2009-03-05, 16:45
Moderator
blomvattnares avatar
I dagens (torsdag) Expressen, pappersupplagan, uttalar sig läkarens advokat Björn Hurtig, angående att försvaret fick ta del av bevisningen.

Citat:
Det här förändrar inte vår inställning överhuvudtaget, bevisen kan peka mot många fler än min klient.

Det hade uppenbarligen ingenting med respiratorn att göra, men man kan väl tro att det har någonting med barnets behandling att göra? Hade misstanken varit att läkaren skulle ha tagit livet av barnet av barmhärtighet så blir advokatens uttalande lite konstigt. Om det inte är så att de misstänker att någon har utfört det av barmhärtighet, och det ligger närmast till hands att tro att just denna läkare har gjort det. Usch vad snurrigt det blev nu.

Flera här i tråden hänvisar till behandlingen av mamman i samband med barnets födsel. Jag har inte, såvitt jag minns, läst någonstans att denna läkare var inblandad då. Blandar vissa skribenter här ihop dessa händelser? Eller är det jag som har missat något?
Citera
2009-03-05, 16:47
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Oaktsamhet eller vårdslöshet kan man mycket väl åka dit på.
Mig veterligen har det inte hänt eller i sånt fall hänt oerhört sällan. Vet du om detta har hänt?
Citera
2009-03-05, 16:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Det är då inte många som häktas på "Sannolika skäl" och sedan frisläpps.
Läkaren är begärd häktad. Inte häktad. Det är en väsentlig skillnad. Alls inte alla som begärs häktade blir det - i synnerhet inte på sannolika skäl. Än så länge beror alla rättsväsendets åtgärder av kammaråklagare Brandts yrkesomdöme - möjligen, men därom vet vi ingenting säkert, avstämt med närmaste överordnade.

Citat:
Förhoppningsvis klarar "Fru Humanist" av sitt jobb betydligt bättre än "Fru F.D Läkare"
Det kan man naturligtvis hoppas på, men än så länge vet vi faktiskt inte det. Och jag vill påpeka att du inte heller har någon möjlighet att beröva läkare legitimationen. Hon är fortsatt överläkare och ingenting annat, och frågan om deslegitimation ägs, vad jag vet, överhuvudtaget inte av domstol, utan av HSAN ensam. Om jag har förstått rätt, har HSAN den teoretiska möjligheten att markera mot rättsväsendet genom att inte deslegitimera en läkare dömd för ett allvarligt brott.
Citera
2009-03-05, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
I dagens (torsdag) Expressen, pappersupplagan, uttalar sig läkarens advokat Björn Hurtig, angående att försvaret fick ta del av bevisningen.

Det hade uppenbarligen ingenting med respiratorn att göra, men man kan väl tro att det har någonting med barnets behandling att göra? Hade misstanken varit att läkaren skulle ha tagit livet av barnet av barmhärtighet så blir advokatens uttalande lite konstigt. Om det inte är så att de misstänker att någon har utfört det av barmhärtighet, och det ligger närmast till hands att tro att just denna läkare har gjort det. Usch vad snurrigt det blev nu.

Flera här i tråden hänvisar till behandlingen av mamman i samband med barnets födsel. Jag har inte, såvitt jag minns, läst någonstans att denna läkare var inblandad då. Blandar vissa skribenter här ihop dessa händelser? Eller är det jag som har missat något?

Byt genast tillbaka till din gamla avatar!

Det där med respiratorn har redan dementerats. Sen är det faktiskt som du säger. Det har aldrig bekräftats att denna mordmisstänkta läkaren har florerat i behandlingen överhuvudtaget
Citera
2009-03-05, 16:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Tvärtemot vad du kanske tror så bestämmer inte läkare över liv och död.
Som jag har påpekat i en annan postning, så innebär utvecklingen av den moderna medicinen att de faktiskt i viss utsträckning måste göra just det - inom vissa noggrant definierade gränser, naturligtvis.
Citera
2009-03-05, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
HSAN kan väl fortfarande bidra med medicinsk expertis inom området? Och konstatera om det var felbedömning/misstag eller vad det nu kan tänkas vara. Eller om det kan ha skett av en annan händelse?

Om inte annat lär det ju vara viktigt att ta del utav expertis från medicinskkunniga personer i detta mål? Var skulle de komma ifrån i sånt fall?

(Ifrågasätter inte dig, är bara nyfiken på hur dessa utredningar går till)
Absolut ,men åklagare brukar ta hjälp av rättsläkare.
Det blir nog konstigt ifall HSAN kliven in i en förundersökning.
De kan kliva efter förundersökningen- de får inte utreda brott.
Jag antar att det är resultatet av rättsmedicinsk undersökning som ligger till grund för häktingsframställningen.
Vi får se vad rätten säger i morgon.
Men jag tror att även SSK finns med i detta ...ord mot ord, typ.
Känns troligt och föräldrarna på sidan om.
Citera
2009-03-05, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Är läkaren i regel ensam med barnet i undersökningsrummet vid dessa tillfällen?

Sövningen sker inte i något undersökningsrum utan i anslutning till röntgen. Narkosläkaren ska vara den enda som har tillgång till patientens infarter där man ger narkosläkemedel. Även om det fanns andra personer närvarande i rummet är det omöjligt för dem att se om man ger onaturliga doser eller inte.

