Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Jag tror att JK inser att de motiveringar man anfört för att frikänna läkaren var väldigt sökta och att anledningen till att man JK-anmäler är att få det att framstå som att man är oskyldig på riktigt snarare än att den här domen är ytterligare ett exempel i den stil där ett misstänkt rattfyllo frikändes med motiveringen att "Mållgan" (Alfons Åbergs låtsaskompis) kan ha kört.
Du fortsätter med stor aptit att älta Alfons-fallet ser jag. Då är det bra att hålla sig till vad som faktiskt sades i målet från tingsrättens håll och det var inte vad du just nu skrev. Det bygger på din egen missuppfattning om juridiken i målen.
Hmm, "missuppfattning om juridiken", det var onekligen en ny variant. Den har jag inte hört förut trots att jag debatterat i den här tråden rätt länge nu. Har väl postat över 1000 inlägg i den här tråden, tror jag.
Jag har nog inte missuppfattat något.
Att tingsrätten skriver att finska RMV:s resultat skulle peka åt ett annat håll än en överdos tiopental eftersom finska RMV inte redovisade någon fenobarbitalhalt gör det svårt att se tingsrättsdomen som mer seriös än Mållgan-domen. Att finska RMV:s apparatur inte skulle redovisa någon fenobarbitalhalt var nämligen det förväntade resultatet eftersom man med den spädning man hade skulle hamna under utskriftsgränsen för fenobarbital. Det här har jag påpekat flera gånger tidigare.
Jag förstår också varför man i domen skrev som man gjorde i stället för att försöka tänja minimidosen nedåt genom att utgå ifrån det maximala spädningsfel om ca 5 ggr som man får genom att man hamnade under utskriftsgränsen. Man skulle då nämligen ändå hamna klart hamna på olagliga dosnivåer och definitivt inte på nivåer som kunde förklaras av tidigare eventuella tiopentaldoser (som inte journalförts förstås

).
Men tingsrättsdomen låter ju onekligen rätt vederhäftig. Och det gör ju även läkargängets inlägg i den här tråden.