen att man skall kunna lita på att vare sig läkare eller andra inom vården gör det de är satta att göra och inte går utanför satta gränser? Nu har vi ju inte dödshjälp (avlivning) som godtagbar behandling mot sjukdom eller smärta, inte ens i livets absoluta slutskede. Vill man ändra på den saken (det står var och en fritt att tycka) så får man arbeta för att ändra på lagstiftningen.

I detta fall är omständigheterna så besvärande för vården att man helt enkelt måste reda ut vad som hänt:

Ett prematurt barn som i sig har svåra besvär blir allvarligt felbehandlat med svår hjärnskada som följd. Vården tar beslut att avbryta all behandling för den anses meningslös - livsuppehållande åtgärder upphör, bland annat respirator. Det tar sedan många timmar för barnet att dö även med kraftig smärtlindring - förväntan var (kan man anta från uppgifter i media) att det skulle gå betydligt snabbare. Till slut dör barnet.

Sedan väcks en fråga om rena oegentligheter, en analys görs och uppseendeväckande och märkliga provsvar visar att riktigt stora mängder av en icke journalfört läkemedel (tiopental) har tillförts. Naturligtvis kan (och bör) man ifrågasätta labresultatets värden och slutsatserna som dras, men det är heller ingen laborant från gatan som gjort en gissning. Minst lika uppseendeväckande är att det (återigen enligt media) inte finns någon på sjukhuset som överhuvud taget tillstår att tiopental tillförts den lilla.

Det vore närmast onaturligt om rättsväsendet inte reagerar. Hur skulle det annars se ut? Naturligtvis kan inte läkare och sjukvårdspersonal räkna med att åtgärder som verkar ligga helt utanför praxis och god sed skall kunna undvika att granskas.
Citera
2009-10-21, 11:27
Medlem
miapetters avatar
Som jag skrev så tycker jag det strider mot etik o moral. Att lagstiftningen vi har kräver att någon (eventuellt, det får vi se efter rättegången) straffas för vad som hänt är jag fullt medveten om, även om jag. Att ändra lagstiftningen o vårt synsätt på aktiv dödshjälp är en stor apparat o en stor diskussion som inte hör hemma i denna tråd. Jag skrev alltså bara vad jag tycker, jag förstår däremot att varför denna undersökning pågår.
Är det sedan så att flickan hjärnskadades pga felbehandling från vårdens sida är det en annan sak tycker jag. Då hade flickan kanske haft chans till ett liv o då har något gått väldigt fel. Den utredningen stödjer jag!
Citera
2009-10-21, 11:29
Medlem
platyzmas avatar
Utredningen kring hjärnskadan ska givetvis stödjas, det är ju en bevisad vårdmiss, men det här är ju en hetsjakt. Kanske är det så att det är en oskriven praxis att man bedövar tills döden när det ändå är 1000 promille kört och bara gravt vidrigt lidande under lång tid återstår för patienten. Är det då så djävla fel? Om det blir beslut om att det är det, så kommer döden blir horribel för enorma mängder människor istället för någorlunda snabb och lindrig?
Citera
2009-10-21, 11:33
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Utredningen kring hjärnskadan ska givetvis stödjas, det är ju en bevisad vårdmiss, men det här är ju en hetsjakt. Kanske är det så att det är en oskriven praxis att man bedövar tills döden när det ändå är 1000 promille kört och bara gravt vidrigt lidande under lång tid återstår för patienten. Är det då så djävla fel? Om det blir beslut om att det är det, så kommer döden blir horribel för enorma mängder människor istället för någorlunda snabb och lindrig?

Exakt! I dag är det olagligt men enligt min åsikt strider den lagen mot etik o moral!
Senast redigerad av miapetter 2009-10-21 kl. 11:54.
Citera
2009-10-21, 11:52
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Exakt! I dag är det olagligt men enligt min åsikt är striden den lagen mot etik o moral!

Då är det bara att arbeta för en ändring av lagen.
Citera
2009-10-21, 12:58
Medlem
Till postarna ovan - speciellt Bergakungen:

Den felaktiga doseringen som gjordes veckor före dödens inträffade skall inte blandas ihop med den utredning som åklagaren genomför. I mitt tycke är feldoseringen den största skandalen i den här historien men inkompetens är inte brottsligt.

