2025-10-30, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsken1399
Vill lära mig att enbart dricka på typ fredagar och lördagar som social grej! Inte supa hemma en massa vardagar i veckan..

Mer eller mindre ser mitt schema ut såhär nuförtiden:

Måndag: Nykter
Tisdag: Ett 6 pack folköl
Onsdag: En mindre runda på systemet, ca 6-8 öl som idag efter jobbet tyvärr!
Torsdag: Nykter
Fredag, Lördag: En större mängd kanske 10-12 öl / dag
Söndag: kanske 1 flaska och 3 öl?

Jag är väl medveten att jag har problem men hur fan kommer man ifrån dessa onda spiraler som man har!

Jag vet inte om jag kommer klara av att bli helt nykter, men viktigt för mig är som sagt lära mig att dricka socialt och enbart dricka ca fre/lördag! Men det är så JÄVLA SVÅRT! Är så jävla less på att vara en slav till giftet..

Mvh Torsken!

Bästa vore att klippa helgen först så går du inte in risig i veckan och krattar för att det rullar på. Är det omöjligt så dra ner till nivå som någon av veckodagarna. Varför köra 12 lördag om du ”klarar dig” på 6 onsdag? Ta i hårt bara för det är helg låter som sista du behöver. Tyngst bakfylla när du har bäst chans att samla kraft. Skit i folkölen ett tag med, kommer kännas fint att kunna se det som vita dagar. Du fixar det här och dricka socialt behöver inte hända nu
Citera
2025-10-30, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsken1399
Vill lära mig att enbart dricka på typ fredagar och lördagar som social grej! Inte supa hemma en massa vardagar i veckan..

Mer eller mindre ser mitt schema ut såhär nuförtiden:

Måndag: Nykter
Tisdag: Ett 6 pack folköl
Onsdag: En mindre runda på systemet, ca 6-8 öl som idag efter jobbet tyvärr!
Torsdag: Nykter
Fredag, Lördag: En större mängd kanske 10-12 öl / dag
Söndag: kanske 1 flaska och 3 öl?

Jag är väl medveten att jag har problem men hur fan kommer man ifrån dessa onda spiraler som man har!

Jag vet inte om jag kommer klara av att bli helt nykter, men viktigt för mig är som sagt lära mig att dricka socialt och enbart dricka ca fre/lördag! Men det är så JÄVLA SVÅRT! Är så jävla less på att vara en slav till giftet..

Mvh Torsken!

Det var så det började för mig. Började dricka vissa vardagar för att somna lättare de dagar jag behövde gå upp tidigare. Bara ett glas vin till en början. Sen blev det 2. Sen blev det alla dagar i veckan. Sen blev det en flaska om dagen. Mot slutet så blev det 1-2 flaskor på vardagarna och ännu mer på helgerna. Eskalering som skedde under en 2 års period och drack väl dagligen i 1.5 år. Detta var 7 år sedan.

Såhär i efterhand så fattar jag inte hur det kunde bli som det blev. Känns som en helt annan människa.
Citera
2025-10-30, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Det var så det började för mig. Började dricka vissa vardagar för att somna lättare de dagar jag behövde gå upp tidigare. Bara ett glas vin till en början. Sen blev det 2. Sen blev det alla dagar i veckan. Sen blev det en flaska om dagen. Mot slutet så blev det 1-2 flaskor på vardagarna och ännu mer på helgerna. Eskalering som skedde under en 2 års period och drack väl dagligen i 1.5 år. Detta var 7 år sedan.

Såhär i efterhand så fattar jag inte hur det kunde bli som det blev. Känns som en helt annan människa.
Håller med.

Eskaleringen från någon extra öl här och där på vardagarna för att slappna av och stressa ner till det att 'Den osläckbara törsten' helt tog över livet är så ogreppbar. Ja, hur kunde det bli så egentligen? Antar att det är lite som grodan i kokande vatten. Ett sluttande plan som man långsamt glider på.
Citera
2025-10-30, 22:12
Medlem
Jag var på mitt första AA möte idag. Kan säga att jag blev positivt överraskad.
Min bild av vad AA är var väldigt fel.

Och nej, jag är inte frälst men jag tänker fortsätta gå på möten. Som en del av att bryta mina mönster och det skadar väl aldrig att snacka av sig lite.
Citera
2025-10-30, 22:36
Medlem
Nästan 11 veckor nykter nu efter några år med mycket alkohol.

Ångest konstant, nedstämd och minskad aptit. Nästan så man ger upp.
Citera
2025-10-30, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindryck

Kämpa på!

Kanske dags att gå till läkaren? Efter 11 veckor borde mycket gett med sig vad jag förstår.
Citera
Igår, 09:03
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Citat:

Kanske någon antidepressiva som skulle hjälpa?
Folk dricker ofta för dom försöker "lösa" något problem eller självmedicinera.

Man kan inte bara sluta dricka och tro att allt ska bli bra. Du måste försöka kolla inåt och se vad du saknar.
Citera
Idag, 02:02
Medlem
Citat:

Har vart där, ett bra sätt är att va med på nåt möte och lyssna på andra i samma situation. Det finns ju onlinemöte och vanliga möten. Egentligen spelar det inte så stor roll vilken organisation du väljer. Bara du förstår att du inte är ensam om detta. För vissa som slutar med alkohol går det fort att må bra för andra tar det längre tid. Håll ut det blir bättre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in