2009-10-20, 15:31
Medlem
jimmychrists avatar
Åtal väntas; http://www.dn.se/sthlm/troligt-atal-mot-lakaren-1.978499
Citera
2009-10-20, 15:36
Medlem
Att de skulle försöka mörka situationen verkar alltså mindre troligt nu, så det återstår väl att se om de genuint tror på en fällande dom eller om de nu bara vill kleta ner läkaren med den allmäna misstro som följer av en rättegång (samtidigt som de räddar litet prestige iom att något faktisk kom ur förundersökningen).
Senast redigerad av Bors 2009-10-20 kl. 16:01.
Citera
2009-10-20, 19:03
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bors
Att de skulle försöka mörka situationen verkar alltså mindre troligt nu, så det återstår väl att se om de genuint tror på en fällande dom eller om de nu bara vill kleta ner läkaren med den allmäna misstro som följer av en rättegång (samtidigt som de räddar litet prestige iom att något faktisk kom ur förundersökningen).
Nej nu är det slut på mörkningar och bortförklaringar. Sanningens minut närmar sig med stormsteg. Det är bara till att hoppas att inte vartenda sjukhus ställer in sina operationer för intern samtalsterapi inför traumat att det blir ett åtal.
Citera
2009-10-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nej nu är det slut på mörkningar och bortförklaringar. Sanningens minut närmar sig med stormsteg. Det är bara till att hoppas att inte vartenda sjukhus ställer in sina operationer för intern samtalsterapi inför traumat att det blir ett åtal.
Ja det vore för väl om det gick att få klarhet i detta.

Varför begärs inte häktning?
Citera
2009-10-20, 19:48
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Varför begärs inte häktning?

BrB
3 kap. Om brott mot liv och hälsa
1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Lag (2009:396).

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.

RB

24 Kap. Om häktning och anhållande
1 § Den som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott, för vilket är föreskrivet fängelse ett år eller däröver, får häktas, om det med hänsyn till brottets beskaffenhet, den misstänktes förhållande eller någon annan omständighet finns risk för att han
1. avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring eller straff,
2. genom att undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar sakens utredning eller
3. fortsätter sin brottsliga verksamhet.

Är för brottet inte föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år, skall häktning ske, om det inte är uppenbart, att skäl till häktning saknas. Häktning får ske endast om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte eller för något annat motstående intresse.
Kan det antas att den misstänkte kommer att dömas endast till böter, får häktning inte ske. Lag (1989:650).

Bedömningen är antagligen den att det är uppenbart att skäl för häktning saknas.
Citera
2009-10-20, 19:55
Medlem
Nån som vet vart man vänder sig om man vill ha tag på FUP:en?
Citera
2009-10-20, 19:58
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickus
Nån som vet vart man vänder sig om man vill ha tag på FUP:en?

Du får vänta tills den blir offentlig sedan kan du vända dig till åklagaren eller tingsrätten.
Citera
2009-10-20, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
BrB
Bedömningen är antagligen den att det är uppenbart att skäl för häktning saknas.
Synnerligen intressant bedömning må jag säga.

Är det dessutom inte så att det finns en praxis/anvisning om häktning vid mord/dråp?
Citera
2009-10-20, 20:05
Medlem
Citat:
Du får vänta tills den blir offentlig sedan kan du vända dig till åklagaren eller tingsrätten.

Jag tänkte väl mer på att man brukar kunna anmäla sitt intresse på förhand? Vem vänder man sig då till? Är det direkt till chefsåklagare Peter Claeson?
Citera
2009-10-20, 21:39
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Synnerligen intressant bedömning må jag säga.

Är det dessutom inte så att det finns en praxis/anvisning om häktning vid mord/dråp?

Det är nog i detta sammanhanget en ganska rimlig bedömning (ingen risk för varken flykt, förstörande av förundersökning eller fortsatt brottslighet).

Inte mer än att i de flesta fall så bedömer man det så att det inte är uppenbart att det inte finns skäl för häktning (se ovan).
Citera
2009-10-20, 21:40
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickus
Jag tänkte väl mer på att man brukar kunna anmäla sitt intresse på förhand? Vem vänder man sig då till? Är det direkt till chefsåklagare Peter Claeson?

Det har jag aldrig behövt göra så jag vet inte hur det funkar praktiskt, men ta kontakt med åklagarkammaren och hör med dem.
Citera
2009-10-20, 22:15
Medlem
Citat:
Det är nog i detta sammanhanget en ganska rimlig bedömning (ingen risk för varken flykt, förstörande av förundersökning eller fortsatt brottslighet).

Inte mer än att i de flesta fall så bedömer man det så att det inte är uppenbart att det inte finns skäl för häktning (se ovan).
Hade jag känt mig skyldig hade jag då dragit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in