2011-09-16, 09:54
Medlem
Skatteskolks avatar
Är det någon annan som tror att modern på eget bevåg gett sin dotter sprutan? Jag vill inte tänka på den förtvivlan man känner i den situationen. Det kan ju få en att begå irrationella handlingar. För att undgå straff är det kanske lättare att skylla på någon annan?

Om nu läkaren jobbar med svårt sjuka tidigare och varit utan anmärkning, varför skulle hon då korta av ett barns liv avsiktligt?

Skatteskolk
Citera
2011-09-16, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Jag är väl medveten om att man kan ha carrier på mycket tunn veneflon, typ gul eller blå. Men det finns inget som säger att detta spädbarn hade problematiska vener. Bara för att ett spädbarn har mindre vener, betyder de inte att de är svåra att flusha. Och vad menar du med kritiskt förlopp? Barnet låg inte på avdelning utan på BIVA (BarnIVA). Och där har man CVK/port.

Det finns andra som har svarat också men:

Barnet hade ingen CVK för att de misslyckades med att sätta en under ca ett dygn.

Flickan hade därför endast en PVK under sina sista timmar. Dess öppenhet säkerställdes genom att flusha den regelbundet.
Citera
2011-09-16, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Är det någon annan som tror att modern på eget bevåg gett sin dotter sprutan? Jag vill inte tänka på den förtvivlan man känner i den situationen. Det kan ju få en att begå irrationella handlingar. För att undgå straff är det kanske lättare att skylla på någon annan?

Om nu läkaren jobbar med svårt sjuka tidigare och varit utan anmärkning, varför skulle hon då korta av ett barns liv avsiktligt?

Skatteskolk

Jag aktar inte för otänkbart att någon annan gjort det. Att det skulle vara just mamman går givetvis inte att bevisa men som sagt: Någon kan ha gjort det och det vore egentligen mer sannolikt än åklagarens historia . . .
Citera
2011-09-16, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GirigaJuden
För man kan enkelt tillämpa Ockhams rakkniv, om det inte var läkaren som gav den dödliga sprutan, vem var det då.

För att vara nogrann: Ockhams rakkniv säger att det är fel på provtagningen från RMVs sida. En VW Bubbla åkte inte i 870 km/h på Sveavägen.
Citera
2011-09-16, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Så du ser att det kan spela roll i hur man skall förstå mammans tidsuppgifter.

Nej det gör det inte. Eftersom redan vid några sekunder blir mätvärdet oförklarligt och den omedelbara döden inträffade inte enligt mamman. Således är hennes vittnesmål och den tekniska bevisningen i dagsläget okopplade.
Senast redigerad av Sikhander 2011-09-16 kl. 10:05.
Citera
2011-09-16, 10:07
Medlem
eloges avatar
Om läkaren ändå kunde förstå att sitter man som tilltalad i en rättsal, så är det inte rätt forum att vara arrogant och överlägsen i.
Citera
2011-09-16, 10:08
Medlem
Citat:
Som du ser i ditt eget citat vill hon inte veta av något tjafs, utan sätter ner foten direkt.
Min tolkning är den motsatta:
Ordföranden uppmuntrar vad jag förstår juridiskt ovidkommande etiska frågor där det visar sig att läkaren har betydligt mycket mer på fötterna än åklagarmyndigheten. Det är verkligen härligt att se hur åklagarnas tänkta grillning slår tillbaka mot dom själva. Den här gången går det inte att "glömma" inspelningen.
Senast redigerad av nono2 2011-09-16 kl. 10:26.
Citera
2011-09-16, 10:09
Medlem
Citat:
Om läkaren ändå kunde förstå att sitter man som tilltalad i en rättsal, så är det inte rätt forum att vara arrogant och överlägsen i.
Jo, det kan vara dålig taktik att blotta andras okunskap...
Citera
2011-09-16, 10:14
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GirigaJuden
Läs förhören med henne. Tror du att en oskyldig person skulle bete sig så där?

Jag ser inget fel i att upplysa framtida potentiella patienter om hennes bakgrund. Jag tror inte någon förälder vill att deras barns läkare ska ha varit åtalad för att ha mördat ett barn.

Jamen då ses vi utanför mottagningen sen då. Jag med en liten uppmuntrande skylt
och du med lite flygblad.

Väl mött
Citera
2011-09-16, 11:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elvine78
Fast du kan ju inte välja att bortse från uppgifter från ett vittne som talar för den åtalade om du inte samtidigt bortser från uppgifter från samma vittne som talar mot. Om ditt resonemang är att mamman är så opålitlig när det gäller tiden får du rimligtvis bortse från hennes uppgifter om injektioner också. Det kanske inte gavs några alls under kvällen. Vad vet vi?

I ett nötskal visar det på problem med vittnen. Man kan inte riktigt lita på vad de säger och ganska olika berättelser kan handla om samma sak. Rimligtvis är en tidsuppgift som säger "nära i tiden" och preciseras til 30-60 minuter redan från början en smula motsägande. Den väcker åtminstone frågor om vad man menar.

Och visst kan det vara så att mammans vittnesmål kan vara helt korrekt och matcha mer belastande vittnesmål i alla fall. Det räcker ju att mamman talar om något hon sett (en spolning av infarten, säg 30-60 minuter innan barnet dog). Andra vittnen kan ha sett ytterligare eller andra saker. Det går att se mammans 30-60 minuter som att det kan finnas en tidram om 30-60 minuter då mycket kan ha hänt som mamman inte har sett eller kanske inte tillfrågats om.

Vittnesmålen får ju rimligen bedömas samlat och allt som talar för får ju ställas mot det som talar mot gärningsbeskrivningen. Det vi kan säga tillsvidare är att mammans vittnesmål inte styrker att läkaren givit en stor dos tiopental som barnet genast dött av.
Senast redigerad av Bergakungen 2011-09-16 kl. 11:37.
Citera
2011-09-16, 11:44
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puff
Min fetning. Vad menar du? "Inget som säger att..."???

Ok. My bad. Ber om ursäkt. Har bara aldrig varit med om att man inte får in en CVK. Undantag existerar ju. Tack för info.
Citera
2011-09-16, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Min tolkning är den motsatta:
Ordföranden uppmuntrar vad jag förstår juridiskt ovidkommande etiska frågor där det visar sig att läkaren har betydligt mycket mer på fötterna än åklagarmyndigheten. Det är verkligen härligt att se hur åklagarnas tänkta grillning slår tillbaka mot dom själva. Den här gången går det inte att "glömma" inspelningen.
Det är överhudtaget ofattbart att själviska föräldrar får sätta igång en så här dyrbar historia i domstol för ett redan hjärndött för tidigt fött barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in