2009-03-13, 13:19
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kan juristen då förklara för mig exakt vad en överdos är?

Det får rättsläkaren avgöra.
Citera
2009-03-13, 13:27
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Enligt de uppgifter jag har så är svaret ja. Enligt uppgift är det inte bara så att det inte finns någon notering i journaler eller för den delen respiratorkurvor utan det är dessutom så att det inte finns en enda läkare på hela Astrid Lindgrens Barnsjukhus som vidgår att man administrerat tiopental. Vilket måste anses mycket märkligt.

Jo men du begriper inte att vårdpersonal inte får uttala sig om fallet. Patientsekretessen gäller även avlidna!

Patientsekretessen är den stora orsaken att så många kvällstidningar kan stå oemotsagda i så många av sina artiklar som skall handla om mer eller mindre uppenbara misstag i vården, när vårdgivaren "inte vill kommentera".
Senast redigerad av datja 2009-03-13 kl. 13:32.
Citera
2009-03-13, 13:27
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
[/b]

ALLA palliativa patienter avlider förr eller senare. Skulle man obducera dessa skulle man hitta höga doser morfin hos alla, förmodligen dödliga för någon som aldrig fått morfin. Förstår du skillnaden? Annars - Sätt igång och obducera.

MVH Palliativ sjuksköterska.

Hej palliativ sjuksköterska. Låt mig först säga att jag har den djupaste respekt för ditt yrke och jag menar inte att på något sätt kritisera dig eller dina kollegor.

Alla palliativa patienter avlider förr eller senare, det stämmer. Det är dock inte alla av dessa som orsakar HSAN-anmälningar. Jag ifrågasätter om HSAN som det ser ut idag över huvud taget fyller en funktion.

Nu är det iofs en förändring på gång, men det är en helt annan historia.
Citera
2009-03-13, 13:33
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Jo men du begriper inte att vårdpersonal inte får uttala sig om fallet. Patientsekretessen gäller även avlidna!
Men snälla datja, tror du verkligen att jag inte känner till patientsekretessen? Nu vill jag fråga dig en sak. Tror du att patientsekretessen gäller i förhållande till åklagarmyndigheten när en förundersökning om mord alt dråp pågår?
Citat:
Patientsekretseen är den stora orsakerna att så många kvällstidningar kan stå oemotsagda i så många av sina artiklar som skall handla om mer eller mindre uppenbara misstag i vården, när vårdgivaren "inte vill kommentera".
Ja, vad bra att systemet funkar.
Citera
2009-03-13, 13:36
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Men snälla datja, tror du verkligen att jag inte känner till patientsekretessen? Nu vill jag fråga dig en sak. Tror du att patientsekretessen gäller i förhållande till åklagarmyndigheten när en förundersökning om mord alt dråp pågår?

Fast intresset verkar inte vara speciellt stort från åklagarhåll att lyssna på vad sjukhuset och vad kompetenta personer därifrån har att säga.
Påminner lite om dig faktiskt.
Citera
2009-03-13, 13:42
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Fast intresset verkar inte vara speciellt stort från åklagarhåll att lyssna på vad sjukhuset och vad kompetenta personer därifrån har att säga.
Påminner lite om dig faktiskt.

Intresset är nog inte jättestort från åklagarmyndigheten att göra en enkätundersökning bland landets läkare för att få veta vad läkarkåren tycker om åklagarämbetets agerande i det här fallet, där tror jag du har helt rätt. Däremot så håller man väl på att hålla förhör med samtliga läkare som kommit i kontakt med barnet nu?

Det kanske påminner om mig för att jag (också?) har otroligt svårt att förstå den indignerade "nu har ni trampat oss på tårna"-mentaliteten som så många läkare verkar uppvisa i den här frågan. En brottsmisstanke är en brottsmisstanke, oavsett vem det är som misstänks för brott. Jag är dock inte åklagare, så vad vet jag.
Citera
2009-03-13, 13:44
Medlem
datjas avatar
Citat:
Du verkar ju förvånad att någon från ALB inte har droppat hintar i massmedia på samma sätt som denna åklagare har gjort.

OK, jag är inte jurist, men jag vet att brott som kan ge patienten minst 2 års fängelse ger en vårdgivare rätt att delge polis el. åklagare information om detta. Vårdgivaren är dock aldrig skyldig att göra det.

Däremot tror jag att åklagaren kan begära information från en vårdgivare genom att inkalla dem för vittnesförhör. Är det då inte lite märkligt att åklagaren bara har hört ett enda vittne? Finns ju fler som har gett den lilla flickan läkemedel under hennes vårdtid.

PS! Är det sant, StefanD13, att åklagaren har börjat höra fler personer? Berätta mer!

