• 1
  • 2
2009-02-26, 14:06
Medlem
MrOaikis avatar
Jag var tolv år gammal, och hade testat Internet i skolan på skolans enda modem. De kopplade upp mot "Kajplats 501" i Malmö, vill jag minnas de hette. En ISP. Själv var jag så fascinerad att jag omedelbart övertalade föräldrarna att jag skulle ha Internet hemma. Jag läste jämförelser i någon tidning, och kom fram till att Algonet var de enda som hade obegränsad surftid.

Och så började det. Först websajter i browsern, men snart lärde jag mig att det fanns allt möjligt skoj. IRC! Netmeeting! Ojojoj...

Internet var något nytt och spännande. Jag minns hur enkelt det var att träffa folk från nätet. Den idag överdrivna försiktigheten existerade inte, mötesplatsen ansågs väl av de flesta vara som vilken annan mötesplats som helst. Man kunde snacka på IRC, säga att man skulle hitta på något, och träffas någonstans.

Jag minns när jag blev medlem på StaljPlejs och frågade om vi kunde utbyta länkar mellan våra sajter. Vi pratade om det, men det blev aldrig av. StaljPlejs gick vidare och bytte namn till Lunarstorm.

Jag minns när rörliga GIF-bilder blev standard på nätet. Fantastiskt!

Berätta om er första tid på nätet!
Citera
2009-02-26, 14:14
Medlem
.50cals avatar
Jag vet inte alls när det "kom"

Men jag var väl runt 11 när vi fick internet hemma (det var även första gången jag testade det). I början surfa jag inte ens, min storebror ladda hem lite coola låtar till mig då och då (t.ex smurfarna - knark knark mera knark, måste va fler än jag som hade den vid den tiden haha)

Några år senare när man börja lära sig hur det funkade andvändes det ENDAST till att hooka brudar från diverse hålor utanför staden via ICQ/IRC samt att leta porrbilder (fan va svårt det va att hitta porr på den tiden haha)

Får ju inte glömma Napster, viktigt! Alla rajvlåtar och kostig musk man fick hem därifrån!
Citera
2009-02-26, 14:15
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .50cal
Jag vet inte alls när det "kom"

Men jag var väl runt 11 när vi fick internet hemma (det var även första gången jag testade det). I början surfa jag inte ens, min storebror ladda hem lite coola låtar till mig då och då (t.ex smurfarna - knark knark mera knark, måste va fler än jag som hade den vid den tiden haha)

Några år senare när man börja lära sig hur det funkade andvändes det ENDAST till att hooka brudar från diverse hålor utanför staden via ICQ/IRC samt att leta porrbilder (fan va svårt det va att hitta porr på den tiden haha)

Får ju inte glömma Napster, viktigt! Alla rajvlåtar och kostig musk man fick hem därifrån!

Fast musik var väl inget fenomen vid det laget? MP3 kom först några år senare. Den första MP3:an jag någonsin lyssnade på var Beethoven
Citera
2009-02-26, 14:22
Medlem
.50cals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Fast musik var väl inget fenomen vid det laget? MP3 kom först några år senare. Den första MP3:an jag någonsin lyssnade på var Beethoven

Nej klart inte, men jag satt på mina absolut music 1-15 så att höra alla dessa mixar och knarklåtar kändes jävligt skumt + att jag var kung i skolan med mitt eget mixtape jag hade gjort genom att spela in med en mikrofon från bandspelaren som jag höll brevid datorhögtalarna

Det var nog inte mp3s i början för mig, min bror hade ngt konstigt program som liknade ett färglatt dos där han hade alla sina låtar (typ 40 st, ingne dålig samling)
fast sen när Napster kom och man blev äldre var det ju helt annat, då var man ju inte ensam om dessa nya låtar längre. Och då var det såklart Winamp som gällde!
Citera
2009-02-26, 16:05
Medlem
carbsons avatar
aaaaa vilka tider! hade Algonet vi med med 28.8-modem på Win 95!

