Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Tror nog fortfarande du är litet ute och cyklar beträffande hur allvarligt barnets tillstånd bedömdes av _läkarna_, och huruvida den faktorn påverkar (& åt vilket håll) vilka anestesi medel man använder.
När jag snabbt ögnade igenom mammans blogg så slogs jag av att hon å ena sidan (fragmentariskt) beskriver tillstånd och komplikationer som vanlig allmänbildning (hon lär ska vara Uska) borde räcka till för att förstå att överlevnad definitivt inte är garanterad, för att sedan den sista veckan eller så mer gå över till att försöka hitta en förklaring, och helst någon att skylla på.
Mycket mänskligt och tragiskt. Och kommunikationen mellan vården och föräldrarna verkar nog ha brustit ganska så rejält. Någonstans skriver hon om att hon är så glad för att de äntligen fått höra att barnet nog kommer att överleva - jag har svårt att tro att det är sant (mkt liten prematur, förlossningsskada (syrebrist), hjärnblödningen till följd av saltlösningsmissen, vattenskalle som verkar knepig att få stabiliserad, infektioner - nääji, också om dagsläget inte är livshotande så kan jag bara inte tro att någon ansvarskännande läkare skulle ge några överlevnadgarantier för ett sånt litet knyte).
Min teori är en _annan_ läkare, kanske tre dagar tidigare, kanske en hel vecka tidigare.
Om utredarna är så ute och svävar - och inte förstår att inhämta kunskap - som man lätt får en misstanke om, kan man också tänka sig att de kört på en stenhård förhörslinje som bara inriktar sig på de sista 7-10 timmarna av barnets liv.
En läkare i chock kanske inte tänker på att "den där sprutan, du vet nog!" som de tjatar om har något som helst sammanhang med en tiopental dos fem dagar tidigare för att bryta kramper. Kanske inte ens om hon själv ordinerat den, och säkert inte om det hon bara hastigt sett i journalen att kollegan gjort det.
kommunikationen
har brustit rejält.
Speciellt eftersom ärendet legat hos polisen
från oktober.
Kan inte sjukhuset kommunicera med föräldrar när de är i kris ,borde polisen uppfattat läget. Men istället anmäler polisen mord/dråp till åklagaren.
Det är för många led som brister i samma fall...
Rättsmedicin ,åklagarmyndighet ,polismyndighet.Den enda som har rätt är den anklagade.
Ang bristande kommunikation och eftersom jag själv vart på BIVA .
Finns bla kuratorhjälp om man har ett barn som håller på att dö.
Det är inget tvång så föräldrarna kan nekat.
Jag upplever inte sjukvården som inkompetent i alla lägen.
Problematiken är att läkarna lovar/säger inget om de inte har prognos,tyvärr.Ibland kan man önska att de ska förutspår /ljuga för mildra smärtan i att se sitt barn så sjukt.
Ge smula med hopp när det är som otröstligast.
Det är min uppfattning när läkare förstår hur allvarligt barnets tillstånd är de mycket sparsamma/sanna i sina ord.
Därför jag hakar upp mig på flytten ,hennes advokat åberopar detta offentligt finns det nog dokumenterat.