2009-10-25, 19:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Visst->

Hon menar att man här har en situation där en ansvarsfrihetsgrund *) - avsikten är att lindra smärta/hindra kramper i en oundviklig dödsfas. Då skall man inte kunna falla tillbaka på resonemang om indirekt eller likgiltighetsuppsåt om doseringen är onödigt hög. Då detta enligt henne skulle innebära att man också skulle kunna göra det när dosen är rätt avvägd, eftersom döden påskyndas då också - som exempel angåav hon att andningen går frotare ner när en döende cancersjuk får morfin.

Feldosering under dessa omständigheter kan, menar hon, vara något som ska bestraffas diciplinärt, men det blir inte fråga om dråp/mord.

*)Man brukar tala om en särskild ansvarsfrihetsgrund som förklarar varför läkare inte begår brott när de skär i patienter eller på annat sätt åsamkar dem smärta eller "skada" (amputerar ett ben, ger cellgift). Ibland inrangeras det under en bredare ansvarsfrihetsgrund kallad "livets regel". Detta är inte lagfäst, i motsats till nödvärn och samtycke m.m., men etablerad svensk straffrätt.

Med beröring på detta har Socialstyrelsens utredare också påpekat att den tiopentaldos som detekteras inte kan anses som befogad enligt vetenskaplig god sed eller praxis, även med de nedräkningar som kan göras.

Jag tror att nyckelfrågan i detta är varför ingen träder ingen fram och medger att de givit pentotal. Det är i mina ögon riktigt besvärande. För vem det är besvärande är en alldeles egen fråga, i alla fall än så länge.
Citera
2009-10-25, 19:08
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Dåligt, lågt eller vad man skall kalla det är ju din värdering. Utifrån perspektivet att det fanns inte bara gripande- utan också häktningsskäl så är det ju inte alldeles obefogat att också få tala om vad det hela handlade om. Å ena sidan läkarens rätt till diskretion, å andra sidan allmänhetens rätt att få veta. Så brukar dilemmat presenteras.

Det finns (kan vara intressant att veta) lagar som reglerar när åklagare missbrukar sina befogenheter. Brottsbalken 15k. 5p. :

Det torde på sin höjd vara aktuellt att överväga "obefogat åtal" i ett fall som detta, om ens det.

Jag vet att det är min värdering. Men det är också avsikten med att använda just de uttryck som åklagarna använder. Samma drog som man ger till dödsdömda. Avrättning... Smaka på ordet. Skulle det vara enbart som information menar du?

Varför torde det på sin höjd vara aktuellt med obefogat åtal?
Citera
2009-10-25, 19:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
[Leijonhufvud]menar att man här har en situation där en ansvarsfrihetsgrund *) - avsikten är att lindra smärta/hindra kramper i en oundviklig dödsfas. Då skall man inte kunna falla tillbaka på resonemang om indirekt eller likgiltighetsuppsåt om doseringen är onödigt hög. Då detta enligt henne skulle innebära att man också skulle kunna göra det när dosen är rätt avvägd, eftersom döden påskyndas då också - som exempel angåav hon att andningen går frotare ner när en döende cancersjuk får morfin.
Okej. Då tänker hon ungefär som jag, även om jag inte specifikt använde begreppet ansvarsfrihetsgrund. Jag skulle tro att det är där man hamnar om man låter medicinsk kunskap och erfarenhet korsbefrukta det juridiska tänkandet.
Citera
2009-10-25, 19:20
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Jag har läst och läst och läst och uppenbarligen missat det uppenbara. I så fall ber jag om ursäkt och ser fram emot ett förklarande inlägg om vem dom citerat i artikeln..

Om du inte inser källproblematiken i ->

"Enligt Aftonbladets uppgifter framhöll åklagaren vid häktningsförhandlingen att de läkemedel som den 15 veckor gamla flickan fått i sig var ”en vedertagen cocktail som används vid aktiv dödshjälp”."

Vad tror du det fetmarkerade innebär. Tyvärr innbär det med stor sannolikhet att det är något någon gissat sig till/hittat på/vad du vill.

Citat:
På vilket sätt är det en konspirationsteori att peka på något som är tydligt för alla som kan läsa. Dom HAR ju faktiskt skrivit den debattartikel dom skrivit. Det har inget med foliehattar att göra. Frågan är vad det HAR med att göra?

NÅGON form av agenda har åklagarna och om det handlar om att lagföra barnläkaren för ett barmhärtighetsmord så framstår dom ju som totalt intelligensbefriade när dom börjar tramsa om att man använt samma drog som används vid avrättningar.

Om DU anser att det bara handlar om att dom är dumma i huvudet och totalt mediaotränade så får du nog ta och beställa en foliehatt själv. Den kommer du att behöva relativt snart.

Jag tror inte åklagarna har någon agenda.
Citera
2009-10-25, 19:21
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Jag tror att nyckelfrågan i detta är varför ingen träder ingen fram och medger att de givit pentotal. Det är i mina ögon riktigt besvärande. För vem det är besvärande är en alldeles egen fråga, i alla fall än så länge.

Det tror jag du har rätt i (och för att föregripa kritik, ja jag spekulerar nu).
Citera
2009-10-25, 19:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag vet att det är min värdering. Men det är också avsikten med att använda just de uttryck som åklagarna använder. Samma drog som man ger till dödsdömda. Avrättning... Smaka på ordet. Skulle det vara enbart som information menar du?

