2009-10-25, 09:48
  #3385
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Hur tänker du egentligen? Där har du ju svart på vitt att påståendet stämde och att åklagaren talade om dödsdroger.

Om inte...nej, det kan inte vara sant... det är för osannolikt...det är mer Asperger-vibbar på det än en dödlig kan stå ut med.. men du kanske tänkte börja argumentera för att hon inte ordagrant använde exakt det ordet

Ok du vet uppenbarligen inte mycket om kvällspressen men när man använder fomuleringen->

"Enligt Aftonbladets uppgifter" så är det en lägre grad av säkerhet än "enligt en källa" som i sin tur är under "enligt en initierad källa" som i sin tur är under "X säger till Aftonbladet" och betyder egentligen att enligt spekulationerna utanför rättsalen så kan åklagaren eventuellt ha sagt så eller något som liknar det eller så har åklagaren enligt vaktmästaren som berättade för fotografen från GP som i sin tur sa det till killen från GT vid kaffeautomaten när Aftonbladets praktikant gick förbi.

När du lärt dig lite källkritik så är du välkommen tillbaka in i matchen.

För övrigt anser jag att åklageriet skött det här ärendet felaktigt i förhållande till media.
Citera
2009-10-25, 09:57
  #3386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Troligtvis, i det berömda dödshjälpsmålet 1979 blev straffet 1 års fängelse om jag inte mins fel (har inte domen tillgänglig för tillfället så det finns risk för att jag mins fel).
Och du säger att du inte vill spekulera utan fakta?
Citera
2009-10-25, 09:59
  #3387
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Nu blev det något missförstånd tror jag. Jag har inte länkat till den artikeln tidigare. Jag gjorde det nu för att du skulle se att nono2's påstående stämde. Jag finner det dock förvånande att du inte läst det tidigare med tanke på att detta tillhör just det bedrövliga i hanteringen.

I ditt inlägg till nono2 ställde du en fråga på ett insinuant sätt och jag besvarade den med länken.

Detta med kårandan som det pratas om exemplifierades också och jag antar att du äcklas lika mycket över åklagarnas kåranda som över läkarnas. Eller har jag fel?

Jo jag ser att du skriver att dom skött det klantigt om den massmediala biten.
Men det handlar inte om klantigt. Inte klantigt alls egentligen. Det handlar om att framkalla en känsla hos läsaren. Men hon kan ju vara felciterad.

Dödscocktail eller "en vedertagen cocktail som används vid dödshjälp".. tja.. naturligtvis har du rätt här. Citationstecknen runt rubriken kan ju vara påhittade och en artikel är inget bevis. Visst är det så. men är inte det att klyva hårstrån?

Det jag primärt vänder mig mot i mediahantringen är att man (tyvärr som vanligt, om än mer påtagligt i detta ärendet) släpper sin egen info men lägger munkavel på försvaret. Att flera framträdande personer från åklagarkammaren väljer att gå ut i en debattartikel anser jag också är ett felsteg och inte ägnat att öka tilltron till rättsapparten.

Som jag påpekat ovan så är hon ju inte citerad, det framgår ju av artikeln.
Citera
2009-10-25, 10:01
  #3388
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Och du säger att du inte vill spekulera utan fakta?

Men snälla ge dig du blir ju bara tramsig. Dels så nämner jag det för att ge ett hum av vad ett tidigare mål där man beaktat barmhärtighet vid dråp. Dels påpekar jag att jag är osäker och att man får ta uppgifterna för vad de är.
Citera
2009-10-25, 10:06
  #3389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Men snälla ge dig du blir ju bara tramsig. Dels så nämner jag det för att ge ett hum av vad ett tidigare mål där man beaktat barmhärtighet vid dråp. Dels påpekar jag att jag är osäker och att man får ta uppgifterna för vad de är.
Läs ditt citat i sitt sammanhang igen och fundera över vem som är tramsig.

Jag måste säga att du argumenterar väldigt mycket i den här tråden för att vilja avvakta att förundersökningen blir offentlig.
Citera
2009-10-25, 10:16
  #3390
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Läs ditt citat i sitt sammanhang igen och fundera över vem som är tramsig.

Jag måste säga att du argumenterar väldigt mycket i den här tråden för att vilja avvakta att förundersökningen blir offentlig.

