2010-05-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det är svårt att säga vad denna branschorganisation har för tyngd och om de avgör vad som är internationellt accepterat.

Självklart skall mätmetoderna vara kalibrerade enligt gällande rutiner. Nu stönar låtsatsrevisorn, men det återstår att se om den riktiga revisorn gav någon avvikelse angående tveksamheter gällande kalibrering. Då blir det allvarligt.

Kan vi vara överens om att det är den riktiga revisorns bedömning som gäller?

Edit: Låtsatsrevisorn Beck har gjort en ynklig figur i den här cirkusen. Som revisor ger man en avvikelse om något är fel och då har man nått acceptans för det i den reviderade organisationen. Beck verkar tro att en revision skall resultera i en rapport med allmänt stön över hur dåligt allting är.
Uppenbarligen har åklagaren redan dragit öronen åt sig på grund av Becks rapport så du är lite ensam om ditt omdöme.

Jag tror du har missuppfattat vad den här typen av revision innebär. Självklart skulle även en ekonomisk revisor anmärka på att han inte fick se alla siffror.
Citera
2010-05-22, 22:34
Medlem
Citat:
När det gäller revisioner så är det precis som med kvantfysik - observatören påverkar förloppet.
Det framgick av artikeln att han fick sin chans att ställa frågor, när han väl lugnat sig lite.

Nä, jag tycker att den nu genomförda lösningen är utmärkt. Låt finska RMV analysera provet. Jag lovar att acceptera resultatet rakt av även om min övertygelse att det visar på en dödlig halt tiopental inte skulle stämma. Gör du detsamma eller skall du slingra dig ett varv till?

Nej, alla är tydligen överens om att man inte från halt kan bestämma dos, men någonstans blir halten så hög så den går att ange som dödsorsak. Att då hävda att motsvarande dos ledde till döden känns inte alltför djärvt.
Din tolkning av artiklarna är väldigt intressant.

Nu är det tyvärr så att provet i sig och särskilt resterna av det kan ifrågasättas.

Dessutom får jag ge dig rätten att bita dig fast vid dina åsikter eftersom koncentrationen svårligen kan visa något om vilken dos som getts.

Jag har mycket svårt att se hur man kan fälla någon för dråp utan att det går att visa hur brottet begicks. Om du läser FUP ser du som sagt att inte ens RMV vågar sig på att uppskatta en nedre gräns för dosen ens med det svar som även du tycks ha förstått är helt upp åt väggarna.

Det får stå för dig att du inte vill ha korrekta brottsutredningar.
Citera
2010-05-22, 22:44
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Uppenbarligen har åklagaren redan dragit öronen åt sig på grund av Becks rapport så du är lite ensam om ditt omdöme.

Jag tror du har missuppfattat vad den här typen av revision innebär. Självklart skulle även en ekonomisk revisor anmärka på att han inte fick se alla siffror.
Tycker du framför svaga för att inte säga obefintliga argument i diskussionen nu. Kom igen när du har en åsikt om något sakförhållande. Kommer t.ex finska RMVs utlåtande påverka din inställning?
Nääääääääääääää skulle inte tro det.
Citera
2010-05-23, 00:10
Medlem
jorma gröns avatar
Efter alla dessa inlägg har jag ännu inte fått klart för mig om det är fastställt att tiopentalet var dödsorsaken och inte att man avslutade de livsuppehållande åtgärderna genom att t.ex stänga av respiratorn? När ständes respiratorn av? När dog Linnéa? Är tiden mellan avstängning och död kontroversiell?
Citera
2010-05-23, 00:50
Medlem
datjas avatar
Om man bara skulle beakta nivåerna av tiopental, skulle ett nytt, betydligt lägre mätvärde från finska RMV faktiskt stärka åklagarens sak, eftersom den nivå som svenska RMV presenterat omöjligen kan vara ett resultat från en handling som den angivits i åklagarens gärningsbeskrivning.

Men fortfarande kvarstår problemet med sammansättningen av provtagningsmaterialet. Den vätska som har analyserats från barnet kan inte med den bästa vilja i världen kallas för blod.
Citera
2010-05-23, 01:03
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorma grön
Efter alla dessa inlägg har jag ännu inte fått klart för mig om det är fastställt att tiopentalet var dödsorsaken och inte att man avslutade de livsuppehållande åtgärderna genom att t.ex stänga av respiratorn? När ständes respiratorn av? När dog Linnéa? Är tiden mellan avstängning och död kontroversiell?
Jo,det är fastsällt av svenska RMV att tiopental var dödsorsaken och snart bekräftar finska RMV den biten. Åtminstone då långt de kan göra det.
Citera
2010-05-23, 01:43
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Om man bara skulle beakta nivåerna av tiopental, skulle ett nytt, betydligt lägre mätvärde från finska RMV faktiskt stärka åklagarens sak, eftersom den nivå som svenska RMV presenterat omöjligen kan vara ett resultat från en handling som den angivits i åklagarens gärningsbeskrivning.

Men fortfarande kvarstår problemet med sammansättningen av provtagningsmaterialet. Den vätska som har analyserats från barnet kan inte med den bästa vilja i världen kallas för blod.
Det kanske är en makaber jämförelse men jag har notrerat att entrecoten i kyldisken har en extrem lång hållbarhet. Den förpackade i bit alltså.

