2011-09-16, 12:06
  #13549
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlserra
Det är överhudtaget ofattbart att själviska föräldrar får sätta igång en så här dyrbar historia i domstol för ett redan hjärndött för tidigt fött barn.
Det är inte så svårbegripligt om du reder ut begreppen lite.
För det första så är det inte föräldrarna som förvandlat saken till ett dråpåtal. De ville bara veta vad som hänt med deras flicka.
Det är en helt legitim fråga, ganska angelägen dessutom eftersom flickan otvistligen åsamkats stora vårdskador.
I tillägg härtill är det av intresse att få de efterföljande analyserna granskade och belysta. Det är inte helt osannolikt att det är där någonstans som de stora märkligheterna utspelat sig.

För det andra - och den avgörande invändningen mot ditt uppbragta utspel - är det logiskt omöjligt att frånkänna föräldrarna, eller någon annan, rätten att granska, eller tom. åtala, just för att barnet var illa skadat och på förhand dömt till döden. Också sjuka människor innefattas av mänskliga rättigheter och åtnjuter statens beskydd.
Citera
2011-09-16, 12:06
  #13550
Medlem
Nu kommer också det förhållande att det saknades en ssk. i vården av flickan, de sista timmarna av hennes liv, upp iförhandliungarna. Det ska bli intressant att se hur rätten bedömer den fatala, organisatoriska felaktigheten.

Hade det funnits en sjuksköterska hade han eller hon varit tvungen att journalföra betydligt bättre än vad som gjorts och tekniken hade varit bättre dokumenterad. (För att förekomma vissa debattörer; Visst , det förutsätter att sskn hade skött sitt jobb men i annat fall hade ju SoS fått ta den heta potatisen, pprecis som man gjorde med stamlösningen NaCl, som felaktigt injicerades)

Jag har skrivit det flera gånger tidigare och gör det igen: Hade det funnits en ssk. på salen hade vi inte suttit här och skrivit om fallet.
Citera
2011-09-16, 12:34
  #13551
Medlem
VL har tydligen visat anestesikurvor,bl.a för MR-undersökningen,där hon helt riktigt menar att Pentothal måste ha givits,trots att det inte noterats.

Vid dessa anestesier måste det ha funnits en ansvarig läkare och dito sjuksköterska,vilka skall ha noterats,och borde inkallas som vittnen,då de inte verkar ha framträtt självmant.

Om de då inte vill vidgå,att de inte givit medlet,måste de då svara inför professionen för ett svårbegripligt alt.oförsvarligt kliniskt handlande.

Snabbgräv,någon?
Citera
2011-09-16, 12:36
  #13552
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hardtimes
VL har tydligen visat anestesikurvor,bl.a för MR-undersökningen,där hon helt riktigt menar att Pentothal måste ha givits,trots att det inte noterats.

Vid dessa anestesier måste det ha funnits en ansvarig läkare och dito sjuksköterska,vilka skall ha noterats,och borde inkallas som vittnen,då de inte verkar ha framträtt självmant.

Om de då inte vill vidgå,att de inte givit medlet,måste de då svara inför professionen för ett svårbegripligt alt.oförsvarligt kliniskt handlande.

Snabbgräv,någon?

Vad jag förstår ska ssk. Szpilman höras i saken, kanske redan i eftermiddag?
Citera
2011-09-16, 12:51
  #13553
Medlem
Bruksgasellens avatar
En sorglig historia, från början till slut. Att flickan som var för tidigt född och dessvärre fick en hjärnskada pga. felbehandling är tragiskt. Men det kommer inget gott för någondera parten ur den rättsprocess som nu pågår. Föräldrarnas rättsprocess mot läkaren och sjukhuset kommer att förhindra dem att gå vidare med sina liv. Det blir en sorgebearbetning som stoppas, sorgen finns kvar och vänds till något annat, nämligen att hitta en syndabock att projicera mot. Hur domstolen än dömer är skadan redan skedd. Det finns inget identiskt liknande fall i Sverige såvitt jag vet. Men det finns andra fall där föräldrar fått funktionshindrade barn och där besvikelsen över det inträffade tas ut på omgivningen. Kvar blir ensamma människor som låtits sig fångas av sin egen bitterhet och som till slut blir förgiftade av den. Beklagligt att ingen lyckats ge de här föräldrarna rätt hjälp från början att komma vidare ur sorgen. Det är det som blir föräldrarnas stora och kvarstående straff. Att barn föds svårt sjuka, med svåra skador har alltid hänt. Likaså att misstag sker i vården. Det har hänt förr, det kommer att hända igen. Att hjälpa människor med krisbearbetning är A och O!
Citera
2011-09-16, 13:00
  #13554
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardtimes
VL har tydligen visat anestesikurvor,bl.a för MR-undersökningen,där hon helt riktigt menar att Pentothal måste ha givits,trots att det inte noterats.

