2023-03-18, 11:37
Medlem
Var ute och drack med mina polare igår, blev kanske 10-12 enheter. Var dock i säng vid 00 och käkade bra under kvällen. Visst finns sugen här idag att dra till bolaget för att dämpa bakfyllan. Är dock hanterbart och jag kommer inte att dra till bolaget, känns skönt. Efter mycket träning så verkar hjärnan äntligen fattat att alkoholen inte är lösningen på några problem. Dock fortsatt skört. En större motgång skulle eventuellt rubba allt.
Citera
2023-03-18, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Var ute och drack med mina polare igår, blev kanske 10-12 enheter. Var dock i säng vid 00 och käkade bra under kvällen. Visst finns sugen här idag att dra till bolaget för att dämpa bakfyllan. Är dock hanterbart och jag kommer inte att dra till bolaget, känns skönt. Efter mycket träning så verkar hjärnan äntligen fattat att alkoholen inte är lösningen på några problem. Dock fortsatt skört. En större motgång skulle eventuellt rubba allt.
Var det polarna som lockade med dig ut och dricka? Överväg att bryta i så fall.
Citera
2023-03-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Var det polarna som lockade med dig ut och dricka? Överväg att bryta i så fall.

Egentligen inte. Mitt alkoholmissbruk har gjort att jag isolerat mig från socialt umgänge utanför jobbet senaste 6-7 åren. Mår idag bättre än vad jag gjort på länge och har lyckas skära ner på min alkoholkonsumtion drastiskt. Försöker att bygga upp det sociala och vill inte vara den tråkiga som inte dricker alkohol. Samtidigt vill jag dricka. Vet dock att jag inte borde dricka alls. Har senaste 3 månaderna druckit vid 3 tillfällen, då kunnat dricka med måtta utan att dricka dagen efter.
Citera
2023-03-18, 16:02
Medlem
Nattjags avatar
Citat:
Egentligen inte. Mitt alkoholmissbruk har gjort att jag isolerat mig från socialt umgänge utanför jobbet senaste 6-7 åren. Mår idag bättre än vad jag gjort på länge och har lyckas skära ner på min alkoholkonsumtion drastiskt. Försöker att bygga upp det sociala och vill inte vara den tråkiga som inte dricker alkohol. Samtidigt vill jag dricka. Vet dock att jag inte borde dricka alls. Har senaste 3 månaderna druckit vid 3 tillfällen, då kunnat dricka med måtta utan att dricka dagen efter.
Väldigt få skulle tycka du är tråkig om du bara medger att du låter bli alkoholen för att du tycker för bra om den. Det är sådana som mig som låtet bli för att det är ohälsosamt som folk tycker är glädjedödare. Men de vänjer sig fort och sen är det ingen som ens tänker på det. Jag lovar.
Citera
2023-03-18, 16:04
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:

Låter lovande (det sista alltså).

Kan du gör som jag! "Agera halvfull" utan att dricka - funkat för mig efter att ha varit helvit 3-4 veckor, inte bland redlösa men på en after work t ex. Tror dock man måste ha en speciell personlighet, lite barnslig, lätt till garv. Risk: törsten smyger på en efteråt ibland, men det är bara att hålla emot!
Citera
2023-03-18, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Väldigt få skulle tycka du är tråkig om du bara medger att du låter bli alkoholen för att du tycker för bra om den. Det är sådana som mig som låtet bli för att det är ohälsosamt som folk tycker är glädjedödare. Men de vänjer sig fort och sen är det ingen som ens tänker på det. Jag lovar.

Nu för tiden går jag alltid ut nykter. Det är nästan aldrig någon som tjatar om att man skall dricka. Ta ett stadigts grepp om glaset och fyll det med enbart CocaCola och ingen bryr sig. Ja, det finns ett undantag och det är nån enstaka gammal suparbroder.. Men, dom umgås jag knappt med längre och till de flesta av dom har jag sagt att jag slutat för jag drack för mycket. Kommentarerna har varit av typen "Starkt jobbat kompis"... Men, jag kan lugnt säga att första gången jag gick ut nykter var jag lite svettig... "Vad skulle folk säga...?". En annan grej är din "inre" attityd till dig själv. Du behöver inte förklara för någon varför du inte dricker. Det är din kropp och ditt liv och det är enbart du som bestämmer över det. Får du frågan tar du ett steg framåt och säger Nej tack! och visar med kroppsspråket att det beslutet har du inte med att göra. Ta inte ett steg tillbaka och börja förklara saker och ting. Byt samtalsämne och njut av kvällen.. Och njut av morgonen när du vaknar nykter och pigg.
Citera
2023-03-19, 15:12
Medlem
Börjat känna av hjärtat mer och mer, bara yngre 30 års åldern men alkoholen verkar ta ut sin rätt. Alkohol ligger i familjen och morfar dog av alkoholism vid 45 något, hjärtat.
Ligger väl på 10 öl per dag ca, ingen starksprit.
Brukar krascha 3 dagar, ligga hemma och inte ta en droppe då man mår så djävulskt. 4e dagen tar man någon öl och allt känns bra, sen blir det 10 igen.
Hatar det men tror inte jag kommer ur det.
Ałlt i huvudet rör sig enbart om nästa öl, jag kan få den när som och var som där jag bor har alltid pengar.
Men blir aldrig nöjd, en till.. en till. En till..
Folk runt mig dricker också ofta så är ett helvete.

