2009-03-06, 10:56
Medlem
Lång häktningsförhandling?

börjar det inte dra ut på tiden? Någon teori om varför? Bra eller dåligt ur doktorns synvinkel? Eller är detta normalt...?
Citera
2009-03-06, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
börjar det inte dra ut på tiden? Någon teori om varför? Bra eller dåligt ur doktorns synvinkel? Eller är detta normalt...?

Jo, jag tycker det. Men de har all anledning att vara extremt noggranna.
Citera
2009-03-06, 11:03
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Troligen beror det på att tingsrätten verkligen vill vara noggranna och sätta sig noga in i ärendet för att inte riskera att häkta henne i onödan. Du vet...det är skillnad på folk och folk...en svenne banan hade blivit häktad med en genomsnittstid på två minuter.
Citat:
Håller tummarna för doktorn nu
Alhem är en riktig jävla dåre. Han är ju känd bland annat för att vid massmedialt intresse kliva ta över underlydande åklagares nedlagda fall därför att det finns ett massmedialt intresse. Om någon borde hålla sin käft stängd så är det Alhem - så många liv han ödelagt med att bedriva utredningar som inte leder någon vart enbart pga det faktum massmedia skrikit efter blod!

Själv skulle jag tycka det vore upplyftande om hon häktades - så utredningen sker noggrannt. Jag ser inga hinder för att hon häktas, vanligt folk häktas ju för bra mindre än så och mord är en allvarlig anklagelse.
Citera
2009-03-06, 11:08
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Socialstyrelsen säger att fynden talar för att flickan avlidit till följd av sviterna av hjärnblödningen.Den orsakades av
Addex-Natriumklorid som injicerades kroppen, det är inte vanlig Natriumklorid utan koncentrerad .

Detta kan väl härledas till sköterskan som gav fel och hon är ju anmäld och det fallet är fortfarande öppet (tyckte jag mig läsa mig till någonstans). Vill man leta syndabock så har man ju en. Sedan kanske man vill kräva något form av ansvar från den som hade det yttersta ansvaret... men mord? För mig känns det som att vi antingen ser vi en ev. början till ett justitiemord eller så finns det verkligen en bunt häpnadsväckande bevis mot henne som vi ännu inte känner till.
Citera
2009-03-06, 11:12
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Fast det kommer bli ett jävla liv om det är så att det här är fel gripande. Hela läkarkåren kommer ställa sig bakom sin kollega och man kommer ifrågasätta risken att häktas pga sitt jobb. Stödet ifrån kollegorna lär rädda henne om hon visar sig clean i övrigt, tror jag.

Om vi förutsätter att hon är helt oskyldig så hoppas jag du har rätt. I alla fall ang. stödet från kollegor. Hoppas hon då kan återgå till sitt jobb och fortsätta.

På det viset får man väl säga att hon har lite tur för det finns många som falskeligen anklagas och som inte får stödet utan misstankarna lever kvar enligt devisen "ingen rök utan eld". Dessa människor är verkligen brända för livet. Gissar att överläkaren klarar sig bättre. Det motsatta gäller givetvis om hon nu är skyldig till mord.
Citera
2009-03-06, 11:14
Medlem
nilam30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
ja sekretess, men det är inte sammsa sak som hemligstämpel. Papper inom sjukvården är sekretessbelagad, vem som helst får inte läsa dem. Hur det går till rent praktiskt när en åklagare/polis får såna här papper vet jag inte, men mellan raderna kan man ju förstå att rättsmedicin varit inblandad.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nja, sjukhusjournaler är tillgängliga för fler än man tror. Förutom sjukvården själva så kan socialtjänsten, patientens försäkringsbolag, polisen och åklagare få ta del av journalerna. Även arbetsgivare som är myndigheter (t.ex. försvaret) har tillgång till journalerna.

Då sjukhuset själva granskat ärendet och aktuella journaler utan att hitta något fel så är det sannolikt att häktningsbeslutet baserar sig enbart på det rättmedicinska utlåtandet.

