• 4
  • 5
2025-08-21, 22:07
Medlem
Jag var bara 14 år gammal 1995, när vi fick internet. Då hade vi ett 28.8k Bocca-modem via en lokal internetleverantör. Vår första dator var en Pentium 133 MHz med max 136 MB RAM, och om jag minns rätt, så hade vi ett 1 MB Maxtor icke 3Dfx-kort med en hårddisk på cirka 7 GB. Eftersom den fylldes med massor av spel och program, fick vi syskonen varsin 44 MB SyQuest-disk. För att lagra läxor och skapa min första hemsida, utan något program. Jag skrev i ren HTML-kod.

Goda tider.
Citera
2025-08-24, 23:24
Medlem
PingPongZongs avatar
Ingen här i tråden skriver om tiden då internet kom till Sverige. Vilket får sägas vara 1984. Första gången jag hörde talas om internet var 1993. Då använde 1,7 procent av den svenska befolkningen internet. Fem år senare (1998) låg siffran på 33 procent och vid millennieskiftet använde mer än hälften av svenskarna internet. Men det fanns fortfarande många som aldrig vart ute på internet. Och sa att dom aldrig någonsin skulle besöka internet. Det var inte riktig accepterat och surfa på internet på den tiden. Var många som tyckte dom borde förbjuda internet. Då det inte fanns något bra med internet alls. Skulle snart läggas ner.

För vad fanns på internet? Porr och chatt var väl vad folk var på internet för. Bara kolla inlägg här på forumet hur folk uppförde sig strax efter millenniumskiftet. Var bara ett fåtal som använde internet. Och dom var inte riktig kloka.
Senast redigerad av PingPongZong 2025-08-24 kl. 23:27.
Citera
2025-08-25, 01:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Det var lumpen. En lumparkompis nämnde detta. Har ni hört om detta? Hade ju faktiskt inte det trots C64, C2000 osv. Hade ju redan börjat gilla detta med programmering. Men en lumpare var ju helt inne på detta. Det är ett nät osv. Blev precis exakt då 1996 som det smällde.
Citera
2025-08-25, 14:32
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag introducerade Inter-Net på min arbetsplats genom att sätta upp en automatisk koppling och server för e-post.
Tyvärr så krånglade det för företagets telefon-system, som ej tillät signalering med tillräckligt stor bandbredd, så jag fick sätta upp en annan linje på ett annat telefonnummer.

Nu fungerade det långt bättre.

Innan detta, så hade jag redan nördat mig med en Sinclair-Spectrum och delvis lärt mig Z80 assembler / maskinkod och knäckt kopierskydd för mitt eget höga nöjes skull. Jag gav bara en kopia till en kompis, men ingen annan.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-08-25 kl. 14:45.
Citera
2025-08-27, 09:30
Medlem
McCarthy01s avatar
Gick på medieprogrammet 1995 när internet kom, men vi fick inte surfa i gymnasiets datasalar eftersom vi skulle koncentrera oss på att jobba med program som Aldus Pagemaker, Photoshop och Microsoft Director. Däremot fick vi nyttja gymnasiets BBS, där vi brukade chatta i smyg istället för att göra det vi skulle. Det var kul nog då.

Sedan på Folkhögskolan var det mer fritt och det var där jag första gången stiftade bekantskap med textchattar som Everyday Javachat och Passagens och Aftobladets chattar, och hade grymt kul när jag låtsades vara udda och excentriska personer och dribblade med folk - man kunde ju bara skriva ett nick och hoppa in i ett chattrum fullt med folk.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in