2009-10-14, 20:33
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Nu får du ta och kamma dig! Jag har inte ändrat ståndpunkt och jag är helt övertygad att om vi får en rättslig prövning att jag kommer få rätt.

Nu ska jag ge mig in OnT.

OM ->

1 Barnet dog av en överdos Tiopental.

2 Det inte framgår av journalerna att barnet öht skulle ha fått Tiopental

3 Läkaren eller någon annan sjukvårdspersonal har administerat Tiopentalet med insikt om mängden och dess verkan.

Om 1-3 stämmer så kommer den i p 3 beskrivna personen utan tvekan dömas för mord eller dråp. Invändningen att att Tiopentalet givits i smärtlindrande syfte så som beskrivs av Socialstyrelsen i dess riktlinjer kan givetvis inte få någon styrka då det i så fall givetvis skulle journalförts.
Vad jag har förstått så ger man inte Tiopental i smärtstillande syfte. Nej syftet bör då vara att av någon andledning försätta någon i djup medvetslöshet eller att ta död på vederbörande.
Citera
2009-10-14, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Vad jag har förstått så ger man inte Tiopental i smärtstillande syfte. Nej syftet bör då vara att av någon andledning försätta någon i djup medvetslöshet eller att ta död på vederbörande.
Eller att stoppa kramper och möjligen också ångest.
Citera
2009-10-14, 20:41
Medlem
Citat:
Jag har säkert bortsett från en del men det beror på att jag inte kan förstå medicinetablissemangets reaktion. Eller snarare kan jag inte förstå varför de skall överreagera i förtid. Är det rimligt att ställa in operationer för att ha krissamtal med personalen angående detta ? Nej jag tycket inte det. Jag tycker det är skit. Ett jävla navelskåderi.

Någonstans skrämmer det mig att de vi litar på när det gäller liv och död är så förbannat fega när det gäller dem själva.
Fegt att vara orolig för att bli anklagad för mord i situationer som man uppfattar som dagligt möjliga?

Förvånande att reagera mot Elisabeth Brandts sprkulationer, dåliga analyser och nu åtta månaders förhalning?
Citera
2009-10-14, 21:08
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Eller att stoppa kramper och möjligen också ångest.
Det kanske någon kunnig kan svara på. Vad var syftet med att ha 20 ml motsvarande 0,5 gram eller ett gram lösning på rummet? Koncentrationen 2,5 % motsvarar 0,5 gram tiopental. Koncentrationen 5 % motsvarar 1 gram tiopental.

För att förstå vilken mängd tiopental det rör sig om kan man jämföra med den dosen dödsdömda får, 5 gram för dem som väger ca 80 kg. Det eventuella offret vägde ca 3,5 kg.
Citera
2009-10-14, 21:20
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Fegt att vara orolig för att bli anklagad för mord i situationer som man uppfattar som dagligt möjliga?

Förvånande att reagera mot Elisabeth Brandts sprkulationer, dåliga analyser och nu åtta månaders förhalning?
Nej det är inte dagligt möjligt att spruta in ett gift som inte hjälper den lidande någonting.

Samhället måste reagera annars vore det hemskt.
Citera
2009-10-14, 22:03
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ja artikeln är tänkvärd så till vida att den verkar vara en del av en osmaklig och osaklig kampanj. Det eventuella barnadråpet vid ALS får allt mindre med smärtlindring att göra ju mer som kommer fram. Ingen medger att offret i terapeutiskt eller annat syfte fått det i stora doser dödliga ämnet tiopental. Likväl är det uppmätt koncentrationer i offrets blod av ämnet, som tyder på att offret fått, om än inte gigantiska, så mycket stora doser av ämnet.

Kampanjens budskap är tydligen att om samhället skall lägga sig i sådant, så kan vi alla räkna med en lång och smärtsam död utan någon lindring.
Jag tappade bort mig för länge länge sedan i den här trådens diskussion. Alldeles för mycket faktasnack som jag inte begrep ett dugg av, så den diskussionen kan jag inte ge mig in i.

I artikeln jag citerade från tycks det ändå ha funnits en rädsla för att ge barnet smärtlindring. Är inte det ganska tragiskt om det blir så som följd av det fall som tråden handlar om?

Jag kanske trasslar in mig ännu mer kom jag på just nu. Det kanske inte handlade om smärtlindring i det fall tråden handlar om...
Citera
2009-10-14, 22:18
Medlem
rashbans avatar
Citat:
Det kanske någon kunnig kan svara på. Vad var syftet med att ha 20 ml motsvarande 0,5 gram eller ett gram lösning på rummet? Koncentrationen 2,5 % motsvarar 0,5 gram tiopental. Koncentrationen 5 % motsvarar 1 gram tiopental.

För att förstå vilken mängd tiopental det rör sig om kan man jämföra med den dosen dödsdömda får, 5 gram för dem som väger ca 80 kg. Det eventuella offret vägde ca 3,5 kg.

Utan att vara anestesiolog på med inriktning på döende neonataler gissar jag att syftet är ungefär "förhindra kramper". För att förtydliga: inte kramp i betydelsen "aj, jag har kramp i vaden", utan kramper i betydelsen epileptiska anfall.

