Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
2,5% tiopental är ganska nära löslighetsgränsen. Det dubbla, 5%, löser sig definitivt inte, och jag skulle inte tro att 4% gör det heller. Det blir Althins "gigantiska" volymer också om man försöker sig på att göra en mättad lösning.
Om jag förstår det hela rätt i denna sena timme så löses torrsubstansen Tiopental 500 mg med 20 ml NaCl vilket ger en lösning med 25 mg/ml. ( 2,5 %). Jag kan inte se att det ska spädas mera.
Dosering för vuxna är upp till 6 mg/kilo. Säg att vikten är 74 kg = 17 ml av den färdigspädda lösningen.
Om det nu är möjligt att applicera detta på ett spädbarn som väger 0,5 kg så behövs 3 mg tiopental = 0,1 ml.
Multiplicerat med tusen blir det 100 ml tiopentallösning.
Koncentrationen som har mätts är ju sedan utspädd i blod så hur många hundra ml som behövs för den koncentration rättsläkaren hittat kan man ( åtminstone jag ) bara spekulera om.
Ska väl tillägga att jag aldrig har spätt Tiopental men antar att det fungerar ungefär som andra torrsubstanser vid spädning. Till en så liten bebis kanske man späder mer för 0,1 ml kan ju visserligen administreras men det blir ju lättare med en lite större mängd vätska.
Rätta mig gärna om jag har fel, ni som kan detta, så tar jag på mig skämsmössan
MVH Palliativ smärtsjuksköterska