2024-12-13, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverSurfer4000
Min lärdom, och vad jag läst mig till, är att missbruk handlar ofta om svårigheter med intimitet. D v s att missbrukaren har mycket svårt att släppa in andra inpå livet, på djupet. En sköld mot att släppa in folk närmare är då bland annat passiv aggressivitet.

Missbruket bygger på självhatet, medvetet eller omedvetet. "Jag duger inte, jag är en skit, därför lika bra att knarka/supa/knulla/spela/shoppa/stjäla osv".

Alltså att skjuta bort människor så de inte kommer för nära. Andra blir rent ut agressiva och elaka. De som går rehabprogram får ju i vissa fall ringa upp sina tidigare sexpartners, som del av rehaben. Det säger ju en del.
Det ligger mycket sanning i detta. Det är en självuppfyllande profetia alltihop.

Man gör sig omöjlig och bränner broar, sedan dricker man i självömkan över att man är ensam och ogillad.
Citera
2024-12-13, 14:11
Medlem
Idag var ingen bra dag. Första gången sedan jag slutade dricka för över ett år sedan som jag på allvar funderar på det. Bråkigt på hemmafronten pga. att jag mått sämre mentalt (tror jag). Hoppas det blir lugnt ikväll, känner mig som en krutdurk i ett brinnande hus.
Citera
2024-12-13, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Idag var ingen bra dag. Första gången sedan jag slutade dricka för över ett år sedan som jag på allvar funderar på det. Bråkigt på hemmafronten pga. att jag mått sämre mentalt (tror jag). Hoppas det blir lugnt ikväll, känner mig som en krutdurk i ett brinnande hus.

Hoppas det blivit bättre!

Samtidigt är väl prövningar bra också antar jag. Man kan nog bli stärkt av det.

Kämpa!
Citera
2024-12-14, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyperion
Hoppas det blivit bättre!

Samtidigt är väl prövningar bra också antar jag. Man kan nog bli stärkt av det.

Kämpa!
Tack!

Det blev bättre, krisen "avvärjd". Känns bättre nu
Citera
2024-12-14, 01:38
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:

Det där känner jag igen.

Jag hade en lång nykterhetsperiod för några år sedan, ett all-time rekord för mig (mer än 100 dagar) men det händer alltid något jäkla otyg vissa dagar som gör att man hamnar helt ur balans. Eftersom man inte får något av läkaren som kan hjälpa en att lugna ner sig i kristider så vänder man sig nästan alltid till det man kan allra bäst, nämligen flaskan.
Citera
2024-12-14, 06:26
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det där känner jag igen.

Jag hade en lång nykterhetsperiod för några år sedan, ett all-time rekord för mig (mer än 100 dagar) men det händer alltid något jäkla otyg vissa dagar som gör att man hamnar helt ur balans. Eftersom man inte får något av läkaren som kan hjälpa en att lugna ner sig i kristider så vänder man sig nästan alltid till det man kan allra bäst, nämligen flaskan.

Gå och lägg dig istället. Helt ofarligt. Helt gratis. Ingen ånger dagen efter.
Citera
2024-12-14, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det där känner jag igen.

Ja, det är ju så i livet. Motgångar kommer ju alltid, man måste hitta ett sätt att rida ut dem.

Jag har försökt träna mig att inte reagera på känslor utan att sitta still i båten och vänta på att det går över (för det gör det alltid). Främst genom mindfulness meditation men även mer aktivt i jobbiga situationer. Men det finns ett par svaga punkter, bland annat bråk med frugan - det är verkligen kryptonit för min nykterhet.
Citera
2024-12-18, 18:22
Medlem
Ja ni,

Vad ovant det känns att uppleva juletid nykter. Enda nackdelen är väl att jag förr aldrig brytt mig om att störa mig på all skit julmusik.

Nåja det får man ta när kroppen och knoppen är klar och städad.
Citera
2024-12-18, 19:05
Medlem
Citat:
Ja ni,

Vad ovant det känns att uppleva juletid nykter. Enda nackdelen är väl att jag förr aldrig brytt mig om att störa mig på all skit julmusik.

Haha

Jo, det känns allt lite konstigt att vara nykter på Jul innan man vant sig. Blir tredje Julen i rad för min del nykter, så det har hunnit sjunka in lite. Skönt att slockna i soffan på grund av matkoma istället för att däcka på grund av fylla!
Citera
2024-12-18, 20:46
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:

Du har iaf en hemmafront va glad för det för i helvete
Citera
2024-12-18, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Du har iaf en hemmafront va glad för det för i helvete
Det är jag glad för.
Citera
2024-12-18, 21:35
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ja ni,

Att vara nykter under högtider, speciellt första året, känns mysko men åk med bara... Kan än idag med några år i nykterhet landa i tacksamhet för att slippa galenskapen som kommer med alkoholen och då speciellt i samband med högtider och ledighet.
Senast redigerad av Moparornocar 2024-12-18 kl. 21:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in