Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Intresset är nog inte jättestort från åklagarmyndigheten att göra en enkätundersökning bland landets läkare för att få veta vad läkarkåren tycker om åklagarämbetets agerande i det här fallet, där tror jag du har helt rätt.
Jag är ganska säker på att det inte precis var det Watson6669 menade. Varken vad gäller vem man skulle fråga eller om vad.
Citat:
Däremot så håller man väl på att hålla förhör med samtliga läkare som kommit i kontakt med barnet nu?
Nå, man kan ju hoppas. Varför man inte kunde ha hört hela hopen upplysningsvis _innan_ man gick in för att gripa eller häkta någon är ju en fråga man kan ställa sig.
Citat:
Det kanske påminner om mig för att jag (också?) har otroligt svårt att förstå den indignerade "nu har ni trampat oss på tårna"-mentaliteten som så många läkare verkar uppvisa i den här frågan. En brottsmisstanke är en brottsmisstanke, oavsett vem det är som misstänks för brott. Jag är dock inte åklagare, så vad vet jag.
Trampade-tår-mentalitet har säkert förekommit. Men jag får verkligen hoppas att du inte räknar in frågor och funderingar som rör själva sakläget (Vad har hänt? Vad kan förklara olika provsvar? Vad kan förklara de huvudlöst stolliga uttalandena om provsvar?) i detta.
Att påpeka att det är fysiskt omöjligt att ge en tusenfaldig _dos_ har inget i sig att göra med en indignerad attityd - den kommer möjligen in iom att man tycker att såpass vettiga mänskor som åklagare, rättsläkare och poliser borde ha förstånd att problematisera oväntade svar.