Vid dessa anestesier måste det ha funnits en ansvarig läkare och dito sjuksköterska,vilka skall ha noterats,och borde inkallas som vittnen,då de inte verkar ha framträtt självmant.

Det här har sedan fallet fick sin början varit det mest svårbegripliga för mig:
Varför har polisen/åklagaren inte ägnat dessa sövningar under flickans sista vecka i livet något som helst intresse?

Ssk Szpilmann trädde så vitt jag vet självmant fram/letades upp av VL's advokat/experter. Men hon var tyvärr inte med om bilderingsundersökningen som gjordes dagen före dödsfallet, bara den som gjordes ca en vecka tidigare.

Polis/åklagare skulle ju ha långt bättre möjligheter än den åtalade att ta reda på _vem_ som var i tjänst under den sista sövningen, och betydligt bättre möjligheter att förhöra dessa personer.

Men man har tyvärr inte brytt sig om att kartlägga vad som _faktiskt_ har hänt.
På den punkten måste jag säga att jag tycker synd om föräldrarna. De må vara litet "svåra", och alla sammanbrott i kommunikationerna mellan dem och vården kan kanske inte lastas 100% på vårdsidan, men det står helt klart att de inte fått de svar de sökt (varför försvann så gott som hela hjärnan? varför trodde man/de bara en vecka före dödsfallet att det kanske fanns hopp?).

(Man kan tycka att den upprörande kommentaren om Linnea som ett "överlevande missfall" är grym. Men det som är långt grymmare är att den sanningen inte bibringats föräldrarna tidigare under Linneas levnad.)
Citera
2011-09-16, 13:05
  #13555
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruksgasellen
En sorglig historia, från början till slut. Att flickan som var för tidigt född och dessvärre fick en hjärnskada pga. felbehandling är tragiskt. Men det kommer inget gott för någondera parten ur den rättsprocess som nu pågår. Föräldrarnas rättsprocess mot läkaren och sjukhuset kommer att förhindra dem att gå vidare med sina liv. Det blir en sorgebearbetning som stoppas, sorgen finns kvar och vänds till något annat, nämligen att hitta en syndabock att projicera mot. Hur domstolen än dömer är skadan redan skedd. Det finns inget identiskt liknande fall i Sverige såvitt jag vet. Men det finns andra fall där föräldrar fått funktionshindrade barn och där besvikelsen över det inträffade tas ut på omgivningen. Kvar blir ensamma människor som låtits sig fångas av sin egen bitterhet och som till slut blir förgiftade av den. Beklagligt att ingen lyckats ge de här föräldrarna rätt hjälp från början att komma vidare ur sorgen. Det är det som blir föräldrarnas stora och kvarstående straff. Att barn föds svårt sjuka, med svåra skador har alltid hänt. Likaså att misstag sker i vården. Det har hänt förr, det kommer att hända igen. Att hjälpa människor med krisbearbetning är A och O!

Detta resonemang borde åklagarna fört. Oerhört beklagligt att jurister funnit sjukvården som en ny lukrativ marknad, på bekostnad av svenska folkets patientsäkerhet

EDIT:
folket kan ej längre förvänta sig att läkarna skall våga lita på sitt omdöme och utföra vad de uppfattar som bästa behandlingen i den givna situationen, då de riskerar att straffas av någon juridisk paragraf, som inte tar hänsyn till moraliska värden.
__________________
Senast redigerad av kalle2525 2011-09-16 kl. 13:20.
Citera
2011-09-16, 13:19
  #13556
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Det här har sedan fallet fick sin början varit det mest svårbegripliga för mig:
Varför har polisen/åklagaren inte ägnat dessa sövningar under flickans sista vecka i livet något som helst intresse?