Netscape was the shit! sökmotor var Altalavista har jag för mig...

fick nån internet-tidning hem med massa länktips. o va viktigt det var att skriva precis rätt! http://www.altalavista.com/search/bla bla bla...

hahaha..det var häftigt
Citera
2009-02-26, 16:08
Medlem
Carl Serungs avatar
Webcrawler användes väl flitigt i tidernas begynnelse?
Sen var det skitcoolt att besöka White pride sidor från usa..
Citera
2009-02-26, 18:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson

Känner igen detta.Vilka minnen som drogs upp nu
Citera
2009-02-26, 22:37
Medlem
zulu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson

Netscape was the shit! sökmotor var Altalavista har jag för mig...

fick nån internet-tidning hem med massa länktips. o va viktigt det var att skriva precis rätt! http://www.altalavista.com/search/bla bla bla...

hahaha..det var häftigt

Hehe, blandar du ihop Altavista med Astalavista?

Första gången jag använde internet var i mitten av 90-talet på en då ganska utgången 286:a med DOS/Win 3.11 och 28.8-modem. Missade BBS-svängen och i någon mån demoscene-svängen, åtminstone i mina kretsar. Letade HTML-böcker på biblioteket och lärde mig använda <blink>-taggen (som togs bort senare av uppenbara anledningar) tillsammans med skrikiga färger, typsnitt med rinnande blod och dyngfula gif-animationer. Aftonbladet, Passagen och Torget.se var stora, deras chattar med uppdaterings-knapp likaså.

Saknar att komma in på en egenhändigt tillverkad sida med dåligt sizade familjebilder och tarvliga försök i någon bildredigerare (typ 3D Studio Max), men jag skulle förstås aldrig vilja åka tillbaka.
Citera
2009-02-26, 22:42
Bannlyst
Nä..kommer bara ihåg när jag själv började använda nätet runt 1998.
Vi hade knappt datorer på skolan början på 90- talet.

På den tiden kunde man ragga upp damer i vilken chatt som helst.
Går inte alls idag

Kommer ihåg den första porrsiten jag besökte
Ser exakt likadan ut idag
http://www.link-o-rama.com
Citera
2009-02-26, 23:23
Medlem
Djurmos avatar
Kommer ni ihåg i början när datortidningarna hade med en CD med internet på, ja det var liksom de mest besökta sidorna som de tryckt in på en skiva...

Runt 1990 så satt jag på en arbetsplats och jag och en jämnårig kille satt med en sånn mojäng att lägga telefonluren i så man kunde ringa upp BBs:er. Vi plockade hem massor av onödigt vetande, men vi satte ihop en Telemarkeringsdödare som gjorde att den som ringde upp mig gjorde det gratis. Ja det var farligt dyrt att ringa rikssamtal då...
Bommulskrut gjorde vi med efter recept från en BBS... Var lite korkad bara, drog av en bautasmäll i en cykeltunnel, men glömde att gå ut ur tunneln... Tinnitus
Citera
2009-02-28, 12:59
Medlem
BlueBlacks avatar
En föregångare till Internet var Televerkets tjänst Datavision senare med namnet Videotex. Mamma jobbade på Televerket och vi hade tjänsten hemma i ett erbjudande till anställda. Väldigt primitivt och på tok för dyrt för att vanliga hushåll skulle nappa på tjänsten. Grafiskt såg det ut ungefär som text-tv gör. Jag var dock mäkta imponerad. Jag minns också att man kunde spela en form av "äventyrspel" online där man kom till vägkorsningar där man fick frågor. Svaren på frågorna gjorde att man kunde gå rätt väg vidare i spelet. Minns en gång som jag var med i en tävling där man kunde vinna priser och jag vann en U2-skiva. Detta borde ha varit nån gång 83-86 skulle jag tro.

Bilder från Datavision:
http://p.m.nu/videotex/
Senast redigerad av BlueBlack 2009-02-28 kl. 13:01.
Citera
2009-02-28, 16:15
Medlem
Avernuss avatar
Haha ja. Folk snackade mycket om "surfa på nätet" osv, jag förstod inte ett skit av vad dem pratade om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in