2024-09-04, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danichea1
Blir till att prova te! Jag har hört det förut på både öppenvården och samtalsmöten som NA.

Har aldrig varit mycket för te och aldrig provat faktiskt, men jag antar att det är precis som Öl och Kaffe, när man börjar smakar det skit första gångerna sedan blir man rättare sagt, hooked.
Det bästa med det är man får en ny vana. Att börja sukta efter kaffe på dagarna istället för alkohol är rätt bra. 😌
Citera
2024-09-06, 11:43
Medlem
Dimaks avatar
skit i systemet idag. jag jobbar kväll så det röddar mig
Citera
2024-09-07, 19:13
Har druckit i snitt 20-25 cl starksprit om dagen de senaste 5 månaderna. Slutar nu. Blir det jobbigt?
Citera
2024-09-07, 22:28
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Det är nästan så jag känner mig påverkad nu när jag är nykter för jag varit full så länge att fyllan hade blivit vardagskänslan.
Haha ja precis så är det. Hjärnan söker hela tiden efter balans och anpassar till yttre påverkan. Det funkar liksom inte att bombade hjärnan med droger varje dag för att få samma ursprungliga lyckorus varje dag. Vilket är ganska logiskt och något man borde ha insett.
Citera
2024-09-08, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Har druckit i snitt 20-25 cl starksprit om dagen de senaste 5 månaderna. Slutar nu. Blir det jobbigt?
På den mängden skulle jag säga att du inte kommer att få några konsekvenser förutom efter några dagar att du blir sugen på att dricka igen, du kommer få en varm känsla i bröstet, ett alkoholsug och en känsla efter whiskey glaset efter jobbet.

Du kommer även att få sömnsvårigheter och bli lätt irriterad, men du behöver inte vara orolig för grövre symptom som kräver vård, dessa symptom du kommer att uppleva försvinner självmant efter några veckor, men i början kommer det kännas konstigt och du kommer bli stirrig och rastlös, sömnen är den som tar längst tid att fixa.

Min rekomendation till dig då den känslan kommer istället för att ta det där glaset som en belöning är att äta en god middag istället.

Du kan även få tremors i början (försvinner rätt fort 1-3dagar beroende på person och mängd, (dom som super sig full varje dag kan ha detta i flera veckor) skakningar och darrningar i händer, märks tydligast då du sitter still och har svårt att hålla kaffe koppen still.
Senast redigerad av danichea1 2024-09-08 kl. 00:58.
Citera
2024-09-10, 13:58
Medlem
Burnwines avatar
50 dagar nykter nu och mår inte bra.

Första 30 dagarna gick lätt här på behandlingshem men nu tänker jag nästan 24/7 på alkohol eller andra substanser. Som vanligt så försöker beroendedelen av mig säga att det kanske hade gått bra att dricka en gång och få utlopp för suget så det lugnar ner sig i huvudet, men jag vet ju svart på vitt att det aldrig har funkat dom senaste åren.

Försöker hålla ut och stanna kvar på behandlingshemmet, men är väldigt tungt just nu.
Man känner ju sig jävligt dum i huvudet att man vill fara hem när man vet att det till 99% kommer sluta med att jag drar igång igen och kommer ångra att jag for hem.
Citera
2024-09-10, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine

Första 30 dagarna gick lätt här på behandlingshem men nu tänker jag nästan 24/7 på alkohol eller andra substanser. Som vanligt så försöker beroendedelen av mig säga att det kanske hade gått bra att dricka en gång och få utlopp för suget så det lugnar ner sig i huvudet, men jag vet ju svart på vitt att det aldrig har funkat dom senaste åren.

Försöker hålla ut och stanna kvar på behandlingshemmet, men är väldigt tungt just nu.
Man känner ju sig jävligt dum i huvudet att man vill fara hem när man vet att det till 99% kommer sluta med att jag drar igång igen och kommer ångra att jag for hem.
Usch, lider med dig. Det svåraste är ju den psykologiska terror som drar igång.. svårare än den fysiska biten! (Tyckte jag i alla fall).

Kämpa på! Fortsätt föreställa dig det negativa och lita inte en sekund på ditt eget omdöme just nu. Det är som i Sagan om ringen: precis som Ringen hela tiden vill bli hittad, så försöker beroendehjärnan dra i trådarna i bakgrunden för att få dig att dricka igen.

Det som hjälpte mig mest mot denna inre demon var mindfulness men jag förstår om det inte är något du hsr lust att pröva just nu när man mår piss.
Citera
2024-09-10, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine

Det klokaste beslutet är att stanna kvar på behandlingen och inte ta permission. Tar du ut permission första månaden på en behandling så är risken stor att du trillar dit igen och super du så får du inte heller komma tillbaka.

Jag har kompisar som gått igenom grövre missbruk än vad problemem jag har och det du skrev stämmer in på dom och det dummaste 1 av dom gjorde var att ta permission för att hälsa på familj, det gick 1dag sen söp han till igen.

Hans tredje behandling gick bra och han har varit nykter sen dess och han sa själv att ta ut en permission under behandling är det dummaste man kan göra för man är långt ifrån klar och är inte redo för det.

Kämpa på!
Citera
2024-09-10, 22:07
Medlem
SunshineSobotkas avatar
Håller det så kort jag, detta inlägg skulle kunna bli spaltmeter av skit.
Har krökat länge, blandmissbruk som mestadels har dominerats av alkohol och cannabis de senaste 3 åren. Innan dess har jag haft riktigt tungt missbruk av benso och lyrica framför allt.
Efter två hemska avgiftningar på psyket, ena pga lyrica abstinens helt omöjlig att beskriva med ord, andra efter en 4-7 månader bender med allt. Heroin till syra och det mesta därimellan.

