Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Hmm, "missuppfattning om juridiken", det var onekligen en ny variant. Den har jag inte hört förut trots att jag debatterat i den här tråden rätt länge nu. Har väl postat över 1000 inlägg i den här tråden, tror jag.
Jag har nog inte missuppfattat något.
Att tingsrätten skriver att finska RMV:s resultat skulle peka åt ett annat håll än en överdos tiopental eftersom finska RMV inte redovisade någon fenobarbitalhalt gör det svårt att se tingsrättsdomen som mer seriös än Mållgan-domen. Att finska RMV:s apparatur inte skulle redovisa någon fenobarbitalhalt var nämligen det förväntade resultatet eftersom man med den spädning man hade skulle hamna under utskriftsgränsen för fenobarbital. Det här har jag påpekat flera gånger tidigare.
Jag förstår också varför man i domen skrev som man gjorde i stället för att försöka tänja minimidosen nedåt genom att utgå ifrån det maximala spädningsfel om ca 5 ggr som man får genom att man hamnade under utskriftsgränsen. Man skulle då nämligen ändå hamna klart hamna på olagliga dosnivåer och definitivt inte på nivåer som kunde förklaras av tidigare eventuella tiopentaldoser (som inte journalförts förstås

).
Men tingsrättsdomen låter ju onekligen rätt vederhäftig. Och det gör ju även läkargängets inlägg i den här tråden.
Den inte bara låter vederhäftig - det ä en ovanligt välskriven och välmotiverad dom. I övrigt är det fascinerande hur du fortfarande kan tugga om samma saker om och om igen trotts att du överbevisats upprepade gånger. Det är tur att åklagarna var klokare än du så att de inte fortsatte att driva detta fullständigt hopplösa åtal.
Jag antar att du också skulle tycka att domen där en person friades för vårdslöshet i trafik med motiveringen att det var fråga om ”självförvållat rus” också var "välskriven"? Den här rättspraxisen höll väl i en 30-40 år innan det kom en ny prejudicerande dom där man upphävde den gamla rättspraxisen. Och domarna där en rattfyllerist friades med hänvisning till att Alfons Åbergs låtsaskompis Mållgan kan ha kört och där en kusin fick arvsrätt utan testamente trots att t o m lagtexten säger att kusiner inte har arvsrätt utan testamente är väl också ”välskrivna”?
Och när det gäller "överbevisningen" har jag ännu inte fått något svar på min invändning mot att man i domen anför det faktum att man hos finska RMV inte fick något värde för fenobarbitalet som skäl för att fria (trots att detta ju var det väntade resultatet med den spädning man hade!). Man kunde ju som sagt ha gett sig in i resonemang baserade på det maximala spädningsfelet 5 ggr som man får p g a att man inte kan peka på något
specifikt värde på fenobarbitalkoncentrationen utan bara på ett
maxvärde. Men det avstod man ifrån. För hade man delat Mörlands teoretiska, absoluta minimivärde på tiopentaldosen om strax under motsvarande 3000 mg för en vuxen person med 5 så hade man ändå hamnat över vad som är laglig "dos" och mångdubbelt högre än det värde som de tidigare, påstådda (ej journalförda förstås) tiopentalinjektionerna skulle ha kunnat ge upphov till. Så jag förstod att man avstod från att göra så och i stället gjorde en "liten" fräckis och svepande ordalag påstod att finska RMV:s resultat pekade på åt ett annat håll än att finska RMV:s bekräftelse av svenska RMV:s värde skulle vara riktig.
För att få trovärdighet på påståendet att domen är "välskriven" - eller "välmotiverad" om du nu menar detta - vill jag påpeka att det tydligen aldrig förekommit att en svensk domstol underkänt RMV:s provsvar på det här viset. Till detta skall läggas att man även underkänt finska RMV:s bekräftelse av svenska RMV:s värden samt den slutsats rättens oberoende expert Mörland drog, nämligen att den teoretiska, absoluta minimidosen av tiopental som babyn fick var strax under motsvarande 3000 mg för en vuxen man (amerikanska fångar som avrättades med tiopental fick 2000-5000 mg, vid eutanasi är dosen 1000 mg och laglig maxdos i Sverige är 500 mg).
För den som vill se domen ur ett rimlighetsperspektiv vill jag också påpeka att babyn hade en dödande dos morfin i blodet. Rättens oberoende expert Mörland hävdade därför att babyn teoretiskt kunde ha dött även av morfinöverdosen. Och eftersom det var svårare att knyta den åtalade läkaren till morfinet justerade därför åklagarna efter Mörlands rapport åtalet till att även omfatta den alternativa brottsrubriceringen försök till dråp. Läkaren var alltså aldrig åtalad för morfinöverdosen. Men för den som mellan tummen och pekfingret vill bilda sig en uppfattning om det kan ha varit fråga om ”mätfel” så bör väl uppgifterna om morfinöverdosen också vara intressant. Sannolikheten för ”mätfel” för BÅDE morfin och tiopental torde ju vara tämligen minimal. Speciellt med tanke på vårdpersonalens egna uppgifter om att man minimerat morfintillförseln (signaturen letsdoit har ironiserat en hel del över detta tidigare i tråden).
Jag tror att det här är en farlig dom. Den sänder signaler till läkare och vårdpersonal att det går att krickla ur sig nästan vad som helst. Det här kommer sannolikt att förvärra problemet med att man skarvar på sluttampen med svårt sjuka patienter och gamlingar genom att skruva upp morfinet litet för mycket och strunta i att ge blodförtunnande eller fuska med dosen. Det sistnämnda är garanterat plågsamt för patienten, i det fall nu någon trodde att det rör sig om någon slags "humanism" snarare än att slippa jobbiga vårdpaket och fortsätta ha Nordvästeuropas billigaste sjukvård.