2009-03-11, 10:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Kan detta tolkas på något annat sätt än att läkaren menar att flickans anhöriga har gett överdosen/-erna?
Detta ska framför allt tolkas som om advokaten är advokat, och tänker som en sådan.
Citera
2009-03-11, 10:34
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
I artikeln i Aftonbladet.se står det:

Ang. min fetmarkering: Kan det stämma? Jag tänker på att t ex obehörig personel eller anhöriga skulle kunna komma åt såväl sprutor som medel? Ligger det framme i ett vårdrum? Är det inte inlåst?

Svaret är NEJ, Om man blandar LM i sprutor och sedan ger detta till patient så ger man inte HELA sprutan. Man "duttar" lite LM till pat. Sen brukar man lägga sprutan med LM på pat.sängbordet. Iallafall där jag jobbar.
Citera
2009-03-11, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Enligt undersökningen så befanns tydligen Linnea vara hjärndöd. Därför bestämde läkarna att livsuppehållande åtgärder skulle upphöra.

En hjärndöd patient har inget medvetande och är därför inte medveten om smärtor. Det finns ingen anledning till barmhärtighetsmord.

Dock kan hjärndöda patienter med viss kvarvarande funktion i delar av hjärnan (som styr de autonoma funktionerna som andning mm) få okontrollerbara kramper och spasmer. Det var sannolikt för att förhindra detta som morfinet gavs. Detta för att föräldrarna skulle slippa se barnet dö i spasmer.
Det här är en flicka av 1000tals människor obehagligt att rättsmedicin är så okunnig och inte ser hur länge flickan vart hjärndöd med tanke på all IVA vård/avslut som sker i landet .
Citera
2009-03-11, 10:41
Medlem
Starvids avatar
Jag har följt den här historien lite vagt sådär, men hittills inte riktigt fattat vad för slags brott som begåtts. Som jag uppfattat det har läkaren dödat flickan efter att man fått föräldrarnas tillåtelse att göra det, då situationen ansågs hopplös.

Till min enorma förskräckelse visar det sig att detta är något en läkare kan bli mordåtalad för.

Åklagaren skriver i dag på DN Debatt:

Citat:
Brottsmisstanken grundar sig på att flickan efter att den livsuppehållande behandlingen avbrutits fått en dos av två läkemedel som direkt orsakat hennes död – för övrigt samma läkemedel som används vid aktiv dödshjälp. Beslutet att avbryta den livsuppehållande behandlingen är således inte det som ligger till grund för brottsmisstanken.
Hur kan det vara ett brott att ge en dödligt sjuk människa en stor dos morfin, men inte ett brott att stänga av en respirator? Båda sakerna kräver lika stor beslutsamhet och båda är aktiva handlingar, men vi hamnar i den perversa situationen att det som är minst plågsamt är kriminellt medan det mer plågsamma är lagligt. Vi har alltså en lag som menar att vi mer eller mindre ska tortera dödssjuka små flickor, helt i onödan. Vad är det för dårar som stiftat dessa lagar?

En parallell till detta. En person faller ner från en bro, men lyckas precis få tag på och hänga kvar i ett rep du kastar ner till honom. Han kan dock inte hålla sig kvar och kommer snart att falla ner i vattnet och antingen krossas mot vassa klippor och slitas i stycken av hungriga hajar och krokodiler. Att skjuta honom i pannan med din revolver vore nu ett brott, men inte att skära av repet med din kniv. Hur bisarrt är inte det?
Citera
2009-03-11, 10:53
Medlem
Mazeppas avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4615004.ab

"Linneá fick en DÖDSCOCTAIL"
Jag fattar inte hur åklagaren och media tänker!
Man blir idiot!
Citera
2009-03-11, 10:56
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4615004.ab

"Linneá fick en DÖDSCOCTAIL"
Jag fattar inte hur åklagaren och media tänker!
Man blir idiot!
De tänker precis som vanligt. Medias uppgift är inte att leverera nyheter och analys, utan att skapa sensationer för att dra in pengar åt sina ägare. De agerar alltid på det här sättet.
Citera
2009-03-11, 11:00
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Jag har följt den här historien lite vagt sådär, men hittills inte riktigt fattat vad för slags brott som begåtts. Som jag uppfattat det har läkaren dödat flickan efter att man fått föräldrarnas tillåtelse att göra det, då situationen ansågs hopplös.

