2022-11-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Har säkert tidigare skrivit i tråden för några år sen.

Har problemet att jag inte kan sluta dricka när jag börjat. Vilket nu senast ledde till att jag hamnade på akuten för tillsyn.

Aldrig haft problem med beroende som tur är. Men detta var droppen klarar inte av ångesten efter en sådan sak.

Har nu som första mål att klara av helt nykter till 240101. Har tänkt att försöka få ut antabus att ta vid behov inför sociala tillställningar.

Andra tips uppskattas

Att sluta dricka på egen hand är inte lätt. Att ta till antabus kan vara en nödlösning men funkar för de flesta inte i längden. Varför då? Jo för att bli nykter och tillfriskna behöves det för det mesta så mycket mer än att bara sluta dricka. Drickandet har givit en massa beteenden som man måste komma tillrätta med för att tillfriskna och vara beständigt / stabilt nykter. Drickandet kan även bero på en del underliggande orsaker som man kan behöva ta itu med. Ett bra sätt att tillfriskna och leva nykter är att gå med i en självhjälpsgrupp och delta i diskussionerna, lyssna på andras erfarenheter samt att arbeta med ett program.

Exempel på sådana grupper är SMART Recovery Sverige och Life Ring. Hos dom kan du får gratis hjälp och lära känna en massa andra människor med liknande problem. Dessa möten går ut på att man hjälper varandra att bli nyktra / drogfria / spelfri etc. Här kanske du även kan hitta dina framtida nyktra vänner.

Hjälpte mig iallafall.
Senast redigerad av joegro444 2022-11-11 kl. 00:09.
Citera
2022-11-11, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Tack för svaren, låter som du har en mycket bra filosofi för nykterhet!

Just irrationella och rationella tankar behöver jag definitivt bli bättre på att sortera i realtid (i efterhand är det ju alltid lättare). Förutom alkoholen har jag en hel del andra laster också som jag vill arbeta bort och det vore nog ett bra hjälpmedel i alla dessa situationer.

Ha en fin kväll!

Tack, fast det gäller ju för mig att hålla mig allert och ha bra koll på mina tankar. Måste ju erkänna att jag inte är så där grymt rationell och förnuftig alltid. Men, medelvärdet på mina tankar tycker jag nog visar att jag blir mer och mer rationell för varje dag... :-) Men det är som sagt medelvärdet och ibland kan det dippa...
Citera
2022-11-11, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Druckit nu varannan vecka, då i 2-4 dagar, sen klarar jag att hålla mig nykter i 2 veckor till. Började supa senast i torsdags förra veckan, skulle fylla på under lördagen men märkte att bolaget var stängt. Köpte då på mig massa folköl som jag hävde i mig under lördag och söndag, på söndagen drack jag 11 liter folköl. Kunde sedan hålla mig nykter på måndagen och nykter sedan dess. Först idag som jag känner mig återhämtad till ca 90 %. Min målsättning är att inte dricka alls men faller alltid dit.
Kämpa på!
Har du någon kontakt med vården eller så?

Citat:
Ursprungligen postat av joegro444
Tack, fast det gäller ju för mig att hålla mig allert och ha bra koll på mina tankar. Måste ju erkänna att jag inte är så där grymt rationell och förnuftig alltid. Men, medelvärdet på mina tankar tycker jag nog visar att jag blir mer och mer rationell för varje dag... :-) Men det är som sagt medelvärdet och ibland kan det dippa...
Ja men ett bra medelvärde är gott nog, tänker jag!
Citera
2022-11-11, 22:18
Medlem
Citat:
Att sluta dricka på egen hand är inte lätt. Att ta till antabus kan vara en nödlösning men funkar för de flesta inte i längden. Varför då? Jo för att bli nykter och tillfriskna behöves det för det mesta så mycket mer än att bara sluta dricka. Drickandet har givit en massa beteenden som man måste komma tillrätta med för att tillfriskna och vara beständigt / stabilt nykter. Drickandet kan även bero på en del underliggande orsaker som man kan behöva ta itu med. Ett bra sätt att tillfriskna och leva nykter är att gå med i en självhjälpsgrupp och delta i diskussionerna, lyssna på andras erfarenheter samt att arbeta med ett program.