Ssk Szpilmann trädde så vitt jag vet självmant fram/letades upp av VL's advokat/experter. Men hon var tyvärr inte med om bilderingsundersökningen som gjordes dagen före dödsfallet, bara den som gjordes ca en vecka tidigare.

Polis/åklagare skulle ju ha långt bättre möjligheter än den åtalade att ta reda på _vem_ som var i tjänst under den sista sövningen, och betydligt bättre möjligheter att förhöra dessa personer.

Men man har tyvärr inte brytt sig om att kartlägga vad som _faktiskt_ har hänt.
På den punkten måste jag säga att jag tycker synd om föräldrarna. De må vara litet "svåra", och alla sammanbrott i kommunikationerna mellan dem och vården kan kanske inte lastas 100% på vårdsidan, men det står helt klart att de inte fått de svar de sökt (varför försvann så gott som hela hjärnan? varför trodde man/de bara en vecka före dödsfallet att det kanske fanns hopp?).

(Man kan tycka att den upprörande kommentaren om Linnea som ett "överlevande missfall" är grym. Men det som är långt grymmare är att den sanningen inte bibringats föräldrarna tidigare under Linneas levnad.)

OK, jag fick uppfattningen att hon var ansvarig sköterska dagen innan patienten dog. Är det inte så är det troligt att hon kanske inte kan redogöra för så mycket i frågan om händelserna den dagen.

Å andra sidan måste det gå att ringa in radiologer och anestesipersonal som tjänstgjorde den aktuella dagen via tjänstgöringslistor; Gör det inte det är nog fallet klart, eftersom med en så låg grad av ordning och reda är det ju bara märkligt att inte fler patienter avlider.
Citera
2011-09-16, 13:27
  #13557
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Det här har sedan fallet fick sin början varit det mest svårbegripliga för mig:
Varför har polisen/åklagaren inte ägnat dessa sövningar under flickans sista vecka i livet något som helst intresse?

Det ovan är fullständigt oförklarligt - och oförenligt med åklagarens objektivitetsplikt. Åtminstone borde episoden dagen innan flickans död - då hon förmodligen fick thiopental - ha genomlysts i detalj.
Citera
2011-09-16, 13:43
  #13558
Medlem
milamilas avatar
[quote=kalle2525]Detta resonemang borde åklagarna fört. Oerhört beklagligt att jurister funnit sjukvården som en ny lukrativ marknad, på bekostnad av svenska folkets patientsäkerhet


Just så, hela den rättsprocess är ett skam för det svenska rättssystemet. Vem som helst som följer detta kan inte annat än anse att denna rättegång är ett fullständigt bisarrt och olustigt spel för gallerierna. Vad tror åklagarna och Alhtin att de ska kunna åstadkomma? Vad kommer denna 2,5 år långa utredning och nio dagar långa rättegång (som kanske överklagas) att kosta skattebetalarna?? Till vilken nytta??
Citera
2011-09-16, 13:43
  #13559
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Å andra sidan måste det gå att ringa in radiologer och anestesipersonal som tjänstgjorde den aktuella dagen via tjänstgöringslistor;

Det går säkert att göra om man är åklagare eller polis. Hur lätt det är att som misstänkt/advokat få tillgång till tjänstgöringslistor etc vet jag inte.
Citera
2011-09-16, 13:44
  #13560
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GirigaJuden
Läs förhören med henne. Tror du att en oskyldig person skulle bete sig så där?

Jag ser inget fel i att upplysa framtida potentiella patienter om hennes bakgrund. Jag tror inte någon förälder vill att deras barns läkare ska ha varit åtalad för att ha mördat ett barn.
Om det visar sig att läkaren har gett en spruta med syfte att mildra barnets lidande och den behandlingen har samtidigt förkortat livet på barnet så kommer inte jag ligga vaken och vrida mig i plågor inatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in