Du kanske ska tillägga att det inte bara är tiopental som tar livet av de dödsdömda i USA (muskelrelaxantia utan säker luftväg i kombination med kaliuminfusion...), och att man - hör och häpna - använder tiopental ("giftet") i flera sammanhang inom sjukvården, ibland för att rädda liv eller förhindra hjärnskador.

Undrar vem det är som har agendan här...
Citera
2009-10-14, 22:21
Medlem
Citat:

Enligt Socialstyrelsens utredning var det normala doser att ha på salen oavsett.
Citera
2009-10-14, 22:23
Medlem
Citat:
Nej det är inte dagligt möjligt att spruta in ett gift som inte hjälper den lidande någonting.

Bambi på hal is. Det finns anledning att reflektera kring tiopentalet också som något annat än ett gift. Journalfört eller inte. Möjligtvis kommer åklagare här att utveckla något inom sinom tid. Till dess.
Citera
2009-10-14, 22:26
Medlem
Citat:

Om det inte skulle hjälpa varför är det då ett vanligt förekommande narkosmedel?

Att samhället skall reagera har jag påtalat ett flertal gånger. Samhället skall dock reagera korrekt.
Citera
2009-10-14, 23:31
Medlem
YONIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rashban
Utan att vara anestesiolog på med inriktning på döende neonataler gissar jag att syftet är ungefär "förhindra kramper". För att förtydliga: inte kramp i betydelsen "aj, jag har kramp i vaden", utan kramper i betydelsen epileptiska anfall.

Du kanske ska tillägga att det inte bara är tiopental som tar livet av de dödsdömda i USA (muskelrelaxantia utan säker luftväg i kombination med kaliuminfusion...), och att man - hör och häpna - använder tiopental ("giftet") i flera sammanhang inom sjukvården, ibland för att rädda liv eller förhindra hjärnskador.

Undrar vem det är som har agendan här...
De som har barn kommer säkert ihåg de reflexer som spädbarnen har helt normalt. Ni vet att de rycker och rister till många gånger per dygn. Ett barn som har en hjärnskada kan ha en ökad aktivitet av dessa reflexer som påverkar muskler och energin hos den lille. Dels tror jag att det inte är en behaglig känsla hos det lilla sjuka barnet. Kanske kan vi inte kalla det smärta, men jag tror absolut att barnet inte får någon störe vila när den lille kroppen rister och rycker mycket mera än i normala fall. Vi kan inte fråga det dödssjuka barnet och måste se på kroppspråket vad barnet uttrycker. Ligger det stilla och sover lugnt eller har det aktiva reflexer eller småkramper som stör.

Vet vi egentligen hur pass stor ackumulationen är hos ett spädbarn hos just detta läkemedel? Vad vet vi om metabolismen hos spädbarnet för samma läkemedel? Helt klart är att ackumulationen ökar ju närmare döden är och samma klarhet är att metabolismen minskar.

Om vi började rättsobducera alla de gamla och dödssjuka som vi sprutar in smärtstillande och ångestdämpande mediciner på i livets slut, är jag ganska säker på att vi kommer att hitta väldigt höga koncentrationer av dessa läkemedel i benvävnad och celler eller kanske rent av i blodet.

Jag hoppas innerligt att åklagaren hittar sitt sunda förnuft och förstår att ingen har dödat barnet. Barnet har fått all den hjälp och lindring i livets slut och allt snack om barmhärtighetsmord är rena fantasierna. Min fullständiga övertygelse i just detta fallet.
Senast redigerad av YONI 2009-10-14 kl. 23:35.
Citera
2009-10-14, 23:56
Medlem
Alldeles fantastiskt att se hur många av åklagarväsendets hangarounds som finns här.

Ett flertal medicinskt kunniga i tråden har påpekat att om barnet fått den dos som RMV mätt upp så hade barnet aldrig dött stillsamt över tid - det senare är såvitt jag förstått fakta.

Och dessutom finns inga back-up prover, så man kan inte verifiera RMVs tester heller, har jag förstått det rätt?

Exit RMV. Exit åklagarens case.

(och som om inte det ovan vore nog, så bryts tiopental ned till någonting vad-det-nu-var som är till förbannelse likt en annan nedbrytningsprodukt från något annat barbiturat som mycket kunnat ha använts i vården, och som lätt tas för varandra beroende på hur/vad man mäter - tidigare inlägg i denna tråd som ingen har sagt emot - jag vet inte om det stämmer, men är det korrekt så är det rätt oerhört)

Kvar står inkompetenta åklagare och rör till det för allt och alla, inte minst patienterna. Närapå vemsomhelst kan förlora jobbet i det här landet - poliser, läkare, ja till och med politiker - men åklagare lever visst i en skyddad verkstad.

Rättsläget kommer inte bli ett skit klarare efter att åklagaren står där med ett losing case och lidande människor i efterdyningarna.

Ett döende spädbarn dog, relativt lugnt och stilla, efter att respiratorn kopplades ifrån. Det vet vi. Allt annat är spekulation.
Senast redigerad av mg-flashback 2009-10-14 kl. 23:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in