Det värsta som finns är när läkare inte ger så mycket smärtstillande och lugnande som möjligt när någon ska till att dö! En ung läkare jag känner skröt om en patient som vägrade morfin i slutfasen av cancer för det att morfin hör och häpna var narkotika.. Detta jävla pk-dravlet skadar sjukvården därför att en värdig och smärtfri död ska vara en rättighet och inte någon politisk fråga!
Att vissa läkare ser vissa preparat som droger när de inom vården ska vara mediciner är farligt! Om jag dör av ett falerande andningssystem så får dom gärna ge mig alla värsting opiater och dödsmediciner dom kan! Jag vill inte möta en pkläkare som är återhållssam och ser min slutgiltiga lindring som en drogmoralisk fråga! då ser jag hällre att livet blir någon timme kortare. (läkaren i exemplet har bytt åsikt)
Patienten som barnläkaren "dödade", dog förmodligen av vad som framkommit i media av den sista sprutan som gav patienten möjlighet att dö relativt snabbt och smärtfritt i stället för långsam kvävning! Möjligtvis även under smärtsamma kramper.
Många döende cancerpatienter dör av sin opioidbehandling, det är ett faktum som jag vet förekommer på alla sjukhus i landet. Jag känner bra många läkare och vet att det är så. En döende als patient som ligger i koma tillexempel får garanterat extremt potenta mediciner när respiratorn stängs av dör av medicinerna och inte av kvävning. (Gissning från min sida ang als)
Att läkaren VET att patienten inte överlever nästa injektion är en självklar del av slutfasen för många människors lidande. Det är INTE aktiv dödshjälp..
Föreställ er att någon sakta skär av dig halsen med en slö kniv till exempel! Är det aktiv dödshjälp att sänka dig med mediciner till ett tillstånd där död inträffar! Är det aktiv dödshjälp?? En liknelse som passar bra därför liknelsen simulerar vad som faktiskt försigår på sjukhus.. (Inte att någon skär halsen av dig, men snabba förlopp med samma relevans)
Edit: En cancer i halsen som ätit sönder den halspulsåder som går från hjärnan och cancern har öppnat en passage för blod till lungorna, under extrema smärtor drunknar du i ditt eget blod om du inte hinner dö av blodtryckfall! Är det aktiv dödshjälp att ge en sista spruta i det läget?? Situationen är fiktiv men liknande problem kan uppstå vid livets slutskede. (jag är själv inte läkare men vet att liknande problem kan uppstå för en sjuk människa)