Exempel på sådana grupper är SMART Recovery Sverige och Life Ring. Hos dom kan du får gratis hjälp och lära känna en massa andra människor med liknande problem. Dessa möten går ut på att man hjälper varandra att bli nyktra / drogfria / spelfri etc. Här kanske du även kan hitta dina framtida nyktra vänner.

Hjälpte mig iallafall.

Har varit på mitt första aa möte idag.

Tycker det var givande att man erkänner sjukdomen. Känns som ett första bra steg. Nu gäller det bara att jag fortsätter och inte tappar motivation. Mål 1 är nykter till 240101
Citera
2022-11-11, 22:22
Medlem
Pruttmuffs avatar
Idag har jag varit nykter I fyra dagar, tycker det fungerar bra än så länge!
Jag ska lämna B-PEth på måndag.
Citera
2022-11-11, 22:45
Medlem
Voelsens avatar
detta får ta ett slut
Citera
2022-11-12, 01:37
Medlem
Citat:

Tycker det var givande att man erkänner sjukdomen. Känns som ett första bra steg. Nu gäller det bara att jag fortsätter och inte tappar motivation. Mål 1 är nykter till 240101

Grymt bra jobbat!!!

Nu gäller det att hålla i och gå på många möten. Hjärnan skall man betrakta som en muskel som går att träna. Och, att träna in nya beteenden och lösningar tar tid. Har du supit i 20 år så var då beredd på att det tar tid att träna in ett nytt sätt att tänka och förhålla sig till nykterhet och alkohol. Men det går. Det är det viktigaste att komma ihåg även dåliga dagar.

Ge inte upp!

Lycka till!
Citera
2022-11-12, 12:45
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Idag har jag varit nykter I fyra dagar, tycker det fungerar bra än så länge!
Jag ska lämna B-PEth på måndag.
Bra kämpat!

Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
detta får ta ett slut
Bra beslut, ett sådant oerhört slöseri med pengar och hjärnan är vad det är.
Kämpa på och tveka inte söka hjälp om du behöver!
Senast redigerad av ladicius 2022-11-12 kl. 13:42.
Citera
2022-11-12, 17:11
Medlem
Citat:
Grymt bra jobbat!!!

Nu gäller det att hålla i och gå på många möten. Hjärnan skall man betrakta som en muskel som går att träna. Och, att träna in nya beteenden och lösningar tar tid. Har du supit i 20 år så var då beredd på att det tar tid att träna in ett nytt sätt att tänka och förhålla sig till nykterhet och alkohol. Men det går. Det är det viktigaste att komma ihåg även dåliga dagar.

Ge inte upp!

Lycka till!

Ja det kommer ta tid att ställa om hjärnan som vill lura en. Men det slutar alltid i katastrof för oss som inte kan dricka utan att hamna på akuten...tänkte försöka hålla ett aa möte i veckan framöver närmaste året. Det är min plan. Tror jag måste höra andra för att bli påmind om mina egna problem.

Första stora testet blir jul och nyår då jag är på semester och utomlands
Citera
2022-11-12, 17:15
Medlem
Citat:
Ja det kommer ta tid att ställa om hjärnan som vill lura en. Men det slutar alltid i katastrof för oss som inte kan dricka utan att hamna på akuten...tänkte försöka hålla ett aa möte i veckan framöver närmaste året. Det är min plan. Tror jag måste höra andra för att bli påmind om mina egna problem.

Första stora testet blir jul och nyår då jag är på semester och utomlands

Härligt!

Jag kanske låter som en besserwisser nu men om du har möjlighet så gå på lite mer möten den första tiden. Iallafall behövde jag det. Finns ju även möten på nätet att hoppa in i om man vill ha nåt snabbt och är utomlands. Kanske finns möten dit du ska?

Lycka till!
Citera
2022-11-12, 17:15
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
detta får ta ett slut
Ta ett slut?
Citera
2022-11-12, 17:17
Medlem