2011-04-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Varför skall jag redovisa saker i detalj just för dig PCuri? Du kommer aldrig att ta till dig något jag skriver - du har inte gjort det fram tills idag.

[- - -]

Du KAN alltså göra det. Det är bara det att du inte VILL, ha, ha, ha .

Som sagt: Jag hoppas att jag aldrig råkar på dig som patient i vården (eller någon av de andra läkarna i denna tråd).
Citera
2011-04-30, 22:51
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag har haft uppe frågan förut och blev förvånad över att det inte fanns någon typ av destruktionsjournal, åtminstone för narkotiska läkemedel. Inom läkemedelsindustrin får det inte finnas en bipacksedel över som inte kan redovisas om batchen skall godkännas. Behöver man kassera något skall det journalföras. Allt skall gå jämt upp.

För narkotiska läkemedel som har missbrukspotential och kan locka handhavarna till stöld brukar man föra journal för att dokumentera att det inte blir svinn av morfintabletter, bensodiazepiner o dylikt.

Men i stort sett varje läkemedel du ger en patient kan också användas för att döda folk med. Bara en fråga om doser. Finns inget skäl till att störa vardagsarbetet ytterligare med att dokumentera när man slänger bort gamla tabletter. Går att döda folk med skruvmejslar också. Tror inte att byggjobbarna dokumenterar varje verktyg som de tappar mellan golvspringorna.
Citera
2011-04-30, 23:35
Medlem
eloges avatar
Citat:
Varför skall jag redovisa saker i detalj just för dig PCuri? Du kommer aldrig att ta till dig något jag skriver - du har inte gjort det fram tills idag.

Nej - läs Mörlands evangelium precis som Eloge och konstatera att Mörland ser diffusion över betydligt längre avstånd än de jag vågade räkna på som rimligt i fallet. Av det följer att några futtiga millimeter ut geom kärlen är en västanfläkt i jämförelse.

Allvarligt talat: Acceptera att försvaret kommer att kunna visa att 2000 mikrogram/ml måste föregås av en extremt hög dos thiopental om det är ett representativt blodprov. Dosen blir lägre om flickan redan var död - men då försvinner också barmhärtighetsmotivet och misstankegraden mot läkaren sjunker ner mot noll.

Fallets stora tragedi är om läkaren verkligen har gjort något eftersom det kommer vi aldrig få veta. I så fall gav hon förmodligen en 250mg spruta och flickan somnade ganska stilla in. Och provet består av flera kraftiga artefakter (kristallbildning, fettkontamination, intorkning) plus det blodvärdet.

Både du och Eloge 'are barking up the wrong tree' - scenariot ovan är en verklig möjlighet men RMVs klanteri tar för evigt bort vår möjlighet att undersöka den.
Nu är vi inte så långt ifrån varandra. Det kan vara som du skriver tillsammans med att läkaren eventuellt tog en 2,5 gram flaska.

Vi får se när rättegången drar igång men en sak vill jag braska för. Rimligt tvivel är inte på långa vägar den livhanken man kan tro. I praktiken ställer domstolen hårda krav på att tvivlet skall vara rimligt.
Citera
2011-05-01, 00:21
Medlem
Citat:
Nu är vi inte så långt ifrån varandra. Det kan vara som du skriver tillsammans med att läkaren eventuellt tog en 2,5 gram flaska.

Jag tror inte på 2.5g flaskan. Det är ej terapeutiskt motiverat och det behövs inte för att avliva flickan. Det hänger inte ihop.

Citat:
Vi får se när rättegången drar igång men en sak vill jag braska för. Rimligt tvivel är inte på långa vägar den livhanken man kan tro. I praktiken ställer domstolen hårda krav på att tvivlet skall vara rimligt.

Om vi börjar med vad jag själv tror. Jag tror flickan fick thiopental under sina svåra kramper dygnet innan hon dog. Kan ha varit så pass mycket som 300mg totalt. Provet är ett skitprov med kristaller etc och visar ett falskt högt värde.

Varför tror jag det? Förlopp utan anmärkning vad gäller tid och inga avvikande vittnesmål i FuPen (det är bara människor som inte varit på en IVA som reagerar på vissa uppgifter).

