2024-12-03, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverSurfer4000
Tycker att din utstuderade passiva aggressivitet är ett utmärkt exempel på vad alkispersonligheten får dras med med. Jag blev själv likadan.
Ja, där sa du något. Innan jag slutade dricka var det mycket bråk hemma. Ofta handlade det naturligtvis om mitt alkoholintag men det var också väldigt mycket passiv aggressivitet från min sida.
Citera
2024-12-03, 19:23
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, där sa du något. Innan jag slutade dricka var det mycket bråk hemma. Ofta handlade det naturligtvis om mitt alkoholintag men det var också väldigt mycket passiv aggressivitet från min sida.

Min lärdom, och vad jag läst mig till, är att missbruk handlar ofta om svårigheter med intimitet. D v s att missbrukaren har mycket svårt att släppa in andra inpå livet, på djupet. En sköld mot att släppa in folk närmare är då bland annat passiv aggressivitet.

Missbruket bygger på självhatet, medvetet eller omedvetet. "Jag duger inte, jag är en skit, därför lika bra att knarka/supa/knulla/spela/shoppa/stjäla osv".

Alltså att skjuta bort människor så de inte kommer för nära. Andra blir rent ut agressiva och elaka. De som går rehabprogram får ju i vissa fall ringa upp sina tidigare sexpartners, som del av rehaben. Det säger ju en del.
Senast redigerad av SilverSurfer4000 2024-12-03 kl. 19:26.
Citera
2024-12-09, 18:08
Medlem
Citat:
Min lärdom, och vad jag läst mig till, är att missbruk handlar ofta om svårigheter med intimitet. D v s att missbrukaren har mycket svårt att släppa in andra inpå livet, på djupet. En sköld mot att släppa in folk närmare är då bland annat passiv aggressivitet.

Missbruket bygger på självhatet, medvetet eller omedvetet. "Jag duger inte, jag är en skit, därför lika bra att knarka/supa/knulla/spela/shoppa/stjäla osv".

Alltså att skjuta bort människor så de inte kommer för nära. Andra blir rent ut agressiva och elaka. De som går rehabprogram får ju i vissa fall ringa upp sina tidigare sexpartners, som del av rehaben. Det säger ju en del.

Jag håller med om att intimitet är svårt om man har ett obearbetat beroende. För vem vill blotta sin stora hemlighet om beroende? Eller inte sällan många beroenden. En del av tillfrisknandet handlar om att inte bry sig så mycket och öppna upp sig lite om sitt beroende. Men, man skall verkligen inte öppna upp sig för vem som helst.... Världen är full av människor som inte är så snälla.... En svår sak att öppna upp sig då skammen kan vara stor. Men det går.
Citera
2024-12-09, 20:15
Medlem
SilverSurfer4000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joegro444
Jag håller med om att intimitet är svårt om man har ett obearbetat beroende. För vem vill blotta sin stora hemlighet om beroende? Eller inte sällan många beroenden. En del av tillfrisknandet handlar om att inte bry sig så mycket och öppna upp sig lite om sitt beroende. Men, man skall verkligen inte öppna upp sig för vem som helst.... Världen är full av människor som inte är så snälla.... En svår sak att öppna upp sig då skammen kan vara stor. Men det går.

Exakt, missbrukaren gömmer ju sig. Bakom sin drog. Och då funkar det inte att vara psykologiskt intim så länge man inte blivit nykter och ren.
Citera
2024-12-10, 09:42
Medlem
Citat:
Exakt, missbrukaren gömmer ju sig. Bakom sin drog. Och då funkar det inte att vara psykologiskt intim så länge man inte blivit nykter och ren.

Det räcker dock inte att bara sluta med substansen och beroendebetendet tror jag. Man måste bearbeta hur ens beroende påverkat en själv och förstå vad som är normalt och inte. En process som ofta kallas tillfrisknande.
Citera
2024-12-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joegro444
Det räcker dock inte att bara sluta med substansen och beroendebetendet tror jag. Man måste bearbeta hur ens beroende påverkat en själv och förstå vad som är normalt och inte. En process som ofta kallas tillfrisknande.
Det räcker definitivt inte, en del som är periodare så kanske det räcker och inte får samma effekt som en alkoholist som också kan vara en periodare men folk som verkligen blir psykiskt beroende med nyktra perioder mår skit och nästan alltid något annat som ligger där också i kombination med alkoholismen.