Pågått snart 15 år nu..
Citera
2023-03-19, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceOfHaze
Börjat känna av hjärtat mer och mer, bara yngre 30 års åldern men alkoholen verkar ta ut sin rätt. Alkohol ligger i familjen och morfar dog av alkoholism vid 45 något, hjärtat.
Brukar krascha 3 dagar, ligga hemma och inte ta en droppe då man mår så djävulskt. 4e dagen tar man någon öl och allt känns bra, sen blir det 10 igen.
Ałlt i huvudet rör sig enbart om nästa öl, jag kan få den när som och var som där jag bor har alltid pengar.

Pågått snart 15 år nu..

Antabus var det enda som fungerade för mig. Bästa jag gjort är att börja på den kuren.
Citera
2023-03-19, 17:15
Medlem
Citat:

Pågått snart 15 år nu..

10 om dagen, det är rätt mycket det. Jag har en teori och det är att alla män som saknar intressen/hobbies blir alkoholister. Du kanske skulle prova att skaffa en hobby som låt säga inkluderar friluftsliv? Att bara sitta inne är nog inte att rekommendera om man vill bryta ett mönster som ditt.
Citera
2023-03-19, 20:02
Medlem
Citat:

Pågått snart 15 år nu..
Låter verkligen som att det är hög tid att ta en paus från alkoholen då, hälsan är viktigast. 10 öl om dagen, det är rätt mycket, då drack du ungefär som jag gjorde innan allt sket sig.

Ja, precis så är det ju. Allt handlar om alkoholen när man dricker, hela livet är bara en transportsträcka till nästa öl. Det är inte friskt och det är först efter flera månaders nykterhet som den känslan släppte för mig. Men det är väldigt, väldigt skönt att slippa den tvångstanken, att få tillbaka ett inre lugn (även om jag har andra problem som tynger mig förutom alkoholen).

Har du funderat över varför du dricker så mycket och ofta?
Citera
2023-03-20, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Låter verkligen som att det är hög tid att ta en paus från alkoholen då, hälsan är viktigast. 10 öl om dagen, det är rätt mycket, då drack du ungefär som jag gjorde innan allt sket sig.

Ja, precis så är det ju. Allt handlar om alkoholen när man dricker, hela livet är bara en transportsträcka till nästa öl. Det är inte friskt och det är först efter flera månaders nykterhet som den känslan släppte för mig. Men det är väldigt, väldigt skönt att slippa den tvångstanken, att få tillbaka ett inre lugn (även om jag har andra problem som tynger mig förutom alkoholen).

Har du funderat över varför du dricker så mycket och ofta?
Mår väl inte så bra egentligen. Jobbar varje dag då jag har ett företag som går rätt bra samt lite sido business, bokföring, liten affär med basic matprodukter och dryck etc.
Har en tjej jag älskar sen många år tillbaka men vi är mer som vänner, ingen romans direkt.
Vet inte om jag borde flytta hem och söka jobb inom Äldreomsorgen, lss etc. Bo hos morsan och farsan och bara köra på och hålla sig nykter?
Citera
2023-03-20, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
10 om dagen, det är rätt mycket det. Jag har en teori och det är att alla män som saknar intressen/hobbies blir alkoholister. Du kanske skulle prova att skaffa en hobby som låt säga inkluderar friluftsliv? Att bara sitta inne är nog inte att rekommendera om man vill bryta ett mönster som ditt.
Du har rätt, saknar hobby.. förutom lite spel på datorn då och då.
Jobbar 7 dagar i veckan så oftast kraschar man när man kommer hem innan man orkat packa upp matkassarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in