2021-07-18, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifewringer
Jag har slutat helt med alkohol och är inne på dag 11 i min nykterhet. Det har fungerat rätt bra men har den här känslan där jag frågar mig själv - när ska jag dricka igen?
Jag vet att svaret måste bli aldrig men är det någon som känner igen sig?
Mor min söp ihjäl sig och har flera alkisar i släkten så det är ett starkt argument att sluta helt för min del.

Beklagar det som hände din mor, bra att du tagit tag i din egen situation.

Har snart 7 mån nykter efter över 20 år av tilltagande drickande. Har också ställt mig frågan när jag kommer att sluta tänka på alkohol. Antagligen aldrig.

Efter att initialt ha varit otaliga gånger dagligen så kommer det numera rätt sällan, men kan slå till när jag mår som bäst och egentligen inte ens skulle behöva alkohol (som ångestdämpare). Det skrämde mig först eftersom det skulle vara så lätt att ge efter för impulsen.

Det jag lärt mig (och som många andra säger) är att vänta lite. Inte agera direkt på impulsen, så försvinner den rätt snabbt och efter en liten stund känns det helt absurt att tänka sig att dricka.

Tror också att det är viktigt att låta insikten om att man faktiskt aldrig kan dricka igen verkligen sjunka in. Inte tillåta sig att tro att ett glas inte är någon fara.
Citera
2021-07-19, 00:05
Medlem
FE-ANALYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttGABAeftermycket
Beklagar det som hände din mor, bra att du tagit tag i din egen situation.

Har snart 7 mån nykter efter över 20 år av tilltagande drickande. Har också ställt mig frågan när jag kommer att sluta tänka på alkohol. Antagligen aldrig.

Efter att initialt ha varit otaliga gånger dagligen så kommer det numera rätt sällan, men kan slå till när jag mår som bäst och egentligen inte ens skulle behöva alkohol (som ångestdämpare). Det skrämde mig först eftersom det skulle vara så lätt att ge efter för impulsen.

Det jag lärt mig (och som många andra säger) är att vänta lite. Inte agera direkt på impulsen, så försvinner den rätt snabbt och efter en liten stund känns det helt absurt att tänka sig att dricka.

Tror också att det är viktigt att låta insikten om att man faktiskt aldrig kan dricka igen verkligen sjunka in. Inte tillåta sig att tro att ett glas inte är någon fara.

En fundering kring bland annat det som du skriver i det sista stycket. Jag är inte hundra på att det alltid är så att det gäller för alla. Det beror säkert en del på hur och varför man dricker. Själv låg jag på en ganska konstant nivå, som förvisso var alldeles för hög men den ökade inte direkt och var till 95% orsakad av oro och ångestproblematik samt till viss del tristess. Nu har jag inte varit nykter särskilt länge, men jag tycker inte att alkoholsuget kommit särskilt ofta. När det kommer så beror det på det oftast på stress eller irritation från omgivningen. Det här med att vilja använda alkohol för att "fira" något har inte infunnit sig.

Jag tror att få till ett välfungerande liv, för en del räcker för att inte behöva alkohol i vardagen eller överkonsummera då tillfälle ges. För andra fungerar det säkert inte så. Många I tråden har ju exempelvis en kärleksfull familj, kanske fru och barn och ett socialt skyddsnät i form av bekymrade vänner och anhöriga, men dricker i alla fall för mycket. Andra saknar basala saker som inkomst och kanske tak över huvudet. Så "välfungerande" har såklart olika betydelse beroende på vem eller vad man avser. I mitt fall handlar det mest om att få till ett psykiskt välmående, hitta någon form av mål och mening i min tillvaro, utan det så kommer det att bli svårt att fortsätta vara nykter. Det känns dock inte som jag har de rätta verktygen. Sätter jag upp konkreta mål så brukar jag klara dessa om det gäller utbildningar, avancemang jobbmässigt osv. Det här är förstås annorlunda.
Citera
2021-07-19, 18:21
Medlem
Lifewringers avatar
En liten uppdatering.

Det har gått bra så här långt.

Idag känner jag dock för att dricka.

Jag har sett till att inte ha någon alkohol hemma och tänker kolla på tv tills allt stänger.

Känner mig mer pigg i övrigt, har cyklat ungefär en mil idag.
Citera
2021-07-20, 08:17
Medlem
terreces avatar
Hej,

Jag har en stående "inbjudan" till avgiftning. Det är Psyk som lagt in. Går även till Beroendecentrum. Det måste bli ett slut nu efter 20 år av högkonsumtion > spårat så jag tänkte åka in inom de närmaste dagarna.