Jag själv har perioder som går och går och förr så kunde jag supa ner mig 7dagar i veckan och en del perioder så var man nykter utan problem och sen händer nånting och man är tillbaka som periodare och sitter med alkisar på bänken för en bekant som man dricker med känner dom eller hemma hos någon kompis som är alkis och super varje dag, umgänge, depression, ångest är även lättare att trilla dit för både du och alkisen mår lika dåligt psykist och har alkoholen gemensamt, typ som kaffe på jobbet, en social grej.

Vad jag själv märkt och hört ifrån andra på AA och NA möten, öppenvård genom åren så är en långt gången alkis som har massa prickar i registret på lobbar, hamnar på akuten pga en fylla (tex ramlat) i detta stadie så hjälper det inte att bara sluta med substansen utan man behöver vård. (Spelar ingen roll mängden och dagarna dom dricker) Utan det kan räcka med ett helg supande och med dessa konsekvenser så har man många problem. Jag har även haft en sån där incident för några år sedan, ramlade in i en glasruta till en butikslokal i fyllan efter jag blev utslängd ifrån krogen och skar mig så jag fick sy, hamnade på akuten och vinglade dit och fick sy 8 stygn i pannan och 4 vid överläppen. Då jag läste journalen dagen efter så hade jag blåst 2.4promille kl 23 på en fredag.

Det jag själv har förutom alkoholen är socialfobi (inte så grov men man försöker undvika kontakt med folk på affärn tex och man handlar oftast vid öppningstid eller innan stägningstid), ångest och depression och sen är jag en gamer på det som oftast spenderar min fritid framför online spel, en adhd diagnos och sömnsvårigheter. Då man druckit 4-5 Öl så är jag fortfarande nykter i sinnet men problemen försvinner, sen vill man ju åt en viss effekt varje gång och man upplever den aldrig utan bara tar en till öl och en till.
Senast redigerad av danichea1 2024-12-10 kl. 16:50.
Citera
2024-12-10, 16:59
Medlem
Oxytorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlitchQueen
nej mer orolig för mej själv i så fall ... om det finns dom som anser att denna lilla mängd är problematisk borde jag ju vara döende nu

Ja, hade jag legat på den konsumtionen under min ”karriär ” hade jag varit väldigt glad! Nykter från alkohol sedan några år tillbaka 😊

Ett tips till alla som har problem med alkohol är cannabis till helgen, det räcker att röka på helgen inte varje dag!

Alkohol är enligt mig den värsta drogen som finns helt ärligt! Skulle aldrig vara lagligt om den upptäcktes nu! Skrämmande hur mycket den kostar samhället i bara sjukvård, inte bara akut utan även sjukdomar och skador orsakade av just alkohol!

Men oj va farligt cannabis är ”dödsdrogen”😁
Citera
2024-12-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oxytorsk
Ja, hade jag legat på den konsumtionen under min ”karriär ” hade jag varit väldigt glad! Nykter från alkohol sedan några år tillbaka 😊

Ett tips till alla som har problem med alkohol är cannabis till helgen, det räcker att röka på helgen inte varje dag!

Alkohol är enligt mig den värsta drogen som finns helt ärligt! Skulle aldrig vara lagligt om den upptäcktes nu! Skrämmande hur mycket den kostar samhället i bara sjukvård, inte bara akut utan även sjukdomar och skador orsakade av just alkohol!

Men oj va farligt cannabis är ”dödsdrogen”😁
Mördarknarket är ju olagligt och alkoholen är lagligt. Min historia började efter jag blev ren ifrån rökat och bytte emot alkohol redan på gymnasiet, började sitta på krogen med min kickar kompis på lunch tid, käka god mat och någon bärs innan man skulle tillbaka på lektion för då du väl är tillbaka på plugget så är du inte rödsprängd i ögonen och någon rektor till sosse påpekar att du har tagit narkotika och ska hämta polisen.