Hade jag varit försvaret hade jag byggt upp mitt case kring tre pelare:

1) Mätvärdet är skit in - skit ut. Mätvärdet är orimligt högt. Världsrekord på mer än 5x. Inget dubbelprov. Inga vävnadsprover. Thiopental binder fett och faller ut som kristaller. Det finns ingen möjlighet pga RMVs tafflighet att dra slutsatser om total dos thiopental. Däremot är det mer sannolikt att provet har artefakter än att det inte har det.

2) Flickan fick förmodligen thiopental mot sina terapiresistenta kramper. Upp emot 300mg enligt riktlinjer. Journalsystemet har tyvärr stora luckor under perioden. Många vikarier pga personalbrist. Flickan hade ett svårt krampanfall dagen innan hon dog och det saknas helt läkemedelsanteckningar i journalsystemet. Enligt riktlinjerna bör hon dock ha fått thiopental.

3) Kopplingen till läkaren. Förloppet är helt utan anmärkning, Inga avvikande uppgifter i FuPen. Det finns ingenting som tyder på att läkaren - eller någon annan - gjorde något avvikande under flickans sista timmar i livet.

Däremot erkänner jag att OM någon på salen (läkaren, uskan eller en anhörig) gav flickan thiopental kommer vi aldrig få reda på det. Hade RMV gjort sitt jobb hade vi förmodligen kunnat säga om flickan fick thiopental precis innan hon dog men nu har RMV gjort bort sig varför vi aldrig kommer kunna separera kramphävning från ett barmhärtighetsmord.
Citera
2011-05-01, 01:07
Medlem
Citat:

[- - -]

1) Mätvärdet är skit in - skit ut. Mätvärdet är orimligt högt. Världsrekord på mer än 5x. Inget dubbelprov. Inga vävnadsprover. Thiopental binder fett och faller ut som kristaller. Det finns ingen möjlighet pga RMVs tafflighet att dra slutsatser om total dos thiopental. Däremot är det mer sannolikt att provet har artefakter än att det inte har det.

[- - -]

Jo, det är ju onekligen en hög dos. Den avrättade fånge i Koniaris artiklar i The Lancet från 2005 som hade uppåt 100 % kvar av sin 2 gramsdos bör ha haft ungefär 1/5 av babyns koncentration i blodådrorna om babyn fått motsvarande dryga 11 g, justerat för kroppsvikt.

När det gäller vetenskapligheten på mätvärdet så har ju onekligen RMV och Mörland onekligen satt sina goda namn på spel om vi skulle ha en felmarginal där aktuellt mätvärde skulle kunna ge ett drygt 20 ggr mindre verkligt värde. Mörland verkar dock inte vilja sträcka sig längre ner än motsvarande 5,7 g om det hade rört sig om en vuxen, avrättad amerikansk fånge (i stället för om en 3,5 kg baby).

Citat:

[- - -]

Om vi börjar med vad jag själv tror. Jag tror flickan fick thiopental under sina svåra kramper dygnet innan hon dog. Kan ha varit så pass mycket som 300mg totalt.

[- - -]

Det är inte långt från de 500 mg som skulle motsvara drygt 11 g för en vuxen man på 80 kg. Avrättade amerikanska fångar brukar få max 5 g. Tidigare fick de 2 g.

Men det är ju klart, de kan ju ha delat upp 11 g-dosen på 5 st doser. Då blir det "bara" motsvarande 2 gram för fångar som skall avrättas. Och naturligtvis journalfördes aldrig detta .

Sedan när det gäller din fett-teori: Kan du inte dra den där historien om salladsdressingen en gång till. Eller så kan du presentera den där kompletta redogörelsen för hur tiopental eventuellt diffuserar ut i kroppsfettet vid kylrumstemperatur. Du sade ju att du "kunde" prestera en sådan redogörelse. Så kom igen nu Síkhander!
Citera
2011-05-01, 01:25
Medlem
eloges avatar
Citat:
Citat:
Vi är där vi är och Mörland har skrivit det han skrivit. Om du vill leva i någon förhoppning där Mörland plötsligt frångår vad han skrivit i en muntlig förhandling så bli min gäst. Jag har sagt det förut och jag kan säga det igen. Om Mörland bortser ifrån något i sina beräkningar så har han skäl till att bortse ifrån det.

Hur kan du tänka annorlunda? Tror du han gör det för skojs skull? Efter 10000 rättsintyg skämtar han till det rejält och släpper en bomb i rättsalen? Nej, jag tror inte det kommer att hända.

