Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Det kanske är en makaber jämförelse men jag har notrerat att entrecoten i kyldisken har en extrem lång hållbarhet. Den förpackade i bit alltså.
Så som en del vill ha det till att det skulle vara en kraftig likomvandling stämmer inte. Det som gäller är det som stod i obduktionsprotokollet, en begynnande likomvandling eller något liknande. Steg ett i någon skala.
Om du kunde hålla dig inom ett område du hade kompetens vore det mer givande att argumentera.
Den entrecot du talar om är en ren muskel som om den är av god kvalitet har just ruttnats i en hängningsbehandling och sedan kylts väl och vakumpackats. Den hade säkerligen inte varit lämplig för analys av kossans sista dagar i livet och den innehåller ytterst lite blod.
I övrigt kan jag bara åter igen konstatera att du står helt ensam i din övertro på rmv:s och åklagarens jobb. Beck verkar inte vara expert när det gäller provtagningsförfarandet och har därför inte haft några direkta synpunkter på det.
Vad finska RMV kommer till för mätresultat är det ingen av oss som vet och det är riktigt att jag oavsett inte kommer sätta någon större betydelse till det. Det vore en enorm skandal om man inte hittade en koncentration tiopental som är i samma storleksordning eller större än den Beck redovisar. I så fall kommer det krävs redovisning om varför andra mätningar på RMV kan antas mer trovärdiga. Redan med ett liknande värde förutsätter jag en förklaring till varför man drog till med 2000 mikro gram/ml.
Om domstolen finner det troligt att flickan förgiftades återstår bedömningen av beskrivningarna hur det skulle gå till. Inte ens partsvittnena kan uppfattas ha sett tiopental injiceras av läkaren.
Mina åsikter står alltså fast oavsett finska RMV:s resultat inget konstigt med det.
Dessutom måste det stå klart för alla och en var att gå ut med den typ av uppgifter i media som åklagarmyndigheten gjorde i samband med gripandet var synnerligen oansvarigt och förhastat. Man hade uppenbarligen inte lyckats tillgodogöra sig RMV:s kommunikation om komplexiteten i ärendet. Att myndigheten får behålla ärendet efter dessa turer får mig att misstro åklagarens objektivitet starkt. Åklagaren är normalt den instans som sitter på alla utredningsresurser och här är det tydligt att man inte har tagit det ansvaret på allvar. Åklagaren har inte lyckats driva fram ett trovärdigt utredningsresultat på mer än ett och halvt år.