Anledningen att jag slutade röka var ju för att det är olagligt, du straffas och får fängelse, vilket hände mig. Sen byter man till alkohol.
Citera
2024-12-10, 18:42
Medlem
Tack vare denna tråden har jag inte varit full på över 10 år.
Dock varit berusad (av andra medel ibland) så det är ju inget att gratulera över liksom men dricker kanske 2 öl om året nu.
Citera
2024-12-11, 16:29
Medlem
Oxytorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danichea1
Mördarknarket är ju olagligt och alkoholen är lagligt. Min historia började efter jag blev ren ifrån rökat och bytte emot alkohol redan på gymnasiet, började sitta på krogen med min kickar kompis på lunch tid, käka god mat och någon bärs innan man skulle tillbaka på lektion för då du väl är tillbaka på plugget så är du inte rödsprängd i ögonen och någon rektor till sosse påpekar att du har tagit narkotika och ska hämta polisen.

Anledningen att jag slutade röka var ju för att det är olagligt, du straffas och får fängelse, vilket hände mig. Sen byter man till alkohol.

Helt ärligt så skiter jag fullständigt i att cannabis är olagligt, det hjälpte mig att sluta med alkohol! Jag hade förmodligen inte skrivit här om jag fortsatt med drickat, utan legat 3m under jord.

Dessutom är det inte fängelse för 5g hasch utan dagsböter.
Citera
2024-12-11, 21:00
Medlem
Nykter 3 månader och kämpar på, känns otroligt men bra.

Varit nykter mycket på skammen från senaste och förhoppningsvis sista avgiftningen som efter sjuka mängder medicin slutade på intensiven nedsövd flera dygn.

Skammen har gett mig avsmak på spriten men jag inser att jag måste hitta nåt annat som är äkta att stödja nykterheten på.

Annars har man ju en tendens att glömma bort hur illa det varit.

Hoppas ni andra kämpar på med.

En dag i taget.
Citera
2024-12-12, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyperion
Nykter 3 månader och kämpar på, känns otroligt men bra.

Varit nykter mycket på skammen från senaste och förhoppningsvis sista avgiftningen som efter sjuka mängder medicin slutade på intensiven nedsövd flera dygn.

Skammen har gett mig avsmak på spriten men jag inser att jag måste hitta nåt annat som är äkta att stödja nykterheten på.

Annars har man ju en tendens att glömma bort hur illa det varit.

Hoppas ni andra kämpar på med.

En dag i taget.
Bra kämpat!

Ja, det låter som en sund tanke att inte hänga upp sin nykterhet på skam eller någon annan specifik anledning. Om skammen lättar, kommer suget antagligen tillbaka.

För min del var det nykterhet eller skilsmässa som gällde i den akuta fasen och det var naturligtvis en bra anledning att inte dricka. Men samtidigt: låt säga att jag och min fru glider isär (eller något annat oförutsett händer), då hade det ju varit "fritt fram" att börja supa igen så att säga. Just därför har jag kämpat hårt för att försöka ändra om tankarna gällande det.

Det tog nog ett års nykterhet men jag har landat i tanken nu på att jag aldrig mer kommer dricka alkoholhaltiga drycker. I början ville jag inte säga att "Jag kommer aldrig dricka igen" utan jag tänkte mer "..på obestämd tid, men minst ett år". Det fanns liksom en rädsla att jag skulle falla tillbaka och misslyckas, då är det ju "lättare" om man aldrig sagt aldrig. Men nu känner jag att det faktiskt är ett livslångt beslut. Nu kämpar jag istället för att helt slippa begär för att långsiktigt kunna bli fri från alla former av missbruk (är även speltorsk och nu senast har det varit att handla en massa skit på internet - det tar sig nya former hela tiden).

Men som sagt, jävligt bra gjort och fortsätt kämpa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in