2011-09-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Glädjs nu till måndag över RMVs urselhet. Då kommer Mörland och berättar att mycket är varken mer eller mindre än praxis inom rättstoxikologin

Ur Mörlands yttrande:

”Fastställandena av koncentrationer i blod har skett med hjälp av utspädda prover och/eller med hjälp av resultat som har legat utanför metodens kalibreringsområde. Detta representerar en icke önskvärd praxis inom rättstoxikologin.”

Edit: Eller det kanske blir senare i veckan så glädjen varar lite längre.
Nu kanske du har missförstått Fedrelandsmålet?

Han säger ju att detta är en j-a verdilös måte att gå frem på?!
Citera
2011-09-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tycke som sagt att det hördes (lästes?) illa när Beck kom med det uttalandet. Därför vill jag förstås inte fortsätta på denna linje en mm till. Men jag tror du förstår.
Ja visst. Med all respekt, så såg det litet underligt ut, i skrift; Som ett försvar till att gaskromatografen gärna kunde ersättas av ett "snillen spekulerar"-förfarande, bara.

Jag har från början varit kritisk till provtagningen i första hand, till analysen i andra och tolkningen av vittnesmålen i tredje. Inget av denna kritik stillas av förandlingen istället besannas mina värsta farhågor nu. Det finns inte mycket annat än luft i det här åtalet. Dyrbart för samhället och skadligt för vården av människor som lider svårt.
Citera
2011-09-23, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frvib
Precis så!

Som tillägg till ovan: Beck menar även att den stora "avskurna" (dvs. som låg utanför kalibreringsområdet) toppen förmodligen inte är homogen, utan att tiopental och ett ämne till mycket väl kan ha koeluerat. Efter mycket om och men svarade även Thelander att så inte kan uteslutas. Det finns en ganska enkel metod för att se om så är fallet, men det har inte utförts.

Jag har tänkt på det här flera gånger (och Bustopher har varit inne på det). Då toppen är avklippt hur har de kunnat vara säkra på att det endast är en? Intressant att beck är övertygad om att det är mer än ett ämne för då hamnar ju kvantifieringen i papperskorgen.
Citera
2011-09-23, 20:39
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardtimes

Kommer du ihåg att vi haft diskussionen förut?

Det är bara till att läsa vidare i yttrandet för att utesluta varje missuppfattning av texten.
Citera
2011-09-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Jag har tänkt på det här flera gånger (och Bustopher har varit inne på det). Då toppen är avklippt hur har de kunnat vara säkra på att det endast är en? Intressant att beck är övertygad om att det är mer än ett ämne för då hamnar ju kvantifieringen i papperskorgen.

Innan OB hade förhörts frågade Hurtig RMV-kemisten om detta och hon svarade då att hon visste att det var tiopental. Då verkade hon inte riktigt kunde redogöra för att även två läkemedel kan bilda en gemensam topp. Detta kunde hon inte svara på. Mera att hon bemötte Hurtig med "Vet du ens hur sånt här fungerar?". De visade även arbetsanteckningar, och där var det först ett annat läkemedel än thiopental på tapeten, kommer inte ihåg vad de hette men något med di-, sedan hade RMV-kemisten på eget bevåg strykt detta ur papperet och skrivit in thiopental. Det var här OB ville se ett enkelt test där man tillsatte thiopental och på så sätt kunde separera thiopental från det andra ämnet.
Citera
2011-09-23, 20:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardtimes

Jag förstår saken på samma sätt. Möjligen kan det tolkas något vänligare, som att "så kan man kanske göra men det är inte bra". Men det klarläggs nog i förhöret.
Citera
2011-09-23, 20:48
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frvib
Du blandar ihop den rättsmedicinske assistenten med Gunilla Thelander. Thelander är sedan många år tillbaka kemist, precis som Olof Beck.

Då var Beck kanske bara elak, inte elak och tarvlig. Jag kan mycket väl ha blandat samman titlarna, det beklagar jag.
Citera
2011-09-23, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kelley
Från Läkartidningen:

Hrm - kommer PRA inte längre bli förhörd? Jag har verkligen sett fram emot hennes förklaringar
Citera
2011-09-23, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Hrm - kommer PRA inte längre bli förhörd? Jag har verkligen sett fram emot hennes förklaringar

Jo, den 30e september. Anledningen är att norrmanen och PRA kunde olika datum, men 30e passade båda.
Citera
2011-09-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Jo, den 30e september. Anledningen är att norrmanen och PRA kunde olika datum, men 30e passade båda.

Tack - mitt slarv. Borde ha kunnat räkna ut det från titlarna.
Citera
2011-09-23, 20:52
Medlem
När det har talats om att OB körde över Thelander (Bergakungen nämnde något om detta) så vill jag bara säga att OB stod och pratade och skrattade med gänget från Linköping efter. Så det var inte så brutalt som några här verkar tro.

En annan sak som väl var intressant var när KN talade om att thiopental är vävnadsretande. De koncentrationer det talas om i detta fall skulle sannolikt ha orsakat en vävnadsnekros. Han talade även om kristaller.

Angående KN vs åklagare så var det en intressant kommentar:
- KN talar om att man bör ha en thiopental förberedd i sådana situationer som när Linnea dog. För terapeutisk syfte.
- Åklagaren svarar att det inte i detta fall skulle handla om någon "sjukvård".
- KN svarar kvickt "Det vet vi inte än".
Senast redigerad av Mylph 2011-09-23 kl. 21:05.
Citera
2011-09-23, 21:05
Medlem
rogerks avatar
och sedan vad tog man provet på? Ett lik som iofs legat i kylrum i 3 veckor. Det måste varit nedbrutit, grönt o gått sönder om man tog i det fel. Givetvis hade även blodådrorna lika dålig hållfasthet som resten av kroppen... Någon skulle sagt ifrån o sagt, det här går inte längre...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in