Citat:
Ursprungligen postat av
Goldmansach
Har säkert tidigare skrivit i tråden för några år sen.
Har problemet att jag inte kan sluta dricka när jag börjat. Vilket nu senast ledde till att jag hamnade på akuten för tillsyn.
Aldrig haft problem med beroende som tur är. Men detta var droppen klarar inte av ångesten efter en sådan sak.
Har nu som första mål att klara av helt nykter till 240101. Har tänkt att försöka få ut antabus att ta vid behov inför sociala tillställningar.
Andra tips uppskattas
Att sluta dricka på egen hand är inte lätt. Att ta till antabus kan vara en nödlösning men funkar för de flesta inte i längden. Varför då? Jo för att bli nykter och tillfriskna behöves det för det mesta så mycket mer än att bara sluta dricka. Drickandet har givit en massa beteenden som man måste komma tillrätta med för att tillfriskna och vara beständigt / stabilt nykter. Drickandet kan även bero på en del underliggande orsaker som man kan behöva ta itu med. Ett bra sätt att tillfriskna och leva nykter är att gå med i en självhjälpsgrupp och delta i diskussionerna, lyssna på andras erfarenheter samt att arbeta med ett program.
Exempel på sådana grupper är SMART Recovery Sverige och Life Ring. Hos dom kan du får gratis hjälp och lära känna en massa andra människor med liknande problem. Dessa möten går ut på att man hjälper varandra att bli nyktra / drogfria / spelfri etc. Här kanske du även kan hitta dina framtida nyktra vänner.
Hjälpte mig iallafall.