2009-10-12, 22:14
Medlem
Bustophers avatar
nono2 - oriktig uppgift

OK nono2 tack för tillrättaläggandet. Jag skulle dock uppskatta om du tog bort sista meningen på inlägg 2793. Den är klart missvisande.
Om du gör det kan inlägg 2794 stå kvar som det gör för då får DN stå för uppgiften (om det nu var därifrån den kom - jag kan inte hitta den)
Citera
2009-10-12, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
OK nono2 tack för tillrättaläggandet. Jag skulle dock uppskatta om du tog bort sista meningen på inlägg 2793. Den är klart missvisande.
Om du gör det kan inlägg 2794 stå kvar som det gör för då får DN stå för uppgiften (om det nu var därifrån den kom - jag kan inte hitta den)
Det fungerar inte riktigt så på Flashback...
Om du nu tycker att nono2 hade fel i sin iver att författa inlägg får du i bruklig ordning "citera" det av dig påstådda felaktiga inlägget och svara på detta.
Citera
2009-10-13, 08:37
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Zlatan
Jag tycker att man absolut skall beakta möjligheten anhöriga haft att avsluta flickans liv. Motivet är både uppenbart och begripligt och tillfälle fanns. I anslutning till dessa tankar har jag inte riktigt fått klart för mig:

1. Vem anmälde det hela? Föräldrarna? Sjukhuset?

2. Är ärendet sekretessbelagt?

PS. Efter professorns uttalande kan vi väl helt enkelt skrinlägga den delen av diskussionen. Straffrättsligt finns alltså ingen bäring eftersom uppsåt saknas och därmed är det vi sysslar med inom sjukvården dagligen juridiskt förankrat. DS.

1. Det var polisen som anmälde i samband med en annan brottsutredning efter att föräldrarna anmält sjukvårdspersonalen vid KS.

http://www.dn.se/sthlm/lakaren-slappt-ur-haktet-1.816643

2. Hur menar du med sekretessbelagt? Sjukvården har ju sin vanliga sekretess,uskan är belagd med yppandeförbud och som i alla förundersökningar råder förundersökningssekretess.
Citera
2009-10-13, 09:13
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa

Bustopher (välkommen!) har gjort en ganska detaljerad genomgång av de byråkratiska turerna (som verkar extremt råddiga), hittas här:
http://jheidbrink.wordpress.com/2009/09/10/ett-gastinlagg-om-barnlakarmalet/

Ja mycket intressant läsning! Under punkt 25 kan man läsa att polisen dagen innan läkaren häktades försökt få namnet från KS på den undersköterska som arbetade med läkaren men inte fått något svar.

Obegripligt att man inte lämnade ut det. Det var såklart därför man häktade läkaren så dramatiskt på arbetsplatsen. Det fanns ju anledning att anta att hon skulle kunna påverka undersköterskan. Det fanns kanske t o m anledning att misstänka någon slags konspiration från sjukhusets sida?
Citera
2009-10-13, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Ja mycket intressant läsning! Under punkt 25 kan man läsa att polisen dagen innan läkaren häktades försökt få namnet från KS på den undersköterska som arbetade med läkaren men inte fått något svar.

Obegripligt att man inte lämnade ut det. Det var såklart därför man häktade läkaren så dramatiskt på arbetsplatsen. Det fanns ju anledning att anta att hon skulle kunna påverka undersköterskan. Det fanns kanske t o m anledning att misstänka någon slags konspiration från sjukhusets sida?

Petitess men: Polisen grep på arbetsplatsen och tingsrätten häktar. En viss skillnad. Sen blir jag nyfiken på skälet till att man från sjukhusets sida inte talade om USKans namn? Behöver nog inte alls vara ngra konspirationer, räcker nog med att administrationen inte flyter som den ska...
Dvs ville man absolut inte eller kunde man inte just där och då? Det är ju trots allt ett stort sjukhus...
Citera
2009-10-13, 10:21
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frk Nyfiken
Petitess men: Polisen grep på arbetsplatsen och tingsrätten häktar. En viss skillnad. Sen blir jag nyfiken på skälet till att man från sjukhusets sida inte talade om USKans namn? Behöver nog inte alls vara ngra konspirationer, räcker nog med att administrationen inte flyter som den ska...
Dvs ville man absolut inte eller kunde man inte just där och då? Det är ju trots allt ett stort sjukhus...