Ytterligare var det inte 'vården' som beslöt att avbryta all behandling av flickan. Det var ansvarig läkare (den anklagande) tillsammans med senior läkarkollega och föräldrarna som gemensamt beslöt att avbryta all vård - dvs i enlighet med praxis. Flickan tynar bort enligt det sätt som man kan förvänta sig under 5 timmar.

Den mycket höga koncentration som RMV uppmätt måste således ha tillkommit (om deras resultat tas som 100% sanna) precis innan det naturliga dödsögonblicket.

Frågorna som jag hoppas att utredning etc kan ge svar på är: Gavs det överhuvudtaget? Vem gav det? Varför gavs det? Hur ser egentligen rättsläget ut om det gavs precis innan den naturliga dödens inträffande?

Min gissning är dock att vi inte kommer få någon fråga klarlagd även om det här leder till åtal.
Citera
2009-10-21, 15:04
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Frågorna som jag hoppas att utredning etc kan ge svar på är: Gavs det överhuvudtaget? [snipp]

Min gissning är dock att vi inte kommer få någon fråga klarlagd även om det här leder till åtal.

Jag hoppas innerligt att du inte har rätt i din gissning.

Själv tycker jag att det mest intressanta är fråga nummer 1: Gavs Pentotal överhuvudtaget?

Jag är litet förvånad att jag inte ännu sett några mer omfattande spekulationer/kritik av RMVs arbete. Jag skulle verkligen vilja ha svar på frågan hur det kom sig att varken Fenemal/fenobarbitol eller Dormicum/midazolam hittades.
Det utlåtande som Sos låtit göra (minns inte namnet nu) befattar sig mest bara med felräkningen vis-a-vis Pentotalet (20-60ggr vs 1000ggr), och konstaterar att den analysmetod RMV använder är bra.
Det verkar som om ingen, utom några få kommentatorer här och på Dagens Medicin tagit sig en funderar på om RMVs resultat kan betyda NÅGOT HELT ANNAT än att flickan fått Pentotal. (I sig en helt otrolig brist i utredningen, kan man tycka.)

Vi skall kanske också komma ihåg att i den allra första rapporteringen talades det också en del om "skyhöga" morfin-nivåer. Där kunde man väldigt snabbt gräva fram en studie som visar att avlidna neonatalers morfinnivåer ofta ÄR helt otroliga, och sedan talades det inte så mycket mer om det.

Man frågar sig hur soppan sett ut om inte RMV slagit fast just Pentotal/tiopental, utan kanske istället talat om en metabolit av barbiturat, eller rentav Fenemal/fenobarbitol... (Ett läkemedel som flickan fick, och som var svårt att få stabiliserat på en bra nivå hos henne.)

Verkligt irriterande att känna att man inte kan tillräckligt - finns här faktiskt ingen som kunde läsa på en kvart, och sedan ge oss en liten föreläsning om metabolismen av barbiturater?

Citat:
Vem gav det? Varför gavs det? Hur ser egentligen rättsläget ut om det gavs precis innan den naturliga dödens inträffande?

Och en följdfråga: OM det gavs strax innan dödens inträffande av någon annan än sjukvårdspersonal, förändrar detta rättsläget? Och i så fall, hur?
Citera
2009-10-21, 15:37
Medlem
Känner som du aspsusa, men kan tyvärr ingenting om dessa saker. Har väntat på att någon skulle dyka upp och ge förklaringar till dina frågor ang RMW´s analyser.
Dina frågeställningar känns adekvata. Kan metabolismen göra så att ämnen förväxlas vid en analys? Känns annars som en ganska rimlig förklaring men å andra sidan: Det vore illa om det fanns en sån enkel förklaringsmodell på denna soppa?
Citera
2009-10-21, 15:43
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frk Nyfiken
Känner som du aspsusa, men kan tyvärr ingenting om dessa saker. Har väntat på att någon skulle dyka upp och ge förklaringar till dina frågor ang RMW´s analyser.
Dina frågeställningar känns adekvata. Kan metabolismen göra så att ämnen förväxlas vid en analys? Känns annars som en ganska rimlig förklaring men å andra sidan: Det vore illa om det fanns en sån enkel förklaringsmodell på denna soppa?

Vore det inte lite av en slump för mycket om man lyckdes förväxla till just den substans som läkaren erkännt att hon berett i två sprutor och som hon enligt egen uppgift destruerat efter dödsfallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in