Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-09, 20:35
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Starkt jobbat, grattis till 2 månader! Ja visst är det skönt att slippa "somna som ett svin och vakna som ett vrak"

Bra jobbat!
Vi har varit utan ganska exakt lika länge, hur känner du rent allmänt just nu om man får fråga?

Att något saknas mig, slutade snusa också i julas, men överlag är fan inte livet så mycket roligare direkt. Men sen överväger givetvis hälsoaspekterna.
Citera
2023-05-10, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barry_b
Att något saknas mig, slutade snusa också i julas, men överlag är fan inte livet så mycket roligare direkt. Men sen överväger givetvis hälsoaspekterna.
Ja, det känner jag också av. Har hört andra säga att det känns som när en älskad gått förlorad, en vän i vått och torrt som inte längre finns där. Vet inte riktigt vad jag känner nu men första halvåret fanns definitivt en känsla av sorg och saknad (den är nog kvar, men svagare).

Känslan av tomhet har dock varit stark under våren. Tycker också det är svårt att umgås med människor nykter, vet inte hur jag ska bete mig riktigt. Och jag tycker det känns som att man står "naken" utan alkoholens självförtroende, det känns som människor ser rätt igenom mig.

Men fan... du är modig. Alkoholen lade jag ner men snuset? Nä men allvarligt talat så är snuset en snuttefilt för mig, en liten daglig vinst för beroendehjärnan. Kanske borde man lägga ner med det också? För att verkligen grusa allt hopp om berusningamedel för den delen av en som ständigt jagar efter det.
Citera
2023-05-10, 07:55
Citat:
Ja, det känner jag också av. Har hört andra säga att det känns som när en älskad gått förlorad, en vän i vått och torrt som inte längre finns där. Vet inte riktigt vad jag känner nu men första halvåret fanns definitivt en känsla av sorg och saknad (den är nog kvar, men svagare).

Känslan av tomhet har dock varit stark under våren. Tycker också det är svårt att umgås med människor nykter, vet inte hur jag ska bete mig riktigt. Och jag tycker det känns som att man står "naken" utan alkoholens självförtroende, det känns som människor ser rätt igenom mig.

Men fan... du är modig. Alkoholen lade jag ner men snuset? Nä men allvarligt talat så är snuset en snuttefilt för mig, en liten daglig vinst för beroendehjärnan. Kanske borde man lägga ner med det också? För att verkligen grusa allt hopp om berusningamedel för den delen av en som ständigt jagar efter det.

Jag slutade snusa när jag satt ensam på julafton, tänkte krydda misären ytterligare och det kändes bra
Citera
2023-05-10, 15:01
Medlem
Citat:
Jag slutade snusa när jag satt ensam på julafton, tänkte krydda misären ytterligare och det kändes bra
Ha! Just precis av en sådan anledningen hade jag nog också kunnat tänka mig att sluta. Lite masochism, självspäkning helt enkelt.

Ska fundera på det, kanske blir sommarens nöje.
Citera
2023-05-10, 16:04
Citat:
Ha! Just precis av en sådan anledningen hade jag nog också kunnat tänka mig att sluta. Lite masochism, självspäkning helt enkelt.

Ska fundera på det, kanske blir sommarens nöje.

Do it
Citera
2023-05-13, 15:48
Medlem
Är också pepp på att sluta snusa. Med mindre drickande (ej helt torrt än) så kommer massa energi och ”nu jävlar”
Men jag väntar lite, är rädd att jag gapar efter för mycket och att det kraschar

För alla er som läser här och är i läget att ni vill sluta. Jag skriker ut ordet här:

NALTREXON

En medicin som tar bort det värsta suget och stoppar dig att kröka för hårt.
Den kan bryta en ond spiral på ett skonsamt sätt (du kan fortfarande dricka, men vill inte)
Det i sin tur gör att du får energin dagen efter att bygga vidare på den positiva spiralen vilket i sin tur får dig att dricka ännu mindre.

För mig är den helt fantastisk (trots att det inte är hundra torrt, jag ger det tid..), men har läst blandade recensioner.
Jag tror att i de negativa fallen handlar det om att man inte riktigt kommit fram till att man är beredd att sluta

Kommer med diverse bieffekter i början givetvis, men det får man ta.

Så hoppas nån som läser det här ger det en chans.
Lycka till
Citera
2023-05-13, 21:49
Medlem
theshades avatar
Citat:

Tyckte ditt inlägg var roligt så lade till i min signatur.
Citera
2023-05-13, 21:50
Medlem
butangass avatar
Nu handlar ju tråden om alkohol, och inte nikotin;
Men jag tycker det låter som en helt suverän idé som vissa uttryckt här att avstå även nikotin.

Jag är börjar närma mig 1 års nykterhet nu med alkoholen, och slutade med snus för drygt 4 månader sedan.
Känns extremt bra faktiskt, sömnen förbättrades avsevärt då och mina energinivåer blev mycket högre.

