Citat:
Ursprungligen postat av
joegro444
Det räcker dock inte att bara sluta med substansen och beroendebetendet tror jag. Man måste bearbeta hur ens beroende påverkat en själv och förstå vad som är normalt och inte. En process som ofta kallas tillfrisknande.
Det räcker definitivt inte, en del som är periodare så kanske det räcker och inte får samma effekt som en alkoholist som också kan vara en periodare men folk som verkligen blir psykiskt beroende med nyktra perioder mår skit och nästan alltid något annat som ligger där också i kombination med alkoholismen.
Jag själv har perioder som går och går och förr så kunde jag supa ner mig 7dagar i veckan och en del perioder så var man nykter utan problem och sen händer nånting och man är tillbaka som periodare och sitter med alkisar på bänken för en bekant som man dricker med känner dom eller hemma hos någon kompis som är alkis och super varje dag, umgänge, depression, ångest är även lättare att trilla dit för både du och alkisen mår lika dåligt psykist och har alkoholen gemensamt, typ som kaffe på jobbet, en social grej.
Vad jag själv märkt och hört ifrån andra på AA och NA möten, öppenvård genom åren så är en långt gången alkis som har massa prickar i registret på lobbar, hamnar på akuten pga en fylla (tex ramlat) i detta stadie så hjälper det inte att bara sluta med substansen utan man behöver vård. (Spelar ingen roll mängden och dagarna dom dricker) Utan det kan räcka med ett helg supande och med dessa konsekvenser så har man många problem. Jag har även haft en sån där incident för några år sedan, ramlade in i en glasruta till en butikslokal i fyllan efter jag blev utslängd ifrån krogen och skar mig så jag fick sy, hamnade på akuten och vinglade dit och fick sy 8 stygn i pannan och 4 vid överläppen. Då jag läste journalen dagen efter så hade jag blåst 2.4promille kl 23 på en fredag.
Det jag själv har förutom alkoholen är socialfobi (inte så grov men man försöker undvika kontakt med folk på affärn tex och man handlar oftast vid öppningstid eller innan stägningstid), ångest och depression och sen är jag en gamer på det som oftast spenderar min fritid framför online spel, en adhd diagnos och sömnsvårigheter. Då man druckit 4-5 Öl så är jag fortfarande nykter i sinnet men problemen försvinner, sen vill man ju åt en viss effekt varje gång och man upplever den aldrig utan bara tar en till öl och en till.