2011-09-16, 16:02
  #13573
Medlem
B4IDies avatar
Jag är nyreggad men har läst mycket här på FB och vet att några kommer irritera sig på min lathet. Det är dock mycket att läsa här och jag har en enda fråga, eller två.

Varför åtalas denna kvinna överhuvudtaget? Föräldrarna själva ville att barnet skulle få morfin och andra mediciner för att underlätta dödsögonblicken och kanske även påskynda det hela lite. Förlåt men jag ser ingen större skillnad mellan vad föräldrarna ville och vad läkaren kanske har gjort.

Så, idiotförklara mig nu men svara gärna på min fråga.
Citera
2011-09-16, 16:15
  #13574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B4IDie
Jag är nyreggad men har läst mycket här på FB och vet att några kommer irritera sig på min lathet. Det är dock mycket att läsa här och jag har en enda fråga, eller två.

Varför åtalas denna kvinna överhuvudtaget? Föräldrarna själva ville att barnet skulle få morfin och andra mediciner för att underlätta dödsögonblicken och kanske även påskynda det hela lite. Förlåt men jag ser ingen större skillnad mellan vad föräldrarna ville och vad läkaren kanske har gjort.

Så, idiotförklara mig nu men svara gärna på min fråga.
Mitt bästa tips är att Västerort inte svalt daCosta-förtreten än...

(Hur det kommer sig att familjen inte grillats mer under utredningen övergår helt klart mitt förstånd även om det är vackert agerat. Hurtig vet att han inte gynnar sitt ärende genom att gå till motangrepp.)
Citera
2011-09-16, 16:22
  #13575
Medlem
Åklagaren ville boka in ett extra förhör nu på måndag, på grund av nya uppgifter från dagens huvudförhandling. Jag tror det kan röra sig om en viss BG?
Citera
2011-09-16, 16:33
  #13576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Åklagaren ville boka in ett extra förhör nu på måndag, på grund av nya uppgifter från dagens huvudförhandling. Jag tror det kan röra sig om en viss BG?

Intressant eftersom läkarens utsago så långt som jag kan se är i linje med tidigare förhör men familjens uppgifter skiljer sig något (och inte till åklagarens fördel). Vet du vilken uppgift det kan röra sig om (och jag kan inte räkna ut vem du menar med BG - jag har ej tillgång till FuPen just nu)?
__________________
Senast redigerad av Sikhander 2011-09-16 kl. 16:38.
Citera
2011-09-16, 17:00
  #13577
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Är det någon annan som tror att modern på eget bevåg gett sin dotter sprutan? Jag vill inte tänka på den förtvivlan man känner i den situationen. Det kan ju få en att begå irrationella handlingar. För att undgå straff är det kanske lättare att skylla på någon annan?

Om nu läkaren jobbar med svårt sjuka tidigare och varit utan anmärkning, varför skulle hon då korta av ett barns liv avsiktligt?

Skatteskolk

Tror knappast att mamman kan ha gett sprutan. Troligare är att mätvärdernaär felaktiga.
Citera
2011-09-16, 17:04
  #13578
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Intressant eftersom läkarens utsago så långt som jag kan se är i linje med tidigare förhör men familjens uppgifter skiljer sig något (och inte till åklagarens fördel). Vet du vilken uppgift det kan röra sig om (och jag kan inte räkna ut vem du menar med BG - jag har ej tillgång till FuPen just nu)?

Tidigare i tråden har framkommit att neurologen heter BG, se länk nedan, och då handlar det kanske om diskussionerna kring dennes eventuellt hårda yttrande om barnets skick.

https://www.flashback.org/p31991098#p31991098
Citera
2011-09-16, 17:04
  #13579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Intressant eftersom läkarens utsago så långt som jag kan se är i linje med tidigare förhör men familjens uppgifter skiljer sig något (och inte till åklagarens fördel). Vet du vilken uppgift det kan röra sig om (och jag kan inte räkna ut vem du menar med BG - jag har ej tillgång till FuPen just nu)?

