2024-12-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Haha

Jo, det känns allt lite konstigt att vara nykter på Jul innan man vant sig. Blir tredje Julen i rad för min del nykter, så det har hunnit sjunka in lite. Skönt att slockna i soffan på grund av matkoma istället för att däcka på grund av fylla!

Helt klart mycket fin julklapp till sig själv.
Citera
2024-12-18, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joegro444
Helt klart mycket fin julklapp till sig själv.
Verkligen!

Hoppas alla i tråden får en fin Jul, och i bästa fall en nykter sådan. Kämpa på allihop!
Citera
2024-12-18, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Verkligen!

Hoppas alla i tråden får en fin Jul, och i bästa fall en nykter sådan. Kämpa på allihop!

Jag önskar även jag alla i tråden en fin Jul och ett Gott Nytt År! 🧑‍🎄🤶🎅⛄️🎄 🎊 Håll ut, snart är våren här och redan den 21 är det vintersolstånd och dagarna börjar bli längre efter det.... 🌞🌞🌞
Citera
2024-12-24, 18:01
Medlem
Första nyktra julen på länge!!

God jul till er alla.
Citera
2024-12-24, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyperion
Första nyktra julen på länge!!

God jul till er alla.
Härligt!

God Jul!
Citera
2024-12-24, 22:07
Medlem
Hur går det för er allihop?

En vit jul?
Citera
2024-12-24, 22:17
Medlem
Drack en liten whiskey igår med familjen och en kopp glögg idag med släkten, ville känna mig normal. Har bjudits på mycket dricka men jag nöjde mig med det ovan, blev inte sugen på att dricka mer heller.

God jul!
Citera
2024-12-24, 22:32
Medlem
Citat:

En vit jul?
Jajjemän, blev alkoholfri öl, julmust och kaffe för min del i år igen. Den enda nackdelen med nykterhetnen är att jag blir så trött av allt gaggande och svammel, efter två timmar vill man bara gå och låsa in sig någonstans Men det är det lätt värt! Nu är man hemma igen, barnen nöjda och glada, frugan likaså. Nu hägrar sängen och imorgon är man redo att börja dagen kl 06:00 eller när barnen nu vaknar

Min gamle far höll sig till alkoholfritt han också vilket var glädjande. Han hakade på min nykterhet efter mina senaste eskapader, och han har nu hållit i den i ett år - inte illa för en gubbe på 70+ att göra en sådan förändring sent i livet.
Citera
2024-12-25, 12:17
Medlem
Fan håller på att falla dit igen på alkoholen igen, men har gått på andra droger typ dagligen sen jag slutade pissa för körkort för ett och ett halvt år sen eller va fan det är. Så vafan hade jag trott skulle hända.
Önska jag bara kunde spola fram 100 år så jag sluppit alla jävla press och stress detta livet ger mig
Senast redigerad av dudelidu 2024-12-25 kl. 12:19.
Citera
2024-12-26, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudelidu
Fan håller på att falla dit igen på alkoholen igen, men har gått på andra droger typ dagligen sen jag slutade pissa för körkort för ett och ett halvt år sen eller va fan det är. Så vafan hade jag trott skulle hända.
Önska jag bara kunde spola fram 100 år så jag sluppit alla jävla press och stress detta livet ger mig
Tråkigt att höra, både gällande alkoholen och andra droger. Hur ser ditt liv ut annars?
Citera
2024-12-26, 11:29
Medlem
Citat:

En vit jul?
Tack som frågar, hur gick det själv?

Fjärde nyktra julen här, mår bättre än på många år
Citera
2024-12-26, 12:52
Medlem
Hej, är en kvinna i yngre medelåldern. Har aldrig haft problem med alkohol tidigare, vanligt festande i yngre år med en hel del fyllor men inget som jag upplevt som onormalt. Dock under de senaste åren, i samband med jobbiga saker i livet, har jag tagit till alkoholen mer och mer. Det började med en öl och cigarrett på kvällen några gånger i veckan i perioder, för att dämpa ångest. Sen mer och mer. Sista halvåret har jag tagit för vana att smygdricka i princip varje dag. Det är sällan större mängder, så om jag kollar såna här tester för riskbruk och alkoholism så ligger jag på gränsen. Ofta är det kanske bara ett glas starkvin, har inga problem att sluta när jag börjat, blir inte utslagen utan det bara tar bort det värsta av smärtan i bröstet.

Jag har sökt hjälp för mitt mående men inte fått någon.

Över julen har jag både smygdruckit och druckit socialt. Så det har blivit 3-5 öl kanske på en eftermiddag/kväll. Det har gjort att jag känt mig mer lugn och positiv.

Blir inte bakfull direkt men märker att jag har kraftigare ångest nästa dag. Så jag vaknar med en 5a i ångest dag 1, dricker och den går bort. Dag 2 vaknar jag dock med en 6a. Osv.

Förlåt ett långt och svamligt inlägg. Men jag sitter här med stark ångest och mycket självhat och vill bara ta en öl så att det går bort. Och vill samtidigt inte.

Om jag har en fråga så är det väl: någon som känner igen sig i att vara alkoholist med relativt låg konsumtion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in