Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Sedan finns det en trätopunkt fram till nu och det är farmoderns önskan om att få vara med och tvätta flickan.
Jag har funderat på det här då och då när det dykt upp i diskussionen.
Nu var det ju så det vi vet om situationen är att Mamman var helt otröstlig och i upplösningstillstånd, och Pappan mest passivt förstenad.
Vad skulle du som ansvarig vårdpersonal göra när farmor/svärmor/mamma propsar på att ställa sig i centrum?
Nu kan det ju hända att det fanns klara signaler från Mamman eller Pappan att det var precis vad de önskade, att Farmor skulle ta vid där de själva inte orkade. Och då är det ju tråkigt att hon inte fick delta, s.a.s. som familjens representant.
Men utan dylika signaler från de närmast anhöriga (isynnerhet om de var i shock och mindre kontaktbara) så skulle nog jag dra mig för att "släppa in" andra familjemedlemmar närmare i processen.
Det är väldigt lätt att föreställa sig hur ngn som redan känner sig dåligt behandlad av sjukvården skulle reagera senare om beskäftiga svärmor eller mamma hade tillåtits ta över det utrymme man själv inte kunde fylla pga shock.