Nu vet jag inte om barnet låg i respirator innan röntgen, men det gjorde hon sannolikt, och i så fall reglerar man mängden narkosgas därifrån och barnet har isåfall transporterats med respirator och ingen särskild sövning har gjorts.

Att höja upp mängden narkosgas till en dödlig nivå lär ha varit extremt enkelt gjort.

Frågan är bara hur åklagaren ska kunna bevisa att ingen annan har haft möjlighet att göra det och om det skett avsiktligt.
Senast redigerad av Stenbordet 2009-03-05 kl. 17:01.
Citera
2009-03-05, 16:58
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Byt genast tillbaka till din gamla avatar!

Det där med respiratorn har redan dementerats. Sen är det faktiskt som du säger. Det har aldrig bekräftats att denna mordmisstänkta läkaren har florerat i behandlingen överhuvudtaget
Hörru, jag och flera andra gillar faktiskt min nya avatar! Eftersom det var du som började gnälla vill jag förmana dig att sluta säga det där fula ordet som börjar på f och slutar på itta, det skär i mina ögon att läsa det som ett skällsord!

Ja, jag upprepade det där med respiratorn för att inleda mitt inlägg på lämpligt sätt; jag ville visa att jag visste att respiratorn tycks vara borta ur bilden.
Det har aldrig bekräftats skriver du. Betyder det att denna läkare eventuellt kan ha varit inblandad då också? Är det kanske någon som har sett någon antydan till det någonstans.

Kan det vara ett sammanträffande; felaktig behandling i samband med förlossning och barnets första dygn och misstag även nu i och med dödsfallet? Eller har denna läkare eller någon annan faktiskt medvetet dödat barnet?

Hur detta än slutar så är det väldigt tragiskt. Det har ju inte sipprat ut någon information om att det skulle vara något personligt agg från läkaren, så mord av den anledningen är inte troligt. Alltså barmhärtighetsmord eller slarv eller feltolkning av uppgifter om barnets hälsotillstånd.

Det är nog inte lätt att vara läkare. De har ofta mycket att göra och minsta misstag eller felbedömning kan få förfärliga konsekvenser.
Citera
2009-03-05, 17:04
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Mig veterligen har det inte hänt eller i sånt fall hänt oerhört sällan. Vet du om detta har hänt?
Oaktsamhet och vårdslöshet är väl inga främmande koncept? Jag sitter inte och klämmer på några källor annat än min egen allmänbildning, så någon mer juridiskt påläst får gärna rätta mig, men ponera följande;

Behandlande läkare feldoserar. Patienten avlider. Uppsåt kan självklart inte styrkas, läkaren begick helt enkelt ett misstag. Klantade sig i tjänsten. Men klantade sig på ett sätt som kan anses ha varit möjligt att förutse, eller inga förmildrande omständigheter föreligger. Om läkaren til lexempel visste att feldosering i det aktuella fallet medförde allvarlig risk för patientens liv, men inte dubbelkollade ampullens etikett, eller på annat sätt uppträdde vårdslöst - till exempel missade att ta historik på patienten. Vårdslöshet, oaktsamhet. Pang bom.
Citera
2009-03-05, 17:07
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Oaktsamhet och vårdslöshet är väl inga främmande koncept? Jag sitter inte och klämmer på några källor annat än min egen allmänbildning, så någon mer juridiskt påläst får gärna rätta mig, men ponera följande;

Behandlande läkare feldoserar. Patienten avlider. Uppsåt kan självklart inte styrkas, läkaren begick helt enkelt ett misstag. Klantade sig i tjänsten. Men klantade sig på ett sätt som kan anses ha varit möjligt att förutse, eller inga förmildrande omständigheter föreligger. Om läkaren til lexempel visste att feldosering i det aktuella fallet medförde allvarlig risk för patientens liv, men inte dubbelkollade ampullens etikett, eller på annat sätt uppträdde vårdslöst - till exempel missade att ta historik på patienten. Vårdslöshet, oaktsamhet. Pang bom.
Helt rätt i teorin, men det är i så dagens Sverige: Läkare kanske får nån anmärkning av ansvarsnämnden och sen är det slut där.
Citera
2009-03-05, 17:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Absolut ,men åklagare brukar ta hjälp av rättsläkare.
Det blir nog konstigt ifall HSAN kliven in i en förundersökning.
De kan kliva efter förundersökningen- de får inte utreda brott.
Nej, men oftast är det faktiskt tvärtom - att förundersökningen kommre som en följd av HSAN:s utredning.
Citera
2009-03-05, 17:12
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det här fallet verkar vid första anblicken vara orsakat av en familj i kris efter att deras barn dött, och att de inte fått tillräckligt med stöd efteråt. Förmodligen gick allt så snabbt, att de aldrig "hann med" mentalt, och sedan har det brustit i efterhanteringen.

Vad åklagaren har för ursäkt är dock svårare att sia om. :\

Jag kan personligen anse att även för föräldrarna så räcker inte deras dotters död helt som ursäkt. De har ju flippat ur så grovt att det gränsar till mental sjukdom. Skulle inte förvåna mig om föräldrarna även utnyttjat sina eventuella kontakter och makt till sätta dit den här läkaren.

Det var någon som frågade efter hennes namn tidigare. Om det visar sig att hon är oskyldigt misstänkt så skulle föräldrarnas namn och bild absolut förtjänas att publiceras.
Senast redigerad av Celeron 2009-03-05 kl. 17:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in