Jag tror att du aldrig förstått att han inte uttalar sig om verklig dos på ett enda ställe i sin genomgång.
Det här med verklig dos kan slå ner som en bomb i rättsalen. Ingen vet vad det betyder mer än sikhander.
Citera
2011-05-01, 02:08
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Uppgifterna om att läkaren opererats är så sensationella så de bör bekräftas eller dementeras. Till den uppgiften finns ingen i tråden mer lämpad än du BoyGoneBad så vi ber dig leverera. Hur ligger det till?

Nja...eftersom det inte var mina uppgifter så har jag svårt att vare sig bekräfta eller dementera.
Men eftersom du verkar tro på auktoriteter (har det med din barndom i bibelbältet att göra)
så kanske du kan fråga din kompis som skrev det. Det verkar vara en riktig auktoritet.

Ser fortfarande fram emot att du ska förklara för denna enkla skatteöresbetalande
pizzabagare hur det där med urinet gick till samtidigt som thiopentalet inte verkar
sprida sig i övrigt, allt enligt evangelium Mörland.

vet du, ju mer man funderar på det, ju mer verkar Mörland vara en lika stor pajas som du är.
Fast det är klart, att förvänta sig rationalitet av någon som är sidekick till PCuri är väl
att förvänta sig för mycket.

Är du VERKLIGEN intresserad av huruvida läkaren genomgått någon operation så kanske du
skulle ta och ringa till KS och fråga. Förklara att du heter Eloge på FB och att du i sann
Kalle Blomkvist-anda undersöker hur det häringa mordet på ALB kan ha gått till.
Antingen får du ett svar eller så blir du inlagd på psyket. Där kan du och PCuri (han är säkert
redan där) hålla hov och tillbedja Mörland och hans evangelium.

en win/win situation för alla inblandade
Citera
2011-05-01, 11:53
Medlem
BoyGoneBads avatar
Nu till något mycket viktigare.

Man ska alltså tolka Mörland som att thiopentalet inte i någon
större utsträckning tagit sig från blodet till omkringliggande fettvävnad
men att det däremot tagit sig till urinblåsan? Genom diffundering...

Eller?
Citera
2011-05-01, 12:04
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad

Eller?
Nja, Mörlands vägar är outgrundliga, men han pekar på möjligheten i båda fallen utan att vilja räkna närmare på det.
Citera
2011-05-01, 12:58
Medlem
Citat:
Det blir nog så, nono2, att ditt förtroende för samhällets institutioner kommer att falla än mer framåt vägen. Risken är att det blir inga kvar som kan rätta de du först tappade förtroendet för. Du håller på att hamna i ett svårt dilemma så fundera på om alla verkligen hanterar saken så fel som du tycker.
Jag förstår hur du tänker.

Mitt största problem är alltså RMV. Hur någon kan få det till att de har agerat inom någon rimlig kvalitet är för mig helt outgrundligt. Ändå försvaras de återkommande av trådens åklagar-fans.
Citera
2011-05-01, 20:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Jag förstår hur du tänker.

Mitt största problem är alltså RMV. Hur någon kan få det till att de har agerat inom någon rimlig kvalitet är för mig helt outgrundligt. Ändå försvaras de återkommande av trådens åklagar-fans.

Vi kan dela upp problemet i två. Det ena är om RMV har agerat optimalt, och det har de naturligtvis inte. Som detta har utvecklats hade det varit utmärkt bra med ytterligare prover - det är helt odiskutabelt.

Men å andra sidan är ett enstaka prov som analyseras utan möjlighet till kompletterande undersökningar inget ovanligt inom rättsmedicin. I det här fallet är provet fortfarande en pusselbit bland flera i uredningen även om bevisvärdet går ner eftersom man inte optimalt utnyttjat möjligheterna till flera olika prover.

Jag tror på något sätt att många påverkats i sin bedömning av vad som är bevisning eller kan vara bevisning av de rättssystem som har regler för när bevisning inte får användas.

Jag har förmodligen dåligt minne, men har vi rett ut vilka det var som tog kroppen från RMV?
Citera
2011-05-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad

Eller?

En viktig fråga är ju hur mycket tiopental som fanns i urinen.

Räkningar på hur mycket som kunnat finnas i urinen p g a tidigare infusioner och p g a att hjärtat fortsatte slå en stund efter tiopentalinfusionen är kanske något RMV och Mörland bör komplettera med för att räta ut alla eventuella frågetecken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in