Citat:
Ursprungligen postat av
Lifewringer
Jag har slutat helt med alkohol och är inne på dag 11 i min nykterhet. Det har fungerat rätt bra men har den här känslan där jag frågar mig själv - när ska jag dricka igen?
Jag vet att svaret måste bli aldrig men är det någon som känner igen sig?
Mor min söp ihjäl sig och har flera alkisar i släkten så det är ett starkt argument att sluta helt för min del.
Beklagar det som hände din mor, bra att du tagit tag i din egen situation.
Har snart 7 mån nykter efter över 20 år av tilltagande drickande. Har också ställt mig frågan när jag kommer att sluta tänka på alkohol. Antagligen aldrig.
Efter att initialt ha varit otaliga gånger dagligen så kommer det numera rätt sällan, men kan slå till när jag mår som bäst och egentligen inte ens skulle behöva alkohol (som ångestdämpare). Det skrämde mig först eftersom det skulle vara så lätt att ge efter för impulsen.
Det jag lärt mig (och som många andra säger) är att vänta lite. Inte agera direkt på impulsen, så försvinner den rätt snabbt och efter en liten stund känns det helt absurt att tänka sig att dricka.
Tror också att det är viktigt att låta insikten om att man faktiskt aldrig kan dricka igen verkligen sjunka in. Inte tillåta sig att tro att ett glas inte är någon fara.