Citat:
Ursprungligen postat av rashban
Utan att vara anestesiolog på med inriktning på döende neonataler gissar jag att syftet är ungefär "förhindra kramper". För att förtydliga: inte kramp i betydelsen "aj, jag har kramp i vaden", utan kramper i betydelsen epileptiska anfall.
Du kanske ska tillägga att det inte bara är tiopental som tar livet av de dödsdömda i USA (muskelrelaxantia utan säker luftväg i kombination med kaliuminfusion...), och att man - hör och häpna - använder tiopental ("giftet") i flera sammanhang inom sjukvården, ibland för att rädda liv eller förhindra hjärnskador.
Undrar vem det är som har agendan här...
De som har barn kommer säkert ihåg de reflexer som spädbarnen har helt normalt. Ni vet att de rycker och rister till många gånger per dygn. Ett barn som har en hjärnskada kan ha en ökad aktivitet av dessa reflexer som påverkar muskler och energin hos den lille. Dels tror jag att det inte är en behaglig känsla hos det lilla sjuka barnet. Kanske kan vi inte kalla det smärta, men jag
tror absolut att barnet inte får någon störe vila när den lille kroppen rister och rycker mycket mera än i normala fall. Vi kan inte fråga det dödssjuka barnet och måste se på kroppspråket vad barnet uttrycker. Ligger det stilla och sover lugnt eller har det aktiva reflexer eller småkramper som stör.
Vet vi egentligen hur pass stor ackumulationen är hos ett spädbarn hos just detta läkemedel? Vad vet vi om metabolismen hos spädbarnet för samma läkemedel? Helt klart är att ackumulationen ökar ju närmare döden är och samma klarhet är att metabolismen minskar.
Om vi började rättsobducera alla de gamla och dödssjuka som vi sprutar in smärtstillande och ångestdämpande mediciner på i livets slut, är jag ganska säker på att vi kommer att hitta väldigt höga koncentrationer av dessa läkemedel i benvävnad och celler eller kanske rent av i blodet.
Jag hoppas innerligt att åklagaren hittar sitt sunda förnuft och förstår att ingen har dödat barnet. Barnet har fått all den hjälp och lindring i livets slut och allt snack om barmhärtighetsmord är rena fantasierna. Min fullständiga övertygelse i just detta fallet.