Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Bergakungens teori är intressant. Jag är inte medicinskt kunnig men skulle inte tiopentalet kunna samlas "i en pöl", dvs i
blodomloppets lägsta punkt eller motsatsen, dvs i blodomloppets högsta punkt.
Vilken densitet har tiopental i förhållande till blodet? I vilket höjdläge befinner sig lårartären i jämförelse med övriga blodkärl i en liggande barnkropp?
Man tar ett kärl med blod och blandar i tiopental, väntar 24 dagar (eller någon annan längre period) och mäter sedan tiopentalkoncentrationen. Kommer den att vara jämnt fördelad i blodet? Eller är koncentrationen högst i det övre eller undre
skiktet av blod. Borde vara enkelt att kolla och inte särskilt oetiskt. Tänker jag fel?
Bara i det fall att du utgår från att tiopentalet givits medan flickan levde, och därmed haft någon inverkan på dödsförloppet. För i så fall skulle tiopentalet ha hunnit fördelas genom s.g.s. hela kroppen. Blodflödet i en levande människa har en ansenlig hastighet.
Människans blodomlopp är inte hermetiskt avskiljt från andra vävnader. Tänk på en så enkel sak som hur blodtryck (genom blodvolymen) kan variera med mängden vätska och/eller salt som du intar - redan där har du en enkel illustration.
Det sker hela tiden omfördelning av materia mellan olika vävnader - tänk på hur skruttig du blir av att ligga länge i ett bad (utan badsalt eller oljor), och huden är en bra mycket "tätare" barriär än blodkärl.
Hur det blir om man tänker sig att tiopentalet givits efter döden (vilket förekomsten i urinen talar emot) vet jag inte riktigt - av Bustophers tidigare utredningar och andra kommentarer kan man utläsa att det verkar finnas en tendens att tiopental (givet antemortem) efter döden diffunderar ut i vävnaden - detta kunde man möjligen testa genom att använda sig av en hoper döda försöksdjur.
Ta tio döda kaniner, spruta in samma dos tiopental i dem alla. Kolla sedan koncentrationerna genast, 1 dag efteråt, 3, 7, 10 osv dagar senare. Vill vi också undersöka det här med _var_ man kan påträffa en ansamling så kanske vi borde ha 20 kaniner - hälften injicerar vi nånstans i framkroppen, hälften ungefär i ljumsktrakten. Nej, stopp - vi behöver nog 40 döda kaniner, hälften att förvaras upprätt, hälften liggande.
Nu har jag aldrig närmare tänkt på hur döda vävnader, mänskliga eller icke, beteer sig efter döden. Men rimligtvis så skall en del mekanismer fortsätta att fungera - osmos m.m. Nu finns det ju aldrig stora ådror med när man köper kött, och blodet är ju också urtappat, annars kunde det ju vara ett lagom hemma-experiment att se om man via en åder kunde marinera sin skinka s.a.s. inifrån.
Urk. Detta blir litet för morbidt (till och med för mig).
Bustopher skall ha tack för en noggrann redogörelse. Efter att ha läst den så frapperas jag än mer av att det helt verkar saknas några som helst beskrivningar av tiopental i kroppar som varit döda mer än ett par dagar. Vilket gör allting väldigt besvärligt. Ingen verkar helt enkelt veta hur tiopental beteer sig i kroppen så här länge efter döden.