Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Ja artikeln är tänkvärd så till vida att den verkar vara en del av en osmaklig och osaklig kampanj. Det eventuella barnadråpet vid ALS får allt mindre med smärtlindring att göra ju mer som kommer fram. Ingen medger att offret i terapeutiskt eller annat syfte fått det i stora doser dödliga ämnet tiopental. Likväl är det uppmätt koncentrationer i offrets blod av ämnet, som tyder på att offret fått, om än inte gigantiska, så mycket stora doser av ämnet.
Kampanjens budskap är tydligen att om samhället skall lägga sig i sådant, så kan vi alla räkna med en lång och smärtsam död utan någon lindring.
Jag tycker du har rätt i ditt huvudbudskap.
Samtidigt bortser du från ett antal saker när du spetsar till frågan.
1. Det har visat sig att rättsvårdande myndigheter har mycket dålig kompetens att utföra och bedöma vad som kan ha orsakat resultatet av ett kemiskt prov.
2. Rättsväsendet verkar allmänt haft väldigt svårt att analysera fallet. (Möjligen även på grund av att sjukvården spjärnat emot efter Brandts inledande svammel.)
(Hur kommer det sig att samtliga "vittnen" förhördes först 3 månader efter gripandet?)
3. I samband med fallet har det visat sig att rättsläge och riktlinjer inte är särskilt kristallklara.
4. Vissa andra etiska frågor har bubblat upp till ytan som rör vem som slutligen avgör om en behandling är befogad eller inte.
På det hela taget har jag rätt lätt att förstå den osäkerhet som spridit sig inom vården åtminstone före Socialstyrelsens rapport.
Jag har inte uppfattat det som att särskilt många vill att vården skall stå utanför det normala juridiska systemet. Jämför hur incidenter inom polisväsendet utreds.
Slutligen sprider sig nog en rätt stor frustration över att åklagaren inte kan presentera några som helst resultat nästan åtta månader efter gripandet men att han ändå lika envist pekar ut en misstänkt.