I mina öron räcker mord, dråp eller vållande till annans död fullt väl. Jag menar att termerna är något som åklagaren, några politiker och gamarna i kvällspressen får svara för.

Citat:
Varför torde det på sin höjd vara aktuellt med obefogat åtal?

Därför att det finns vad man kallar "sannolika skäl" för åtal i ett sådant här fall. Det finns en bland annat en noggrann förundersökning. Vi vet ju heller inte heller alldeles säkert att det blir åtal, för den delen.

Obefogad förundersökning finns det inget som heter, av uppenbara och förståeliga skäl.
Citera
2009-10-25, 19:29
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Om du inte inser källproblematiken i ->

"Enligt Aftonbladets uppgifter framhöll åklagaren vid häktningsförhandlingen att de läkemedel som den 15 veckor gamla flickan fått i sig var ”en vedertagen cocktail som används vid aktiv dödshjälp”."

Vad tror du det fetmarkerade innebär. Tyvärr innbär det med stor sannolikhet att det är något någon gissat sig till/hittat på/vad du vill.

Jag tror inte åklagarna har någon agenda.

Ok, ingen agenda... check.
Aftonbladet ljuger... bara för att det ÄR Aftonbladet... check.

Du gissar att Aftonbladet gissar. Jag gissar att uttrycket kommer från EB. Framtiden får utvisa helt enkelt.
Citera
2009-10-25, 19:29
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Okej. Då tänker hon ungefär som jag, även om jag inte specifikt använde begreppet ansvarsfrihetsgrund. Jag skulle tro att det är där man hamnar om man låter medicinsk kunskap och erfarenhet korsbefrukta det juridiska tänkandet.

Ansvarsfrihetsgrunden är i sig inte särskillt omstridd. Dock tror jag hon hamnar snett när resultatet blir döden, då hela syftet med ansvarsfrihetgrunden är att förlänga liv.

Jag vill understryka att jag inte tar ställning till huruvida det är bra eller dåligt att det är på ett visst vis. Frågorna runt vård i livets slutskede/passiv och aktiv dödshjäl/osv är oerhört komplexa och mångfaceterade och jag har faktiskt inte lyckats komma till någon bestämd uppfattning än (trots att jag har väldigt bestämda uppfattningar i många frågor).
Citera
2009-10-25, 19:32
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ok, ingen agenda... check.
Aftonbladet ljuger... bara för att det ÄR Aftonbladet... check.

Du gissar att Aftonbladet gissar. Jag gissar att uttrycket kommer från EB. Framtiden får utvisa helt enkelt.

Nej jag påstår att du inte har stöd för att åklagaren har sagt på ett visst vis och det har du inte heller när du hänvisar till "uppgifter till" kvällspressen. Du påstår - du ska bevisa!
Citera
2009-10-25, 19:34
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
I mina öron räcker mord, dråp eller vållande till annans död fullt väl. Jag menar att termerna är något som åklagaren, några politiker och gamarna i kvällspressen får svara för.

Räcker? Räcker till vad?

Tror du att åklagarna, några politiker samt gamarna i kvällspressen någonsin kommer att behöva svara för det?

Det är ju bl a dessa liknelser som har upprört läkarkåren. Så helt ovidkommande är det ju inte. Dock får man väl säga att det inte gav det bifall från allmänheten man hoppats på.
Citera
2009-10-25, 19:42
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Nej jag påstår att du inte har stöd för att åklagaren har sagt på ett visst vis och det har du inte heller när du hänvisar till "uppgifter till" kvällspressen. Du påstår - du ska bevisa!

Nja. Bevisa vad? Att det Aftonbladet påstår är sant? Dom hävdar att Elisabeth Brandt sagt en sak och du påstår att dom ljuger. Bara för att dom skriver på ett visst sätt i en mening.

Detta baserat på ett antagande från dig gällande hur saker och ting skrivs när man ljuger i kvällspressen.

Men nu blir det VERKLIGEN trams. Du får tro det du vill så tror jag att hon sagt det hon har sagt. Om det gör dig lugnare till sinnes får du gärna hävda att hon aldrig använt dom orden som tillskrivs henne. Jag skiter faktiskt i vilket. Resten av de inblandade åklagarna drar sig ju inte för att använda mysiga liknelser i still med det som står i debattartikeln. Men EB är nog mera varsam med orden. Så är det nog alldeles säkert.
Citera
2009-10-25, 19:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ansvarsfrihetsgrunden är i sig inte särskillt omstridd. Dock tror jag hon hamnar snett när resultatet blir döden, då hela syftet med ansvarsfrihetgrunden är att förlänga liv

Vill man ha ett ramverk att hänga upp ansvarsfrihetsgrunden på kan det vara mer ändamålsenligt att byta ut begreppet "förlänga liv" till "ge bästa möjliga vård". Annars kan man inte hantera dilemmat med att "bästa möjliga vård" kan stå i motsats till "förlänga liv", vilket är problemet här.

Jag tror inte ens det är kontroversiellt att se att aktiva åtgärder i syfte att förkorta livet inte är acceptabla, medan aktiva åtgärder i syfte att lindra plågor är acceptabla (eller, snarare, önskvärda.

Vi kommer till slut att hamna i en bedömning av avsikten med en åtgärd. Om en åtgärd i strid med vedertagen praxis, full insikt i gärningens förmodade eller förväntade ("inser eller bort inse") konsekvenser och gärningens faktiska, objektiva resultat innebär att terminalpatienten dör, vad gör vi då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in