Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Det jag primärt vänder mig mot i mediahantringen är att man (tyvärr som vanligt, om än mer påtagligt i detta ärendet) släpper sin egen info men lägger munkavel på försvaret. Att flera framträdande personer från åklagarkammaren väljer att gå ut i en debattartikel anser jag också är ett felsteg och inte ägnat att öka tilltron till rättsapparten.
Som jag påpekat ovan så är hon ju inte citerad, det framgår ju av artikeln.
Nog är hon citerad allt, åtminstone i artikeln. Huruvida rubriken är något hon sagt ordagrannt är en annan femma. Men det blir ju bara semantik.
Är du säker på att det är ett felsteg? Om det inte är ägnat att öka tilltron till rättsapparaten kan man ju undra varför dom går ut som dom gör.
För felsteg eller inte, ordagrannt citerad eller inte, det finns en anledning till att dom kör den taktik dom kör.
Att det sedan i alla fall är en pseudodiskussion är ju det fjantigaste av allt. Barnet var dött redan innan man stängde av respiratorn. Det fanns inget man kan kalla liv kvar. Sedan kan man diskutera moral, etik och rättsväsende till döddagar.
Faktum kvarstår, den lilla barnet var bortom all räddning. Så vad är det som pågår. Inte fan handlar det om någon dödshjälpsdebatt. Det är något helt annat.
Försöker åklagarämbetet hävda att man kunnat rädda den lilla tillbaka till livet om man inte gett barnet samma medel som man ger dödsdömda fångar i USA?