Ja jag vet, och åklagaren anhåller :-).

Håller med om att det vore intressant att höra varför och förhoppningsvis är det väl ingen konspiration men det var mycket klantigt och bidrog antagligen till det dramatiska gripandet. Jag förstår att polis/åklagare blir misstänksamma om de inte får namnet på undersköterskan och jag tycker det är märkligt att de inte griper läkaren samma dag.

Tja, vad kan skälet från sjukhuset vara om det inte är att de ville skydda sin personal? Bristande respekt för rättsväsendet? Det tycker jag att man kan ana bland många inlägg av sjukhuspersonal här i tråden. En uppfattning att "de ska inte komma här och lägga sig i sådant de inte begriper". Taskig administration kan det vara men är inte troligt... Ett sjukhus behöver nog ha bra koll på hur personalen arbetar.
Citera
2009-10-13, 10:35
Medlem
Jag tänkte mer i termer av stort sjukhus, mycket personal, vem frågade de, ev sjukdom bland persona, vikarier etc. Alltså omständigheter som påverkar hur väl ett grundschema stämmer så att säga. Behöver inte alls vara så men skulle kunna va så. Därav min nyfikenhet: Hur kommer det sig att de inte fick ett svar från början?
Citera
2009-10-13, 10:45
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frk Nyfiken
Jag tänkte mer i termer av stort sjukhus, mycket personal, vem frågade de, ev sjukdom bland persona, vikarier etc. Alltså omständigheter som påverkar hur väl ett grundschema stämmer så att säga. Behöver inte alls vara så men skulle kunna va så. Därav min nyfikenhet: Hur kommer det sig att de inte fick ett svar från början?

Jag ska maila sjukhuset och ställa frågan. Återkommer när/om jag får svar.
Citera
2009-10-13, 11:47
Medlem
Citat:
Jag ska maila sjukhuset och ställa frågan. Återkommer när/om jag får svar.

Skall bli intressant att höra men det sjukhus som kan säga vilken undersköterska som arbetade en given natt flera månader bakåt i tiden tillsammans med en given patient och en given läkare utan att först prata med alla inblandade tillhör inte flertalet (många byter platser i det lagda schemat). Jag antar att sjukhuset förmodligen inte fick tillåtelse att prata med berörd personal för att förstå vem det var dessutom.

Ingen ursäkt bara inte givet att få fram det ur admin-systemet överhuvudtaget utan att prata med alla berörda.

Observera att en undersköterska inte har något medicinskt ansvar därav bristande spårbarhet.
Citera
2009-10-13, 18:58
Medlem
Citat:

Som sagt polisen kan själva ha gett restriktioner om vilka eftersökningar som fick göras och i övrigt är det knappast självklart att kunna ge svar på frågan inom loppet av ett dygn.

Det är intressant att koppla er reaktion i förhållande till polisens. Beroende på om dom hade gett restriktioner eller inte kan dom ju ha tänkt som ni.
Citera
2009-10-13, 19:04
Medlem
Citat:
1. Det var polisen som anmälde i samband med en annan brottsutredning efter att föräldrarna anmält sjukvårdspersonalen vid KS.

http://www.dn.se/sthlm/lakaren-slappt-ur-haktet-1.816643

2. Hur menar du med sekretessbelagt? Sjukvården har ju sin vanliga sekretess,uskan är belagd med yppandeförbud och som i alla förundersökningar råder förundersökningssekretess.
Stämmer. Enligt Ericson är dock omständigheterna för beslutet att återuppta förundersökningen oklara. Punkt 16.
Citera
2009-10-13, 21:43
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Som sagt polisen kan själva ha gett restriktioner om vilka eftersökningar som fick göras och i övrigt är det knappast självklart att kunna ge svar på frågan inom loppet av ett dygn.

Det är intressant att koppla er reaktion i förhållande till polisens. Beroende på om dom hade gett restriktioner eller inte kan dom ju ha tänkt som ni.

Tror också att det kan vara så att de tänkte som jag. Gripandet hade kanske sett helt annorlunda ut om de fått tag i uppgifterna. För mig som också arbetar i en statlig myndighet är det obegripligt att man inte kan gå in i datorn och kolla exakt vilka som arbetade en viss dag och var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in