Har lyckats bryta de flesta av dessa missbruk. Tyvärr med hjälp av alkohol och cannabis.
Har målat upp cannabis som den absolut största boven men sanningen är att det är kung alkohol som har greppat min högra pungkula.
Kan stå emot cannabis, efter ett par dagar har jag inte ett så starkt sug. Men alkohol, herregud vilken slug jävla drog.

Har blivit av med 6 jobb, avslutat minst 10, helt på grund av missbruk. Har spenderat många månader på slutenpsyk. Blivit bältad 9h på "fel håll", häktad, en vända på behandlingshem, förlorat de flesta av mina vänner och förstört min familj på riktigt. En sjukskriven mamma helt och hållet på grund av mig.
Hundratusentals kronor i skuld till min familj (är en svensson som har haft alla möjligheter till ett bra liv), till några nära vänner, till mina langare, till min mormor. Till varenda person i min närhet som finns kvar.

Mina pengar (sjuksrivning) tog slut den 4e denna månaden. Den senaste veckan har jag lyckats få nära och kära att swisha krispengar till "mat och snus". Varenda krona har gått till systembolaget.
Idag har jag gjort samma sak.
Lånade 400 till "skulder som i panik var tvungna att betalas idag". Det blev 4 st kopparberg dundercider, 2 bellman och 4 pripps 50cl. Det tog inte ens 3h att dricka upp och vore det inte för 0kr på kontot hade jag köpt 3.5 eller knark.

Snälla kom PM med konkreta tips, beroendevården här är helt körd. Blev inlagd i 1 dygn i en extrem psykos där jag inkom helt naken med poliseskort förra sommaren och sedan utskriven då jag inte längre ansågs akut psykotisk eller suicidal.

Sorry för ett onödigt långt inlägg ibland OT, inte jättenykter.

Tänkte komma iväg till ett NA möte imorgon på riktigt.
Tror inte att det räcker. Vad gör man när psykakuten bara tar emot akut psykosfall eller att man har en full blown dille eller kommer diret ifrån IVA?
Ingen överdrift. Så ser det ut i GBG idag.

Jag vill. pallar inte mer, har knappt min själ kvar snart
'
Citera
2024-09-11, 15:00
Medlem
Burnwines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danichea1
Det klokaste beslutet är att stanna kvar på behandlingen och inte ta permission. Tar du ut permission första månaden på en behandling så är risken stor att du trillar dit igen och super du så får du inte heller komma tillbaka.

Jag har kompisar som gått igenom grövre missbruk än vad problemem jag har och det du skrev stämmer in på dom och det dummaste 1 av dom gjorde var att ta permission för att hälsa på familj, det gick 1dag sen söp han till igen.

Hans tredje behandling gick bra och han har varit nykter sen dess och han sa själv att ta ut en permission under behandling är det dummaste man kan göra för man är långt ifrån klar och är inte redo för det.

Kämpa på!

Nu är det ju inte min första månad utan snarare 2 månader, och sen är det olika för varje behandlingshem och soc vad dom väljer att göra om man tar återfall.
Med det sagt så är inte min plan att ta återfall vid permis, men av egen erfarenhet så tycker jag det är en dålig idé att inte ha någon hemträning alls då det är just att vara hemma man måste lära sig att vara.

När man tränar på att vara hemma så känner man ju vilka situationer som är jobbigast och vad man behöver jobba på mer när man är tillbaka på behandlingshemmet. Antabus är ett alternativ när man är på hemträning, men det funkar ju inte mot andra droger.

Att vara nykter på ett behandlingshem är väldigt enkelt tycker jag iallafall, även om man har sug då det finns mycket hjälp på platsen.

Sen om man aldrig provar att vara hemma under 3-6 månader så blir det ju en jättestor kontrast mot att alltid ha mat, schema, personal osv. Som i mitt och andras fall så är man nästan helt själv när man kommer hem, och då kan det i mitt fall vara svårt att hålla sig från ölen när man inte har tryggheten från behandlingshemmet längre. Därför tycker jag att hemträning är viktigt så att det blir någon form av utsluss till verkligheten.

Sen så finns ju alltid en risk för att ta återfall men då måste man vara ärlig med sig själv om man tror det kommer hända och dra i handbromsen. Jag klarade inte av att vara ärlig sist jag skulle fara hem och tog återfall och den ända som drabbades av det var mig själv då jag blev utskriven.
Men när jag hade min längsta nykterhet så hade jag hemträning 1 gång i månaden på 7 månader. Men då var jag också ärlig med min kontaktperson när jag kände sug och olika risker.

Men det är ju såklart väldigt individuellt hur man som person känner och behöver..
Citera
2024-09-13, 22:31
Bannlyst
Har vart nökter i en månad nu, men är så nervös på dagarna. Institutionen ser ju att jag mår skit. Samtidigt kan jag inte lukta finkel om dagarna. Studenterna ser de rödögda hålorna och tänker.

Kan inte lägga in mig på behandling. Vad finns det för quickfix?
Citera
2024-09-15, 22:40
Medlem
Druckit en del alkohol senaste åren, både på vardagar och helger.

Jag har insett att jag inte tål alkohol, kan bete mig olämpligt och hamnar i situationer som ibland har gått illa men som hade kunnat gå ännu värre och det är väl bara en tidsfråga innan det går riktigt illa.

Jag har svårt att sluta dricka när jag väl har börjat dricka. Jag dricker för att känna mig avslappnad, dämpa ångest och för att fly verkligheten.

Nu har jag inte druckit på nästan 2 veckor. Det känns jobbigt. Har en kraftig ångest.

Kommer ångesten minska eller försvinna tror ni? Känner mig mer deppig nu också och har nästan inte lust att leva längre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in