2023-09-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitthaka
Inte druckit alkohol på över 5 veckor, efter några intensiva år med alkohol.

Har en stark ångest. INGET hjälper, tränar, äter bra, sover rätt bra.

Atarax hjälper inte
Mirtazapin hjälper inte
Lergigan hjälper inte
Alimemazin hjälper inte
Nu även testat benso och det hjälper inte

Det ENDA som jag vet hjälper (kortsiktigt) är alkohol. Hur lång tid ska det ta innan ångesten försvinner? Kommer den ens försvinna? Funderar på att börja dricka igen

Räkna med några månader, för mig tog det ca 5-mån innan måendet började komma tillbaka. Men som i andra inlägg rekommenderar jag verkligen l-tyrosin.
Citera
2023-09-27, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Förstod av tidigare inlägg att du svarat bra på Naltrexon vilket jag också har och i helgen inhandlades en burk L-Tyrosin - hoppas på samma goda utdelning utan att veta riktigt vad som skall hända. Kan du sätta ord på hur den hjälpt dig? I annat fall boostar den kanske gymmandet

Psykiskt är jag inte i bästa form men fysiskt desto bättre. Hos många går dessa hand i hand i både positiva och negativa faser men inte hos mig just nu. Inte alls faktiskt, får ofta komplimanger för min fysiska status och att man därmed tycks må bra ungefär. Jo tjena tänker jag då. Å andra sidan hade det kanske varit sju resor värre om jag varit otränad också.

Det är som sagt ingen mirakelmedicin. Men den psykiska och fysiska orken ökade enormt, samt måendet gick till det mer positiva. Blev motivierad att börja träna mera, sköta kosten bättre, ut och promenera samt motivationen och göra ändra saker än att dricka. Det är dom lediga kvällarna som är jobbigast.
Citera
2023-09-27, 22:43
Medlem
För mig är tristessen just det svåra, att sitta nykter när man vet att några burkar hade gjort tillvaron så mycket behagligare och roligare. Är inte personen som blir agressiv med fjortsbeteende utan blir lung och avkopplad och accepterar situationen som den är. Men det är jag nog inte ensam om.
Citera
2023-09-28, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ntrg
För mig är tristessen just det svåra, att sitta nykter när man vet att några burkar hade gjort tillvaron så mycket behagligare och roligare. Är inte personen som blir agressiv med fjortsbeteende utan blir lung och avkopplad och accepterar situationen som den är. Men det är jag nog inte ensam om.

Känner jag igen. Trist och tråkigt att va nykter..... Det tog en tid innan jag lärde mig hitta på.saker och göra mitt liv aktivt och roligt i nykterheten. Viktigt att aktivera sig. Jävligt viktigt var det för mig iallafall.
Citera
2023-09-28, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justsonattpigg
Hej!
Har haft problem med droger och alkohol men varit nästan nykter i flera år, alltså efter 2-3 månader super jag 1-4 dagar sen håller jag mig och upprepar samma cykel i princip.
Jag får nästan alltid minneslucka när jag dricker och blir ofta aggressiv/ledsen när jag dricker, gör ort mig eller minns inte om jag gjort bort mig.

Drack senast för en vecka sen, 1 dag, men fick minneslucka och skadade fot+händer för jag hade slagit på någonting (vägg?, bil?, elskåp?) + hade ringt folk jag aldrig pratar med och har ingen aning om vad jag har sagt. Har varit på na-möten och aa-möten men känner inte riktigt att jag passar in. Var på möten när jag var i amfetamin missruk/beroende men det var 4-5 år sen och har annan problematik nu.

Nu kommer jag kärnan av varför jag skriver detta:
-Hur ska jag kunna hålla mig ifrån att upprepa detta igen (alltså "Hur förblir jag nykter"), ska sägas att jag är väldigt ambivalent och osäker i min ärliga vilja.

Uppskattar uppriktiga svar och gärna mer utförliga än "Ta dig i kragen" eller "Gör ett val"

Pröva självhjälpsmöten hos SMART Recovery Sverige. Ett vetenskapligt alternativ med möten och program.
Citera
2023-09-28, 04:40
Medlem
Kollar in tråden då och då, efter att ha skrivit av mig angående mina alkoholproblem för några år sedan.