Patientens (eller målsmans) medgivande (i regel skriftligt medgivande) krävs för att kopior ur patientjournal skall kunna lämnas ut. Undantag görs för vissa myndigheter, men med reservation. Exempel på sådana fall; man lämnar ut kopior ur patientjournal till socialtjänsten utan patientens medgivande endast vid §-utredningar, försäkringsbolag måste däremot ha patientens medgivande. Polis och åklagarmyndighet kan också få ta del av patientjournal utan patientens medgivande, men endast den/de del/delar av journalen som är relevant för polisärendet/åklagarärendet i sig. Det är således inte helt lätt att få ta del av en patients journal utan patientens medgivande.
Citera
2009-03-06, 11:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Troligen beror det på att tingsrätten verkligen vill vara noggranna och sätta sig noga in i ärendet för att inte riskera att häkta henne i onödan. Du vet...det är skillnad på folk och folk...en svenne banan hade blivit häktad med en genomsnittstid på två minuter.
Det handlar inte om svenne banan hit och svenne banan dit. Det handlar om en profession som hanterar människor som är i uppenbar risk att dö av sig själva, och som dessutom har samhällets uppdrag att ansvara för medicinsk behandling, också när detta innebär att patienten avlider. Läkarnas manipulationsmonopol vad gäller den mänskliga kroppens funktioner kan jämföras med polisens våldsmonopol. Det är med en misshandelsmisstänkt polis du ska jämföra en läkare, inte med någon vag "svennebanan".

Citat:
Själv skulle jag tycka det vore upplyftande om hon häktades - så utredningen sker noggrannt. Jag ser inga hinder för att hon häktas, vanligt folk häktas ju för bra mindre än så och mord är en allvarlig anklagelse.
Ett påtagligt hinder för häktning kan ju förstås vara om det inte föreligger ens skälig misstanke. Domstolen är ju inget karbonpapper på åklagaren vad gäller bedömningen av misstankesnivån, som du försöker göra gällande. Men sedan kan du ju kanske förklara varför en häktning i sig innebär att en utredning sker mer noggrant?
Citera
2009-03-06, 11:38
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det handlar inte om svenne banan hit och svenne banan dit. Det handlar om en profession som hanterar människor som är i uppenbar risk att dö av sig själva, och som dessutom har samhällets uppdrag att ansvara för medicinsk behandling, också när detta innebär att patienten avlider. Läkarnas manipulationsmonopol vad gäller den mänskliga kroppens funktioner kan jämföras med polisens våldsmonopol. Det är med en misshandelsmisstänkt polis du ska jämföra en läkare, inte med någon vag "svennebanan".
You say tomatoes, I say tomatos.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Men sedan kan du ju kanske förklara varför en häktning i sig innebär att en utredning sker mer noggrant?
Behöver jag verkligen svara på den frågan? Vad tror du själv, vilket är lättast att utreda, ett brott där gärningsmannen är på fri fot eller ett brott där gärningsmannen sitter i häkte med restriktioner mot omvärlden? Dessutom lär en gärningsman pressas ganska hårt av att sitta frihetsberövad och polisen har möjlighet att utöva påtryckningar och psykisk press på ett helt annat sätt.
Citera
2009-03-06, 11:42
Medlem
oj, hon blev häktad!
Citera
2009-03-06, 11:43
Medlem
Hmmm hon blev häktad för dråp och inte mord... Varför?!?!

Citat:
Barnläkaren som misstänks för att ha dödat en liten flicka på Astrid Lindgrens barnsjukhus häktades i dag för dråp.
Enligt tingsrätten är hon på sannolika skäl misstänkt – den högre misstankegraden – för att ha dödat den lilla flickan.
Citera
2009-03-06, 11:44
Medlem
Pratbubblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rabe
oj, hon blev häktad!

Intressant.

Citat:
Barnläkaren nekar till brott och hennes advokat Björn Hurtig yrkade på att hon omedelbart ska försättas på fri fot.

Men Solna tingsrätt beslutade efter två och en halv timmes färhandlingar att barnläkaren ska häktas som på sannolika skäl misstänkt – den högre misstankegraden – för dråp.

Åklagaren misstänker att den lilla flickan dog av en överdos av bland annat morfin, den den häktade läkaren hade ansvaret för patienten när hon dog.

Nu ska en undersköterska som jobbade tillsammans med läkaren under tiden för dödsfallet förhöras av polisen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4576571.ab
Citera
2009-03-06, 11:45
Medlem
Public Enemys avatar
Det var alltså rättsmedicin som hittat morfin i flickan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in