Citat:
Ursprungligen postat av
danichea1
Det klokaste beslutet är att stanna kvar på behandlingen och inte ta permission. Tar du ut permission första månaden på en behandling så är risken stor att du trillar dit igen och super du så får du inte heller komma tillbaka.
Jag har kompisar som gått igenom grövre missbruk än vad problemem jag har och det du skrev stämmer in på dom och det dummaste 1 av dom gjorde var att ta permission för att hälsa på familj, det gick 1dag sen söp han till igen.
Hans tredje behandling gick bra och han har varit nykter sen dess och han sa själv att ta ut en permission under behandling är det dummaste man kan göra för man är långt ifrån klar och är inte redo för det.
Kämpa på!
Nu är det ju inte min första månad utan snarare 2 månader, och sen är det olika för varje behandlingshem och soc vad dom väljer att göra om man tar återfall.
Med det sagt så är inte min plan att ta återfall vid permis, men av egen erfarenhet så tycker jag det är en dålig idé att inte ha någon hemträning alls då det är just att vara hemma man måste lära sig att vara.
När man tränar på att vara hemma så känner man ju vilka situationer som är jobbigast och vad man behöver jobba på mer när man är tillbaka på behandlingshemmet. Antabus är ett alternativ när man är på hemträning, men det funkar ju inte mot andra droger.
Att vara nykter på ett behandlingshem är väldigt enkelt tycker jag iallafall, även om man har sug då det finns mycket hjälp på platsen.
Sen om man aldrig provar att vara hemma under 3-6 månader så blir det ju en jättestor kontrast mot att alltid ha mat, schema, personal osv. Som i mitt och andras fall så är man nästan helt själv när man kommer hem, och då kan det i mitt fall vara svårt att hålla sig från ölen när man inte har tryggheten från behandlingshemmet längre. Därför tycker jag att hemträning är viktigt så att det blir någon form av utsluss till verkligheten.
Sen så finns ju alltid en risk för att ta återfall men då måste man vara ärlig med sig själv om man tror det kommer hända och dra i handbromsen. Jag klarade inte av att vara ärlig sist jag skulle fara hem och tog återfall och den ända som drabbades av det var mig själv då jag blev utskriven.
Men när jag hade min längsta nykterhet så hade jag hemträning 1 gång i månaden på 7 månader. Men då var jag också ärlig med min kontaktperson när jag kände sug och olika risker.
Men det är ju såklart väldigt individuellt hur man som person känner och behöver..