Ja precis, vi bör vänta på en utredning som inte är färdig. Men jag berättar vad jag mins av resultatet i en dom som varit färdig i över 30 år (domslutet är fakta, så om någon nu har tillgång till domen (jag har det tyvärr inte hemma)så kan man enkelt kolla vad "sanningen" är). Sluta försöka ta billiga poänger, det är bara tramsigt.
Citera
2009-10-25, 10:33
  #3391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Ja precis, vi bör vänta på en utredning som inte är färdig. Men jag berättar vad jag mins av resultatet i en dom som varit färdig i över 30 år (domslutet är fakta, så om någon nu har tillgång till domen (jag har det tyvärr inte hemma)så kan man enkelt kolla vad "sanningen" är). Sluta försöka ta billiga poänger, det är bara tramsigt.
Det konstiga förutsatt den inriktningen är att du i tråden enbart hittar argument i en riktning (att åklagarmyndigheten måste ha rätt) enligt min tolkning.
Citera
2009-10-25, 10:34
  #3392
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Det jag primärt vänder mig mot i mediahantringen är att man (tyvärr som vanligt, om än mer påtagligt i detta ärendet) släpper sin egen info men lägger munkavel på försvaret. Att flera framträdande personer från åklagarkammaren väljer att gå ut i en debattartikel anser jag också är ett felsteg och inte ägnat att öka tilltron till rättsapparten.

Som jag påpekat ovan så är hon ju inte citerad, det framgår ju av artikeln.

Nog är hon citerad allt, åtminstone i artikeln. Huruvida rubriken är något hon sagt ordagrannt är en annan femma. Men det blir ju bara semantik.

Är du säker på att det är ett felsteg? Om det inte är ägnat att öka tilltron till rättsapparaten kan man ju undra varför dom går ut som dom gör.

För felsteg eller inte, ordagrannt citerad eller inte, det finns en anledning till att dom kör den taktik dom kör.

Att det sedan i alla fall är en pseudodiskussion är ju det fjantigaste av allt. Barnet var dött redan innan man stängde av respiratorn. Det fanns inget man kan kalla liv kvar. Sedan kan man diskutera moral, etik och rättsväsende till döddagar.

Faktum kvarstår, den lilla barnet var bortom all räddning. Så vad är det som pågår. Inte fan handlar det om någon dödshjälpsdebatt. Det är något helt annat.

Försöker åklagarämbetet hävda att man kunnat rädda den lilla tillbaka till livet om man inte gett barnet samma medel som man ger dödsdömda fångar i USA?
Citera
2009-10-25, 10:50
  #3393
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Nog är hon citerad allt, åtminstone i artikeln. Huruvida rubriken är något hon sagt ordagrannt är en annan femma. Men det blir ju bara semantik.

Är du säker på att det är ett felsteg? Om det inte är ägnat att öka tilltron till rättsapparaten kan man ju undra varför dom går ut som dom gör.

För felsteg eller inte, ordagrannt citerad eller inte, det finns en anledning till att dom kör den taktik dom kör.

Att det sedan i alla fall är en pseudodiskussion är ju det fjantigaste av allt. Barnet var dött redan innan man stängde av respiratorn. Det fanns inget man kan kalla liv kvar. Sedan kan man diskutera moral, etik och rättsväsende till döddagar.

Faktum kvarstår, den lilla barnet var bortom all räddning. Så vad är det som pågår. Inte fan handlar det om någon dödshjälpsdebatt. Det är något helt annat.

Försöker åklagarämbetet hävda att man kunnat rädda den lilla tillbaka till livet om man inte gett barnet samma medel som man ger dödsdömda fångar i USA?

Nej hon är inte citerad avsende någon dödscocktail. Läs om läs rätt.

Jag är inte här för att debattera moral och etik (det är ett helt annat ämne).

Jag vet inte vad åklagarna hävdar, för de har inte hävdat något än, men det tror jag inte att de tror.
Citera
2009-10-25, 10:54
  #3394
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Det konstiga förutsatt den inriktningen är att du i tråden enbart hittar argument i en riktning (att åklagarmyndigheten måste ha rätt) enligt min tolkning.

Nej så är det inte. OM man försöker försvara en balaserad syn på rättsväsendets arbete och försöker förklara hur lagstiftningen ser ut så ställs man i samma hörn som åklagaren av de som har gjort det till sin uppgift att angripa detsamma. Jag är således inte på åklagarens sida men jag förbehåller mig rätten att vänta med att kasta min sten tills dess jag har ett vettigt beslutsunderlag.
Citera
2009-10-25, 11:42
  #3395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Nej så är det inte. OM man försöker försvara en balaserad syn på rättsväsendets arbete och försöker förklara hur lagstiftningen ser ut så ställs man i samma hörn som åklagaren av de som har gjort det till sin uppgift att angripa detsamma. Jag är således inte på åklagarens sida men jag förbehåller mig rätten att vänta med att kasta min sten tills dess jag har ett vettigt beslutsunderlag.
Förenklat: Du försöker försvara rättsväsendets arbete i detta fall.

Lycka till!
Citera
2009-10-25, 11:50
  #3396
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Förenklat: Du försöker försvara rättsväsendets arbete i detta fall.

Lycka till!

Nej inte rent generellt, läs om läs rätt.

EDIT

Dock så bekräftade du just min tes om att man placeras i åklagarens hörn av meningsmotståndarna om man inte ställer sig upp och kräver dödstraff för åklagare och polis, så tack!
__________________
Senast redigerad av Bananchoklad 2009-10-25 kl. 11:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in