2009-03-15, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Visserligen sympatiskt att Du försvarar åklagaren. Jämfört med vad hon utsatt läkaren för vet jag inte riktigt om jag förstår dig.
Skulle du på samma sätt försvara en läkare som slarvade lite i sitt jobb?
Varför hämtades usk först efter 7 dagar???
Åklagaren har väl säkert haft benägen hjälp av Althin för att starta den här soppan? Så utredningen har hon väl inte behövt sköta själv?
Inte såg heller åklagaren förvånad ut över hur många journalister som dök upp till häktningsförhandlingen.
Till och med av det lilla som släppts ur obduktionsprotokollet kan ett flertal bättre meriterade läkare än rättsläkaren uttala sig att något inte stämmer med undersökningen.
Att åklagaren får välja fritt vilka uppgifter hon vill släppa är för mig mycket konstigt. Vilken åklagare som helst har alltså rätt att blåsa upp en opinion inför en rättegång eftersom den har makten över informationen?

(Jag ber om ursäkt för min okunskap när det åklagarens tidsramar för att väcka åtal. Ur rättsväsendets synvinkel skall alltså en känd ostraffad mördare vandra fritt på gatorna i ett halvår?)

Nej nej nej, jag försvarar definitivt INTE åklagaren, denne har klantat till det.
Läs mitt inlägg igen.
Senast redigerad av nalleboen 2009-03-15 kl. 14:58.
Citera
2009-03-15, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nalleboen
Nej nej nej, jag försvarar definitivt INTE åklagaren, denne har klantat till det å det grövsta.
Läs mitt inlägg igen.
Ok, klargörande tack.
Citera
2009-03-15, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Alltså nu får du skärpa dig.
Jag har full respekt för att du vill tycka, men försök basera ditt tyckande på verkligheten istället för några feberaktiga hallucinationer. Just nu sitter du bara och svamlar utan någon som helst kunskap eller ens rudimentär vetskap om vad som hänt.
Eftersom du inte har nån' aning om mina kunskaper om fallet vore kanske viss ödmjukhet befogad även från ditt håll.
Du verkar ju ha dina kontakter inom juridiken.

Tills mer information kommer ut lär pajkastningen fortsätta. Antagligen förlorar både domstolsväsendet och sjukvården på det. Förhoppningsvis kommer det också något gott ur historien.
Citera
2009-03-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
2. Med tanke på att ett normalt mordåtal brukar ta ett halvår att sy ihop och detta är ett extremt komplicerat fall var sannolikt inte planen att väcka åtal en vecka efter häktningen.
Dessutom har Sveriges samlade läkarkår som du säger försvarat läkaren. Men de har gjort det som kollektiv. Antalet läkare som har möjlighet att bedöma detta bättre än rättsläkaren går förmodligen att räkna på handens fingrar. Och i domstol brukar muntlig bevisning mätas i kvalitet - inte kvantitet.
3. Peter Althin är förutom en mycket obehaglig människa också en slarvig advokat. Men han är just det, föräldrarnas advokat. Han jobbar inte åt åklagaren. Hans jobb är att se till att föräldrarna får så mycket stålar som möjligt.Att lasta åklagaren för de dumheter Althin säger är helt enkelt orättvist.
Vet du vad föräldrarna vill ha av rättsprocessen?
De söker information (inte pengar) vill veta vad hände från OP till flickans död (dvs flera dygn) Sjukhuset lämnade ut journaler men denna period var sekretess och personal gav inga svar.
Är det sjukhuset som gjort fel beträffande flickans hjärnskador-kanske de får skadestånd, vem vet.
Jätte bra att socialstyrelsen även utreder eftersom det handlar om flera dygn.
Så föräldrar får svar ...
Beträffande kemiska preparat viste de inget -ville aldrig utsätta läkaren för mord/dråp anklagelser. Det var polisen som anmälde.
Citera
2009-03-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Ok, klargörande tack.

1. Åklagaren insåg inte initialt fallets explosivitet.
en överhopad Kammaråklagare som på sitt bord får en anmälan om oegentligheter vid ett dödsfall på ALS.

2. Åklagaren misslyckas medialt
Vår käre åklagare ställs inför horder av journalister, kameror, blixtar och detta tämligen oförberedd.
Hon svarar på frågor när hon skulle hållit käft, hon svarar dessutom fel alternativt oklart på frågorna och detta dessutom i rörlig media

Å det grövsta är en felformulering som jag stryker från mitt tidigare inlägg.
Citera
2009-03-15, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Murder Inc.
Jag vet inte om jag greppat hela karusellen men det verkar finnas en enighet kring att föräldarna och läkarlaget var överrens om att stänga av respiratorn och att rättsläkaren i sitt intyg skriver att barnet skulle dött inom kort oavsett medicinering.
Betyder inte det att föräldrarna tillsammans och i samförstånd med läkarna fattat beslutet om att ta bort den sista livlinan för barnet?
Om inte annat finns anstiftan med i beskrivningen?

Jag hajjar inte varför man hängt upp sig på vilken dos läkemedel man gett ett barn efter att ha stängt av respiratorn som om man inte ingripit skulle lett till att barnet kvävts och dött.
Se till att häkta alla som varit med och fattat beslutet om att stänga av respiratorn för att för hela händelsekedjan klarlagd!!!