Firar idag 1 000 dagar utan alkohol, vilket känns underbart. Blivit lättare och lättare att avstå och det är länge sedan jag kände mig frestad.

Känner mig varje dag glad över att det fanns ett liv utan alkoholen som väntade på mig. Kämpa vidare, alla i tråden som försöker.
Citera
2023-09-28, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttGABAeftermycket
Kollar in tråden då och då, efter att ha skrivit av mig angående mina alkoholproblem för några år sedan.

Firar idag 1 000 dagar utan alkohol, vilket känns underbart. Blivit lättare och lättare att avstå och det är länge sedan jag kände mig frestad.

Känner mig varje dag glad över att det fanns ett liv utan alkoholen som väntade på mig. Kämpa vidare, alla i tråden som försöker.

Grymt bra prestation!
Citera
2023-09-28, 16:54
Medlem
Citat:

Grattis! Grymt bra jobbat
Citera
2023-09-29, 03:00
Medlem
Citat:

Starkt jobbat.
Citera
2023-09-29, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moduka
Länge.. Jag vet att det låter sjukt men jag dricker i princip bara folköl, 3,5. Dricker 4-12 per dag Har gjort det i många år med vissa uppehåll. Vet att de två första veckorna är besvärliga men inte så här. Jag har ett arbete som jag sköter och är helt säker på att ingen märkt något mer än möjligen att jag ser trött ut. Att söka hjälp är inget alternativ, min skam är allt för stor.

När man dridcker varje dag blir det ens hela vardag, ens enda hobby. Gäller att färsöka andra aktiviteter som ger ger stimuli.
Citera
2023-10-07, 19:23
Medlem
Hej,

De som läst mina inlägg vet att jag sjävmedicinerar med alkohol och att jag har en ADHD-diagnos. Tänkte uppdatera på hur ADHD-medicin påverkar suget efter alkohol. Min egen erfarenhet:
Jag går på låg dos (36 mg concerta) och verkar ganska känslig för just merylfenidat. Man ska inte blanda concerta och alkohol enligt vården och detta har definitivt en inverkan. (Jag vill inte utmana ödet och hamna i blandmissbruk + att de utför tester och kollar efter spårämnen)
I övrigt: Jag upplever ett mindre sug efter alkohol då metylfenidat tar bort ångesten och rastlösheten…däremot blir jag nästan mer sugen när merylfenidatet går ut kroppen. Då vill jag sova och alkohol har varit en hjälp att somna. Metylfenidat har en negativ inverkan på sömnen…så där blir det lite problem.
Har självklart druckit några öl (4) och tagit medicinen för att prova….och det var en potent mix. Euforin förstärktes.
För den som verkligen vill och måste bli nykter så ser jag dock potential. Man får hjälp med att samla sig och man får en mer avslappnad känsla i hjärnan (om man har ADHD) Men…jag förstår om vården är tveksam att skriva ut det här till missbrukare. Om man tar ordinerad dos så finns det ingen baksmälla att tala om + att du tar en ny dos varje dag. Om man vill bli hög så måste man ta mer än förskriven dos…
Om du liksom jag vill sluta missbruka alkohol och misstänker att det är en neuropsykiatrisk sjukdom som driver missbruket så tycker jag att du ska prata med din läkare om detta. Merylfenidat hjälper definitivt att skapa ett slags ro och du kan jobba, umgås med folk osv på ett mycket bättre sätt än med alkohol. En varning dock…det är en jävligt potent medicin. Man blir sugen på mer och på att tänja gränserna. Sen är alkoholen en av de smutsigaste substanserna som finns…så om du ändå ska missbruka så vore det bättre att gå på maxdos (72mg) metylfenidat än att ha 2 promille alkohol i blodet. Du kan prestera och ha hög funktion på merylfenidat….alkohol är döden för all nödvändig funktion.
Citera
2023-10-08, 14:21
18 månader den här helgen, livet är dock jävligt tråkigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in