Till min enorma förskräckelse visar det sig att detta är något en läkare kan bli mordåtalad för.

Åklagaren skriver i dag på DN Debatt:

Hur kan det vara ett brott att ge en dödligt sjuk människa en stor dos morfin, men inte ett brott att stänga av en respirator? Båda sakerna kräver lika stor beslutsamhet och båda är aktiva handlingar, men vi hamnar i den perversa situationen att det som är minst plågsamt är kriminellt medan det mer plågsamma är lagligt. Vi har alltså en lag som menar att vi mer eller mindre ska tortera dödssjuka små flickor, helt i onödan. Vad är det för dårar som stiftat dessa lagar?

En parallell till detta. En person faller ner från en bro, men lyckas precis få tag på och hänga kvar i ett rep du kastar ner till honom. Han kan dock inte hålla sig kvar och kommer snart att falla ner i vattnet och antingen krossas mot vassa klippor och slitas i stycken av hungriga hajar och krokodiler. Att skjuta honom i pannan med din revolver vore nu ett brott, men inte att skära av repet med din kniv. Hur bisarrt är inte det?

Jag resonerade precis som du, men det är nu tydligt att det som betonas är att det var direkt dödande, med hjälp av mycket stora doser.

Som du ser nyligen i tråden finns det dock forskning som visar att de doser som uppmäts efter döden kan ligga 1000 gånger högre än vad som 'medicinerats'.

Dessutom finns det påståenden om att ett ämne skulle ha använts, vilket inte finns med i journalerna - tiopental.

Mycket är alltså ännu oklart, men det är detta påstådda aktiva dödande med extremt hög dos som åklagaren inriktat sig på.
Citera
2009-03-11, 11:05
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag resonerade precis som du, men det är nu tydligt att det som betonas är att det var direkt dödande, med hjälp av mycket stora doser.

Som du ser nyligen i tråden finns det dock forskning som visar att de doser som uppmäts efter döden kan ligga 1000 gånger högre än vad som 'medicinerats'.

Dessutom finns det påståenden om att ett ämne skulle ha använts, vilket inte finns med i journalerna - tiopental.

Mycket är alltså ännu oklart, men det är detta påstådda aktiva dödande med extremt hög dos som åklagaren inriktat sig på.
Jo, men man menar väl att dosen administrerades först efter att man bestämt sig att stänga av respiratorn? Om man ändå bestämt sig för att döda någon vore det väl egalt hur man gör det, så länge man försöker minimera lidandet?

Eller är det viktigt att patienterna just kvävs? I så fall kan man ju lika gärna använda handen.

:: ::

Tankarna går till när Bamse hotar att döda vargen genom att kasta upp honom i luften och sen "låta marken slå ihjäl honom" för att det inte ska vara Bamses fel...
Senast redigerad av Starvid 2009-03-11 kl. 11:07.
Citera
2009-03-11, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Problemet är också hur begreppet hjärndöd skall tolkas för ett prematurt barn där hjärnbarken är ofullständigt utvecklad och resten av hjärnan inte utvecklats som normalt.

Nu gjorde man ju en MR för att bla se hur hjärnan mådde och fann att förmodligen att delar av den var helt döda och att utvecklingen fortsatte i denna riktning. När man kommer till en viss punkt så är skadan oåterkallig och patienten är hjärndöd, även om vissa delar delvis fortfarande fungerar. Här har man då tagit ställning till att barnet är så gott som hjärndöd och döende varför man rekommenderar avbrott av livsuppehållande åtgärder.
Ursäkta en besserwisser, men lagligt är det väldigt stor skillnad på "hjärndöd" och "så gott som hjärndöd".
Man kan helt enkelt inte vara "lite död" juridiskt sett.
Citera
2009-03-11, 11:17
Medlem
RallyHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Om man ändå bestämt sig för att döda någon vore det väl egalt hur man gör det, så länge man försöker minimera lidandet?