Jag märkte på slutet att jag bara satt och matade in snus efter snus och sökte nån sorts kick som jag aldrig fick, och samtidigt så blev allt dåligt om jag var utan snuset. Kollade jag på film och inte hade snus, då blev det en dålig film.

Det är helt klart värt att försöka ta kontrollen helt och håller över beroendehjärnan och fimpa nikotinet, ett beroende som egentligen bara kostar pengar och inte ger ett jävla piss! Det värsta är över på 3 dagar, sen är det enbart psykologiskt.
Jag körde med ingefära-bitar under läppen till en början, det svider och ger en viss placeboeffekt. Nu kör jag inget.

Jag tror jag såg nån forskning att de som blir torsk på nikotin, har högre chans att bli torsk på andra substanser också, och det märker man också i XA-gemenskaperna, många dosor på borden under mötena.

"Most descriptive studies of alcohol abusers published in the past 20 years have reported tobacco use rates of at least 90%"

Nu är min sista last koffein, slår igång maskinerna för att ordna kaffe direkt när man vaknar, och kan nog bli en 4-5 koppar på en dag.
Citera
2023-05-13, 22:02
Medlem
christer-ulfbaages avatar
”Det värsta är över på tre dagar” är ett väldigt subjektivt påstående.
Det stämmer helt enkelt inte

Jag höll upp ett halvår som längst och det var vidrigt varje dag

Allt var bara grått och trist och tomt.

Alkoholen kommer jag kunna lägga ner.

Tobaken är jag väldigt osäker på om jag nånsin kommer tycka att det är värt att sluta med
Citera
2023-05-14, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butangas
Nu handlar ju tråden om alkohol, och inte nikotin;
Men jag tycker det låter som en helt suverän idé som vissa uttryckt här att avstå även nikotin.

Jag är börjar närma mig 1 års nykterhet nu med alkoholen, och slutade med snus för drygt 4 månader sedan.
Känns extremt bra faktiskt, sömnen förbättrades avsevärt då och mina energinivåer blev mycket högre.

Jag märkte på slutet att jag bara satt och matade in snus efter snus och sökte nån sorts kick som jag aldrig fick, och samtidigt så blev allt dåligt om jag var utan snuset. Kollade jag på film och inte hade snus, då blev det en dålig film.

Det är helt klart värt att försöka ta kontrollen helt och håller över beroendehjärnan och fimpa nikotinet, ett beroende som egentligen bara kostar pengar och inte ger ett jävla piss! Det värsta är över på 3 dagar, sen är det enbart psykologiskt.
Jag körde med ingefära-bitar under läppen till en början, det svider och ger en viss placeboeffekt. Nu kör jag inget.

Jag tror jag såg nån forskning att de som blir torsk på nikotin, har högre chans att bli torsk på andra substanser också, och det märker man också i XA-gemenskaperna, många dosor på borden under mötena.

"Most descriptive studies of alcohol abusers published in the past 20 years have reported tobacco use rates of at least 90%"

Nu är min sista last koffein, slår igång maskinerna för att ordna kaffe direkt när man vaknar, och kan nog bli en 4-5 koppar på en dag.
Grattis till snart ett års nykterhet! Bra kämpat!

Ja precis, nikotinet är ju en snuttefilt, en ack så liten kick men likväl en "kick" eller drog om man så vill. Det viktigaste poängen för mig som alkis att lägga ner med nikotin är ju egentligen att vinna ännu en seger mot beroendehjärnan, det har du helt rätt i. Blev inspirerad av era svar här angående snuset, ska ta mig en allvarlig funderare på att lägga av nu till sommaren.

Kaffet kan jag nog faktiskt skippa lätt. Kan dricka 5 koppar om dagen i veckor och sedan inget kaffe alls i ett par dagar, märker ingenting. Så koffein har verkligen låg effekt på mig, skulle lätt kunna skippa det.

Sesan har jag en sak till. Spelberoende. Men en sak i taget.
Senast redigerad av ladicius 2023-05-14 kl. 00:37.
Citera
2023-05-14, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
”Det värsta är över på tre dagar” är ett väldigt subjektivt påstående.
Det stämmer helt enkelt inte

Jag höll upp ett halvår som längst och det var vidrigt varje dag

Allt var bara grått och trist och tomt.

Alkoholen kommer jag kunna lägga ner.

Tobaken är jag väldigt osäker på om jag nånsin kommer tycka att det är värt att sluta med
Problemet är väl att hälsorisken är så låg (med snus). Men som andra varit inne på är själva segern över beroendehjärnan enorm om man lägger ner. Man tar ett kliv fram och trycker bak beroendet.
Citera
2023-05-14, 07:11
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Tyckte ditt inlägg var roligt så lade till i min signatur.
🧐😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in