Citat:
Ursprungligen postat av papi papisson
Jag vill inte vara en petimeter men nu har du använt den tyska beteckningen i flera inlägg, kan du inte börja skriva EKMR istället?
I övrigt håller jag med dig till fullo och ser det som en självklarhet att proportionalitetsprincipen tillgodoses.
Jag kan dock inte minnas att ett mordmisstänkt häktas för att sedan försättas på fri fot medan misstankar mot denne kvarstår, som nu åklagaren menar är fallet. Brandt måste verkligen ha det tunt under fötterna, jag tror att det vara förhöret med sköterskan som fick henne att inse detta. Men om det nu var så att hennes case var tänkt att vila på sköterskans vittnesmål, varför skulle läkaren vara häktad i en vecka innan förhör med hennes hölls? Det är ju inte klokt.
I övrigt håller jag med dig till fullo och ser det som en självklarhet att proportionalitetsprincipen tillgodoses.
Jag kan dock inte minnas att ett mordmisstänkt häktas för att sedan försättas på fri fot medan misstankar mot denne kvarstår, som nu åklagaren menar är fallet. Brandt måste verkligen ha det tunt under fötterna, jag tror att det vara förhöret med sköterskan som fick henne att inse detta. Men om det nu var så att hennes case var tänkt att vila på sköterskans vittnesmål, varför skulle läkaren vara häktad i en vecka innan förhör med hennes hölls? Det är ju inte klokt.
Brandt försöker bara med en massa bortförklaringar.
Om det var så att åklagaren från början visste att sköterskans vittnesmål var viktigt, varför hämtade de inte sköterskan för
förhör, direkt och diskret, utan att hon hann snacka ihop sig med läkaren. Då hade åklagaren haft mer på fötterna inför en
eventuell häktning av läkaren.
Det är kanske rimligt att häkta en misstänkt för att förhindra att personen pratar med alla i sin omgivning. Men om det bara är
en person som ska förhöras verkar det vettigare att förhöra den personen först innan någon häktas. Finns det en dold agenda?
Det här handlar inte om ett fall som skedde nyligen, utan för flera månader sedan. Det borde inte ha varit så svårt att hitta
ett lämpligt tillfälle för förhör av sköterskan.