Citat:
Om Aftonbladet ingår i systemet funkar det sådär tycker jag.
Senast redigerad av datja 2009-03-13 kl. 13:50.
Citera
2009-03-13, 13:51
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Du verkar ju förvånad att någon från ALB inte har droppat hintar i massmedia på samma sätt som denna åklagare har gjort.

OK, jag är inte jurist, men jag vet att brott som kan ge patienten minst 2 års fängelse ger en vårdgivare rätt att delge polis el. åklagare information om detta. Vårdgivaren är dock aldrig skyldig att göra det.

Jag hoppas att anmälningsplikten inte är okänd på landets sjukhus och vårdinrättningar. Exempelvis 14 kap. 1§ SoL.

För övrigt har väl ALB verkligen frångått vi kan inte uttala oss i ett enskilt fall och patientsekretess i det här fallet?
Senast redigerad av Tuesday 2009-03-13 kl. 13:55.
Citera
2009-03-13, 13:52
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Intresset är nog inte jättestort från åklagarmyndigheten att göra en enkätundersökning bland landets läkare för att få veta vad läkarkåren tycker om åklagarämbetets agerande i det här fallet, där tror jag du har helt rätt.
Jag är ganska säker på att det inte precis var det Watson6669 menade. Varken vad gäller vem man skulle fråga eller om vad.

Citat:
Däremot så håller man väl på att hålla förhör med samtliga läkare som kommit i kontakt med barnet nu?
Nå, man kan ju hoppas. Varför man inte kunde ha hört hela hopen upplysningsvis _innan_ man gick in för att gripa eller häkta någon är ju en fråga man kan ställa sig.

Citat:
Det kanske påminner om mig för att jag (också?) har otroligt svårt att förstå den indignerade "nu har ni trampat oss på tårna"-mentaliteten som så många läkare verkar uppvisa i den här frågan. En brottsmisstanke är en brottsmisstanke, oavsett vem det är som misstänks för brott. Jag är dock inte åklagare, så vad vet jag.

Trampade-tår-mentalitet har säkert förekommit. Men jag får verkligen hoppas att du inte räknar in frågor och funderingar som rör själva sakläget (Vad har hänt? Vad kan förklara olika provsvar? Vad kan förklara de huvudlöst stolliga uttalandena om provsvar?) i detta.

Att påpeka att det är fysiskt omöjligt att ge en tusenfaldig _dos_ har inget i sig att göra med en indignerad attityd - den kommer möjligen in iom att man tycker att såpass vettiga mänskor som åklagare, rättsläkare och poliser borde ha förstånd att problematisera oväntade svar.
Citera
2009-03-13, 13:57
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag hoppas att anmälningsplikten inte är okänd på landets sjukhus och vårdinrättningar.
Du blandar ihop korten och argumenterar ohederligt.

Anmälningsplikten är för mig detsamma som Lex Maria och detta fall anmäldes enligt denna lag. I mitt förra inlägg sökte jag faktiskt upplysning om vilka regler som gällde.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
För övrigt har väl ALB verkligen frångått vi kan inte uttala oss i ett enskilt fall och patientsekretess i det här fallet?
1. Det tror jag inte -- källa, tack, och

2. Sjukhvårdshuvudmannen har väl inte rätt att bryta sekretess. Sekretessen är väl hursomhelst personlig (det sistnämnda, är än en gång, en fråga).
Citera
2009-03-13, 14:06
Medlem
Citat:

Patientsekretessen är den stora orsaken att så många kvällstidningar kan stå oemotsagda i så många av sina artiklar som skall handla om mer eller mindre uppenbara misstag i vården, när vårdgivaren "inte vill kommentera".
Då handlar diskussionen om oss enskilda ifall det är rätt tillvägagångssätt att blanda in media i situationer när det råder sekretess. Vilket inte är ovanligt när människor känner sig kränkta myndigheter/ landsting.Det är tydligen när media är inkopplad som saker börjar röra på sig.Men inte rätt mot de som inte kan försvara sig.
Citera
2009-03-13, 14:08
Medlem
Men vad är det sjukvårdspersonal på ALB frivilligt skulle lämna uppgifter om? Att ingen erkänner att de administrerat tiopental måste ju ses i ljuset av att åklagaren har valt att fokusera sig på de sista timmarna innan flickan avled (då den misstänkte var involverad, vilket kanske fortfarande är motiverat av för oss okända anledningar) - det kan mycket väl vara så att det fått konsekvenser för informationsinsamlingen, i synnerhet om användandet skett timmar eller dagar innan dödstillfället.

Sedan verkar ämnet i fråga vara av typen som ofta ges utan explicit ordination, vilket ytterligare lär mörka situationen; men det kanske bara är jag som missuppfattat den biten?
Senast redigerad av Bors 2009-03-13 kl. 14:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in