2015-08-15, 21:56
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Apropå lidande för flickans anhöriga vill jag påminna om att den åtalade läkaren påstått att föräldrarna ville att läkaren skulle avliva deras baby men att hon inte gick med på detta. Det sade hon i radion. Av förundersökningen framgår dock att pappan blev så arg att han gick ut ur rummet när man föreslog avstängning av livsuppehållande åtgärder för babyn. Han hade vuxit upp med en svårt hjärnskadad bror.
Ok. Ska det tolkas som att pappan även ville fortsätta att växa upp med ett svårt hjärnskadadat barn? Låter besynnerligt.
Citera
2015-08-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

[- - -] För det första så är domstolarna oberoende av media och politiker.[- - -]

Formellt sett, ja. Men politikerna utser högre domare. Och landets största tidning påverkar politiker. Vet man att man har landets största tidning efter sig så riskerar man också att sitta löst om man gör något litet misstag framdeles.

Om Peter Claesson från början inte ville driva målet så förvånar det inte mig. Jag skulle själv gärna ha lämnat över denna heta potatis till någon annan. Det hade varit klart mer bekvämt om jag inte känt mig tvungen att åta mig det hela av anständighetsskäl e dyl. Däremot tvivlar jag på att påtryckningar utövats på Claesson från högre ort för att få honom att driva målet. Vilken befattning skulle vederbörande ha haft i så fall, menar du? Vad finns då enligt dig att välja på?

Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Ok. Ska det tolkas som att pappan även ville fortsätta att växa upp med ett svårt hjärnskadadat barn? Låter besynnerligt.

Ja, för en del kan ju en så pass väl utvecklad grundläggande etik vara häpnadsväckande. Jag är själv imponerad av den här mannens karaktärsdrag. Han var beredd att åta sig en börda under årtionden av etiska skäl. Sådana figurer växer inte på träd.

Citat:

[- - -]

Ibland bryr man sig:

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article21240332.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16501571.ab

[- - -]

En länk funkade inte. Fungerande länk:

Sjuksköterska häktad för fyra mord

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article21242025.ab
Senast redigerad av PCuri 2015-08-16 kl. 12:30.
Citera
2015-08-16, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
... För övrigt kan jag meddela tråden en historia om detta. Saken var den att jag för en tid sedan delade en kanna öl under kamratliga former med en östsvensk åklagare. Då fick jag veta att Claesson innerst inne inte ville driva åtalet, men att han utsatts för press från högre ort att driva åtalet.
...
Under dom senare dagarna av rättegången uppträdde Peter Claesson synnerligen uppgivet. Det verkade som Peter Althin och i någon mån Erika Lejnefors drev åtalet. Jag antar att åklagaren är förpliktigad att lägga ner sin talan även under förhandlingen om vittnesmålen inte går dennes väg? Hur jag än vrider och vänder på det som kalla objektivitets-plikt kan jag inte få ihop det med hur åklagarmyndigheten agerade i detta fall.
När SoS utlåtande kom 2 år före rättegången uttalade PC sig synnerligen negativt om det till media. Han skall väl bara ta in fakta?

Det hade givetvis varit oerhört intressant att få Clodius historia belagd tyvärr är det inget som åklagarmyndigheten någonsin kommer kunna vidgå.
Citera
2015-08-16, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2

[- - -]

När SoS utlåtande kom 2 år före rättegången uttalade PC sig synnerligen negativt om det till media. Han skall väl bara ta in fakta?

[- - -]

Jaha, vad sade Claesson om Socialstyrelsens utlåtande mer exakt?

Och vad sade Claesson om den senare rapporten som Jörg Mörland tog fram på uppdrag av Socialstyrelsen?

Du försöker låtsas som om Claesson tyckte att Mörlands rapport och det mätvärde svenska och finska RMV kom fram till var tunn bevisning.
Citera
2015-08-16, 19:02
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ja, för en del kan ju en så pass väl utvecklad grundläggande etik vara häpnadsväckande. Jag är själv imponerad av den här mannens karaktärsdrag. Han var beredd att åta sig en börda under årtionden av etiska skäl. Sådana figurer växer inte på träd.
Har du någon lämplig källa på att pappaen ville behålla ett barn som under sitt resterande liv inte skulle kunna lämna sin sjukhussäng. Frågan är extra relevant emedam barnet under alla förhållanden bara hade minuter kvar (dina årtionden får du gärna utveckla) efter att de livsuppehållande systemen slagits av. Jag tycker att det verkar som att du trollar lika mycket som vanligt nu.
Citera
2015-08-16, 19:23
Medlem
Citat:
Har du någon lämplig källa på att pappaen ville behålla ett barn som under sitt resterande liv inte skulle kunna lämna sin sjukhussäng.

[- - -]

Detta nämndes väl t ex i TV4s dokumentär om fallet för några år sedan.
Citera
2015-08-16, 20:26
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Detta nämndes väl t ex i TV4s dokumentär om fallet för några år sedan.
I den dokumentätren liksom i alla andra rapporter om saken har det framgått att barnet bara hade minuter kvar att leva. Så förklara nu vad du menar med att den hjältemodige pappan skulle ta hand om ett fullständigt hjärndött barn "i årtionden". Hur skulle det t.ex. rent tekniskt ha gått till?
Citera
2015-08-16, 20:32
Medlem
Fekaliuss avatar
Det vore otäckt om den här friade läkaren inte berättar för sina patienter om sin bakgrund som mordmisstänkt och friad. För många skulle nog välja bort en sådan läkare.
Citera
2015-08-16, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fekalius
Det vore otäckt om den här friade läkaren inte berättar för sina patienter om sin bakgrund som mordmisstänkt och friad. För många skulle nog välja bort en sådan läkare.
Jösses, hur tänker du människa? Läkaren är friad av Solna Tingsrätt, har du missat den detaljen?
Citera
2015-08-16, 20:45
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lauper
Jösses, hur tänker du människa? Läkaren är friad av Solna Tingsrätt, har du missat den detaljen?
Vad har det med saken att göra? Vi talar om etik här! Och etik säger att läkare bör informera patienter om sådant som kan göra att patienten vill ha en annan läkare.
Citera
2015-08-16, 22:31
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fekalius
Vad har det med saken att göra? Vi talar om etik här! Och etik säger att läkare bör informera patienter om sådant som kan göra att patienten vill ha en annan läkare.
Om du visste var alla läkare har varit med om skulle du aldrig sätta din fot på ett sjukhus.
Om du bara visste hur känslolösa läkare kan vara som tex bevittnar patient som dör framför ögonen på dem och sedan åker på fest, då skulle du inte våga lägga ditt väl o ve i händerna på sveriges läkarkår.
Citera
2015-08-16, 22:32
Medlem
Citat:
I den dokumentätren liksom i alla andra rapporter om saken har det framgått att barnet bara hade minuter kvar att leva. Så förklara nu vad du menar med att den hjältemodige pappan skulle ta hand om ett fullständigt hjärndött barn "i årtionden". Hur skulle det t.ex. rent tekniskt ha gått till?

Alltså, man föreslog föräldrarna att man borde stänga av livsuppehållande åtgärder när babyn fortfarande låg i respirator eftersom babyn var svårt hjärnskadad. Pappan blev då så arg att han gick ut. Sedan gav han dock med sig när man visat röntgenbilder som visade att nästan hela hjärna var borta.

Sedan tog man ut babyn ur respiratorn. Tanken var att babyn då skulle dö tämligen omgående. Babyn höll sig dock vid liv i flera timmar (trots en uppmätt morfinhalt som indikerade doser upp till 10 ggr det som stod i journalen ).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in