Så som en del vill ha det till att det skulle vara en kraftig likomvandling stämmer inte. Det som gäller är det som stod i obduktionsprotokollet, en begynnande likomvandling eller något liknande. Steg ett i någon skala.
Citera
2010-05-23, 07:26
Medlem
Citat:
Det kanske är en makaber jämförelse men jag har notrerat att entrecoten i kyldisken har en extrem lång hållbarhet. Den förpackade i bit alltså.

Så som en del vill ha det till att det skulle vara en kraftig likomvandling stämmer inte. Det som gäller är det som stod i obduktionsprotokollet, en begynnande likomvandling eller något liknande. Steg ett i någon skala.
Om du kunde hålla dig inom ett område du hade kompetens vore det mer givande att argumentera.

Den entrecot du talar om är en ren muskel som om den är av god kvalitet har just ruttnats i en hängningsbehandling och sedan kylts väl och vakumpackats. Den hade säkerligen inte varit lämplig för analys av kossans sista dagar i livet och den innehåller ytterst lite blod.

I övrigt kan jag bara åter igen konstatera att du står helt ensam i din övertro på rmv:s och åklagarens jobb. Beck verkar inte vara expert när det gäller provtagningsförfarandet och har därför inte haft några direkta synpunkter på det.

Vad finska RMV kommer till för mätresultat är det ingen av oss som vet och det är riktigt att jag oavsett inte kommer sätta någon större betydelse till det. Det vore en enorm skandal om man inte hittade en koncentration tiopental som är i samma storleksordning eller större än den Beck redovisar. I så fall kommer det krävs redovisning om varför andra mätningar på RMV kan antas mer trovärdiga. Redan med ett liknande värde förutsätter jag en förklaring till varför man drog till med 2000 mikro gram/ml.

Om domstolen finner det troligt att flickan förgiftades återstår bedömningen av beskrivningarna hur det skulle gå till. Inte ens partsvittnena kan uppfattas ha sett tiopental injiceras av läkaren.

Mina åsikter står alltså fast oavsett finska RMV:s resultat inget konstigt med det.

Dessutom måste det stå klart för alla och en var att gå ut med den typ av uppgifter i media som åklagarmyndigheten gjorde i samband med gripandet var synnerligen oansvarigt och förhastat. Man hade uppenbarligen inte lyckats tillgodogöra sig RMV:s kommunikation om komplexiteten i ärendet. Att myndigheten får behålla ärendet efter dessa turer får mig att misstro åklagarens objektivitet starkt. Åklagaren är normalt den instans som sitter på alla utredningsresurser och här är det tydligt att man inte har tagit det ansvaret på allvar. Åklagaren har inte lyckats driva fram ett trovärdigt utredningsresultat på mer än ett och halvt år.
Citera
2010-05-23, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorma grön
Det var åtskilliga timmar mellan att respiratorn stängdes av och att flickan konstaterades död. (Det senare fram mot 22. Det förra på förmiddagen?) Den delen finns inga delade meningar kring.

Vad som var den egentliga dödsorsaken är det som en läkare hos RMV och övrig expertis tvistar om. PRA hävdar vad jag förstår nu att orsaken var förgiftning med tiopental baserat på ett uppenbarligen felaktigt mätvärde från RMV. Hon har redan fått vika från att morfin skulle ha del i förgiftningen.

Den dödsattest som skrevs av den misstänkta läkaren anger dödsorsaken till något som jag tolkar som "hjärnblödning".
Citera
2010-05-23, 09:18
Medlem
Citat:
Det är svårt att säga vad denna branschorganisation har för tyngd och om de avgör vad som är internationellt accepterat.
Om du hade bemödat dig om att inhämta fakta så hade du enkelt sett att RMV är representerade i TIAFT.

http://www.tiaft.org/about/regrep.php

Det är intressant att man inte följer de rekommendationer man själv varit med och utarbetat.
Citera
2010-05-23, 12:39
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Om du hade bemödat dig om att inhämta fakta så hade du enkelt sett att RMV är representerade i TIAFT.

http://www.tiaft.org/about/regrep.php

Det är intressant att man inte följer de rekommendationer man själv varit med och utarbetat.
Om du via den länken kan utläsa att RMV är representerade i TIAFT, så är du att gratulera. En riktig prestation. Jag får uppfattningen att TIAFT har individer som medlemmar, inte organisationer. Vilket som så har det en ytterst liten betydelse i sammanhanget. Var och en får bli salig på sin tro.
Citera
2010-05-23, 13:07
Medlem
Citat:
Om du via den länken kan utläsa att RMV är representerade i TIAFT, så är du att gratulera. En riktig prestation. Jag får uppfattningen att TIAFT har individer som medlemmar, inte organisationer. Vilket som så har det en ytterst liten betydelse i sammanhanget. Var och en får bli salig på sin tro.
Nej det var förståss lite för svårt för dig att sätta samman information från TIAFT och RMV:

TIAFT
Robert Kronstrand
National Board of Forensic Medicine, Dept. of Forensic Chemistry

På RMV:s engelska hemsida kallar man sig:
National Board of Forensic Medicine

Eftersom verksamheten specificeras är det uppenbart att Robert Kronstrand officiellt representerar RMV i TIAFT annars hanterar han sina referenser mycket slarvigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in