Det är precis så det inte är.
Citera
2009-03-11, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Tror nog fortfarande du är litet ute och cyklar beträffande hur allvarligt barnets tillstånd bedömdes av _läkarna_, och huruvida den faktorn påverkar (& åt vilket håll) vilka anestesi medel man använder.

När jag snabbt ögnade igenom mammans blogg så slogs jag av att hon å ena sidan (fragmentariskt) beskriver tillstånd och komplikationer som vanlig allmänbildning (hon lär ska vara Uska) borde räcka till för att förstå att överlevnad definitivt inte är garanterad, för att sedan den sista veckan eller så mer gå över till att försöka hitta en förklaring, och helst någon att skylla på.

Mycket mänskligt och tragiskt. Och kommunikationen mellan vården och föräldrarna verkar nog ha brustit ganska så rejält. Någonstans skriver hon om att hon är så glad för att de äntligen fått höra att barnet nog kommer att överleva - jag har svårt att tro att det är sant (mkt liten prematur, förlossningsskada (syrebrist), hjärnblödningen till följd av saltlösningsmissen, vattenskalle som verkar knepig att få stabiliserad, infektioner - nääji, också om dagsläget inte är livshotande så kan jag bara inte tro att någon ansvarskännande läkare skulle ge några överlevnadgarantier för ett sånt litet knyte).

Min teori är en _annan_ läkare, kanske tre dagar tidigare, kanske en hel vecka tidigare.
Om utredarna är så ute och svävar - och inte förstår att inhämta kunskap - som man lätt får en misstanke om, kan man också tänka sig att de kört på en stenhård förhörslinje som bara inriktar sig på de sista 7-10 timmarna av barnets liv.
En läkare i chock kanske inte tänker på att "den där sprutan, du vet nog!" som de tjatar om har något som helst sammanhang med en tiopental dos fem dagar tidigare för att bryta kramper. Kanske inte ens om hon själv ordinerat den, och säkert inte om det hon bara hastigt sett i journalen att kollegan gjort det.
kommunikationen har brustit rejält.
Speciellt eftersom ärendet legat hos polisen från oktober.
Kan inte sjukhuset kommunicera med föräldrar när de är i kris ,borde polisen uppfattat läget. Men istället anmäler polisen mord/dråp till åklagaren.
Det är för många led som brister i samma fall...
Rättsmedicin ,åklagarmyndighet ,polismyndighet.Den enda som har rätt är den anklagade.

Ang bristande kommunikation och eftersom jag själv vart på BIVA .
Finns bla kuratorhjälp om man har ett barn som håller på att dö.
Det är inget tvång så föräldrarna kan nekat.
Jag upplever inte sjukvården som inkompetent i alla lägen.

Problematiken är att läkarna lovar/säger inget om de inte har prognos,tyvärr.Ibland kan man önska att de ska förutspår /ljuga för mildra smärtan i att se sitt barn så sjukt.
Ge smula med hopp när det är som otröstligast.
Det är min uppfattning när läkare förstår hur allvarligt barnets tillstånd är de mycket sparsamma/sanna i sina ord.
Därför jag hakar upp mig på flytten ,hennes advokat åberopar detta offentligt finns det nog dokumenterat.
Citera
2009-03-11, 11:25
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Lagstiftningen bör så långt som möjligt överenstämma med allmän rättsuppfattning. Så är det inte i det här fallet. Socialministern vill inte ta tag i problemet p g a sin religiösa övertygelse. Fredrik Reinfeldt måste byta ut Göran Hägglund snarast!

Problemet är ju att Göran Hägglund och hans "kristna höger-parti" finns i riksdagen. Och dessutom är alliansen beroende av dem för att få majoritet. Men GH borde helt klart bytas ut på socialministerposten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in