För mig verkar det hela juridiskt obegripligt.
Ta ett annat exempel.
Gäng A har ett horn i sidan på person B.
4 pers ur A griper B och hänger upp honom i en strypsnara i en lada för att dö men innan dom lämnar honom skjuter en person ur A B genom huvudet. Går alla utom skytten fria då? Även om åklagaren kan styrka hela händelseförloppet?
Det är lagligt att avbryta livsavgörande behandling, så kallad passiv eutanasi.
Aktiv dödshjälp, som en dödande spruta, är däremot förbjudet.
Citera
2009-03-15, 14:59
Bannlyst
Polisanmälan

I vissa fall så tycker jag det verkar motiverat med polisanmälan av vårdpersonal:
http://www.kvp.se/nyheter/1.1498684/kollegerna-kirurgen-var-berusad
Citera
2009-03-15, 15:08
Medlem
av det som framkommit i media samt en del info från andra delar på nätet så kan jag faktiskt inte se att någon av parterna har agerat utanför sin yrkesroll, man kan kritisera åklagarens agerande i vissa avsenden och man kan även rikta kritik på hur vissa inom läkarkåren agera tidigt i utredningen om man vill det...

inget av den kritik som finns har dock enligt mig saklig grund, en åklagare har mig veterligen ingen medicinskutbildning och ett RM utlåtande med slutsatsen "en ej naturlig död" måste givetvis utredas, många tycks utgå ifrån att åklagaren på något sätt själv knopat ihop dessa anklagelser, men så är ju självklart inte fallet, allt bygger på RM samt stärkta misstankar pga bristande journalföring, vidare om jag förstått det hela rätt så var det inte kammaråklagare EB som tog beslutet om att släppa RM´s OP, det var hennes chef som tog detta beslut efter en stor osäkerhet spred sig inom läkarkåren då det inte stod klart vad som låg till grund till misstanken...

så visst, man kan rikta kritik mot att exempelvis en kammaråklagare fick hålla i detta fallet och inte någon högre upp, samt att en del av reaktionerna kanske borde ha kunnat förutses, och därmed också undervikits genom att förklara grunden till misstanken tidigare, exempelvis en presskonferans efter första förhöret med läkaren där grunden för misstanken presenterats (RM´s OP)

även så kan en viss kritik riktas mot en del läkare, när uttryck som "öppna damluckorna för läkare att spruta ihjäl sina patienter" får utrymme i media så fattar ju alla hur illa insatta många av dessa "expert" faktiskt är i det aktuella fallet...

dock som jag skrev i början, allt detta faller fortfarande under vad som man faktiskt får göra i sina olika yrkesroller...

mitt förtroende för vården står iaf fortfarande stark, jag tror fullt och fast att den misstänkta läkaren hela tiden hade sin patients bästa för ögonen, och därmed faller också hela grunden för åtalet, då läkare faktiskt har rätten att lindra smärta och obehag på döende patieneter, även om det kan förkorta livet för patienten
detta faller kanske inte i god jord hos alla, men efter att ha följt debbaten på nätet så ser jag en överväldigande majoritet som godkänner och också ser detta som ett naturligt och värdigt slut av livet.

/d
Citera
2009-03-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nalleboen
1. Åklagaren insåg inte initialt fallets explosivitet.
en överhopad Kammaråklagare som på sitt bord får en anmälan om oegentligheter vid ett dödsfall på ALS.

2. Åklagaren misslyckas medialt
Vår käre åklagare ställs inför horder av journalister, kameror, blixtar och detta tämligen oförberedd.
Hon svarar på frågor när hon skulle hållit käft, hon svarar dessutom fel alternativt oklart på frågorna och detta dessutom i rörlig media

Å det grövsta är en felformulering som jag stryker från mitt tidigare inlägg.
Ursäkta nu var jag otydlig! Jag menade att ditt första svar till mig var klargörande. Sedan var även detta inlägg intressant. Jag undrar dock om åklagaren var helt oförberedd. Det hela var väl på flera förstasidor före?

Jag är nu nyfiken på hur media spinner vidare på detta eftersom det nog är som du skrev att både sjukvård och rättsväsende anser sig ha mest mest att vinna på att tona ned debatten.
Citera
2009-03-15, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
I vissa fall så tycker jag det verkar motiverat med polisanmälan av vårdpersonal:
http://www.kvp.se/nyheter/1.1498684/kollegerna-kirurgen-var-berusad
Är det kontroversiellt?

Som sagt då var det medias scen.
Citera
2009-03-15, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
På tal om Althin. När och hur fick föräldrarna Althin som juridiskt ombud. Är det någon som vet?
förordnas på föräldrars begäran och i samband med att förundersökning handlade om brott dvs efter obduktion.
Citera
2009-03-15, 18:40
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Beträffande kemiska preparat viste de inget -ville aldrig utsätta läkaren för mord/dråp anklagelser. Det var polisen som anmälde.

Hur vet du det? Enligt Althin vill ju föräldrarna veta vem som har gett deras barn en sådan överdos som det enligt honom är frågan om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in