Jag vet ärligt talat inte om han finns med. Det handlade om obduktion och dödsorsak. VL var inte ansvarig läkare vid tillfället och hade då kontaktat den ansvarige BG (neurokirurg, av vad jag hört tidigare handlar det om en mycket renommerad sådan) och hade då frågat denne om hon skulle skriva dödsorsak eller om han skulle ta det. BG hade då svarat VL att hon skulle skriva, efter att BG tittat på MR-bilderna, att dödsorsaken var prematuritet.

De kom senare in på tiopental och hur många gånger det har givits innan (idag sa de 4 gånger, jag vet inte vad tidigare uppgifter sagt). Det fanns inte nämnt i anestesiläkarens journal från det ingrepp som BG utförde. Däremot har BG skrivit i början av sin operationsberättelse "Intubationsanestesi" vilket då VL sa var detsamma som att tiopental givits. Om nu inte detta stämde sa hon, så hade inte Linnea sovit under ingreppet.

Allt detta verkade vara nytt. Speciellt med NKn som nu kom in i bilden, eller? Althin verkade åtminstone säga det till journalisten han blev intervjuad av.
Citera
2011-09-16, 17:05
  #13580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gestur
Tidigare i tråden har framkommit att neurologen heter BG, se länk nedan, och då handlar det kanske om diskussionerna kring dennes eventuellt hårda yttrande om barnets skick.

https://www.flashback.org/p31991098#p31991098

Det är alltså ingen neurolog utan en neurokirurg.
Citera
2011-09-16, 17:08
  #13581
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
De kom senare in på tiopental och hur många gånger det har givits innan (idag sa de 4 gånger, jag vet inte vad tidigare uppgifter sagt). Det fanns inte nämnt i anestesiläkarens journal från det ingrepp som BG utförde. Däremot har BG skrivit i början av sin operationsberättelse "Intubationsanestesi" vilket då VL sa var detsamma som att tiopental givits. Om nu inte detta stämde sa hon, så hade inte Linnea sovit under ingreppet.

Allt detta verkade vara nytt. Speciellt med NKn som nu kom in i bilden, eller? Althin verkade åtminstone säga det till journalisten han blev intervjuad av.

I FuPen gräver de inte i thiopentaladministration tidigare under veckan.

Det fascinerande är att vi har haft koll på fyra troliga tillfällen för thiopental i tråden så vi kan ju hoppas att det inte var något helt nytt för åklagaren.

Edit: De fyra tidigare i tråden har varit de två intuberingarna plus två kramptillfällen.
Citera
2011-09-16, 17:08
  #13582
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Det är alltså ingen neurolog utan en neurokirurg.

Ja du, jag har ingen annan info än länken jag hänvisade till. Vad betyder NKn?
Citera
2011-09-16, 17:09
  #13583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
I FuPen gräver de inte i thiopentaladministration tidigare under veckan.

Det fascinerande är att vi har haft koll på fyra troliga tillfällen för thiopental i tråden så vi kan ju hoppas att det inte var något helt nytt för åklagaren.

Jag är inte säker på att detta var det nya. Bara en gissning, men förhandlingen avslutades med (av åklagaren): "Jag skulle vilja ha ett extra insatt förhör på måndag, med tanke på de nya uppgifter som framkommit idag".

NK = Neurokirurg, slarvigt av mig att använda olika benämningar för BG/NK, ber om ursäkt.

Observera att jag inte vet huruvida det blir av eller inte. Althin verkade ha frågat "Vaddå, ska du boka in det?" och sedan blev det någon diskussion om torsdagen (där förhandlingarna enbart var förlagda till förmiddagen) och att någon väl vara upptagen på denna eftermiddag.
__________________
Senast redigerad av Mylph 2011-09-16 kl. 17:13.
Citera
2011-09-16, 17:23
  #13584
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Det finns väl i och för sig några vittnen som sett läkaren ge babyn något när hon dog. Det viktigaste vittnet tycker jag dock är läkaren själv som i förundersökningen påstår att hon destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen (detta var förmodligen hennes livs tavla). Tydligen anses detta vara tillräckligt starkt för att åklagaren skall åtala. Och det tycker jag också

Ja, hon har flushat med koksalt för att se till att morfintillförseln ska fortsätta. Så nog finns det vittnen alltid- dock inte till en tiopentalinjektion. Hon gjorde iordning en spruta med tiopental för att använda om barnet skulle ha behov av den. Den behövdes inte och destruerades. Åklagaren kan inte leda i bevis att gärningsbeskrivningen är korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Vidare har den externe experten Mörland (som kopplades in eftersom läkarens advokat inte nöjde sig med RMV) sagt att tiopentalet gavs i samband med döden (eventuellt kan en del av tiopentalet ha sprutats när babyn redan var död, vilket förandledde ett tillägg av en alternativ brottsrubricering). Läkaren var närvarande när babyn dog. Jag antar att hon i tingsrätten kommer att köra med att hon antingen injicerade koksalt eller så inte injicerade något i samband med döden
Vad är det du inte förstår? Du kan fortfarande inte knyta henne till någon tiopentalinjektion.

Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Så en annan sak, som inte direkt har något med ditt inlägg att göra. Babyn skall visst ha haft ca 20 % av sin hjärna kvar efter den tidigare felbehandlingen. Detta innebär inte att babyn var hjärndöd enligt svensk lagstiftning. Det finns vidare individer på svenska institutioner som bara sitter/ligger och dreglar, inte fattar något, inte kan höra något, inte kan se något o s v. Enligt svensk lagstiftning har man inte rätt att avliva dessa individer genom att injicera massiva överdoser av tiopental och morfin. I Nazityskland hade man rätt att göra så fr o m 2:a världskrigets start. Enligt alla skolböcker och alla media var dessa eutanasimord synnerligen oetiska. Har man nu tänkt sig att exakt samma handlingar skall vara etiska enligt svensk rättspraxis? Blir samma handlingar något fint och mjukt om det sker i ett liberalt samhälle? Jag vet i och för sig att vissa människor faktiskt tycker på det viset. Men i lagstiftning och rättspraxis torde det vara ganska knepigt att få igenom att eutanasimord skall vara "mjukt och fint" i ett liberalt samhälle medan samma gärning bör föranleda bestraffning i krigsförbrytardomstolar för brott mot mänskligheten om den skett i ett odemokratiskt samhälle

Vad jag vet är det inte klarlagt om det var felbahandlingen som skadade barnet, om det var det fakum att barnet var född tre månader för tidigt eller om det är en kombination av dessa båda omständigheter som förklarar varför hjärnan var som den var. Genom hela den här tråden har du tjatat om eutanasi och nazism. Det här är ingen eutanasi utan ett svårt sjukt barn vars möjligheter att överleva var ytterst små- och eftersom intensivvården inte bedömdes leda någon vart beslutade man att avbryta den livsuppehållande behandlingen genom att stänga av respiratorn. Om du efter alla dessa sidor inte förstår skillnaden mellan att avbryta intensivvård som inte leder någon vart och dödshjälp så beror det nog på att du inte vill förstå.

Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
En annan intressant fråga är var man anser gränsen gå för hur mycket av hjärnan som får vara borta för att eutanasimord skall anses vara "mjukt och fint". Jag läste för ett antal år sedan om en flicka med epilepsi som fick ena hjärnhalvan bortopererad för att ta bort epilepsi-anfallen. Skall man avliva henne också? Läste i Aftonbladet häromåret om en gubbe i Frankrike som hade merparten av hjärnan borta och att hjärnan p g a sjukdom hade tryckts ut mot hjärnskålens väggar. Jag vet inte hur mycket av hjärnan som var kvar. Men merparten var alltså borta. Han kunde tydligen sköta ett jobb även om han var litet förståndshandikappad


Du överskattar dig själv. Det är ingen intressant fråga. Dina exempel handlar om patienter som kan bedömas som behandlingsbara. Så var inte fallet här. Du förstår skillnaden?

Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Och hur gör vi med en stroke-patient som inte längre kan tala, är förlamad och är ganska trögtänkt? Eutanasimord där också? Den som tycker att eutanasimord är OK tycker jag bör tala om var vederbörande tycker att gränsen bör gå. Är 20 % av hjärnan kvar (som i den här babyns fall) den nivå där gränsen bör gå? Eller är det 21 %? Eller 30 %? Eller 50%?

Se ovan. Skölj och upprepa vid behov.
__________________
Senast redigerad av NSO 2011-09-16 kl. 17:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in