Vad väntar iform av substitut? Vad väntar i form av annat?

Vänligen,

terrece
Senast redigerad av terrece 2021-07-20 kl. 08:30.
Citera
2021-07-20, 20:41
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrece
Hej,

Jag har en stående "inbjudan" till avgiftning. Det är Psyk som lagt in. Går även till Beroendecentrum. Det måste bli ett slut nu efter 20 år av högkonsumtion > spårat så jag tänkte åka in inom de närmaste dagarna.

Vad väntar iform av substitut? Vad väntar i form av annat?

Vänligen,

terrece

Substitut? Menar du vad du ska göra istället för att kröka?
Citera
2021-07-21, 09:56
Medlem
terreces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Substitut? Menar du vad du ska göra istället för att kröka?
Nej. Jag tänkte mer på medikamenter exklusive antabus. Sen undrar jag lite vad man gör under avvänjningen som enligt min läkare tar 5 dagar.
Citera
2021-07-22, 09:48
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Nej. Jag tänkte mer på medikamenter exklusive antabus. Sen undrar jag lite vad man gör under avvänjningen som enligt min läkare tar 5 dagar.

Ok. Avgiftningen brukar ske med lättare benso och nedtrappning av denna. Vila, äta och dricka - vatten såklart - regelbundet och tillskott av B12 brukar vara modellen som används.

Vad man sedan gör är nog beroende på vart du gör avgiftningen men de som jag gjort I samband med behandling så började denna redan på "sjukan" som avgiftningen kallades. En avgiftning på psyk tex innehåller inga aktiviteter vad jag fått berättat för mig förutom ett och annat samtal med personal eller andra som är där.
Citera
2021-07-22, 10:09
Medlem
terreces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Ok. Avgiftningen brukar ske med lättare benso och nedtrappning av denna. Vila, äta och dricka - vatten såklart - regelbundet och tillskott av B12 brukar vara modellen som används.

Vad man sedan gör är nog beroende på vart du gör avgiftningen men de som jag gjort I samband med behandling så började denna redan på "sjukan" som avgiftningen kallades. En avgiftning på psyk tex innehåller inga aktiviteter vad jag fått berättat för mig förutom ett och annat samtal med personal eller andra som är där.
Tacksam för svar. Nu kör jag.
Citera
2021-07-22, 10:24
Medlem
Citat:
Tacksam för svar. Nu kör jag.

Lycka till!! Du fixar det. Börja träna för att ha något att fylla tiden med när suget blir stort.
Citera
2021-07-22, 12:49
Bannlyst
Alkohol klarar ni av att lägga ner, vem som helst klarar av det enligt mig utan mycket större lidande. Ni ska vara glada över att ingen rekommenderat er starkare saker som ni blivit beroende av som verkligen är ett helvete att komma ur.

De värsta fysiska at-symptomen av (även ett långt) alkoholmissbruk släpper väl på 3-4 dagar sen mår man helt okej. Visst lär dagarna kännas långa och gråa efter det men så är det med alla missbruk. Såklart som alla vet så måste man trappa ner och inte gå CT om man druckit större mängder dagligen under en lång tid.

Kämpa på!
Citera
2021-07-22, 12:54
Medlem
jagarinleggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niggerbollen
Alkohol klarar ni av att lägga ner, vem som helst klarar av det enligt mig utan mycket större lidande. Ni ska vara glada över att ingen rekommenderat er starkare saker som ni blivit beroende av som verkligen är ett helvete att komma ur.

De värsta fysiska at-symptomen av (även ett långt) alkoholmissbruk släpper väl på 3-4 dagar sen mår man helt okej. Visst lär dagarna kännas långa och gråa efter det men så är det med alla missbruk. Såklart som alla vet så måste man trappa ner och inte gå CT om man druckit större mängder dagligen under en lång tid.

Kämpa på!

Ja, det släpper efter 3-4 dagar. Men detta är dagar där du inte kan äta, sova och har skakningar i kroppen. Ögonen kommer vara så pass trötta och göra så ont att du nästan vill slita ut dem. Hjärtat rusar som fan. Det är ett helvete. Slutar inte där heller, tar veckor innan man blir folk igen.

Dock inte tänt av alkohol, däremot benso. Runt 8mg dagligen i månader till NOLL med en handvändning.

Och detta är det bästa tänkbara scenariot, i värsta dödsfall. Om du inte genomgått det själv så har du NOLL att säga till om.
Citera
2021-07-22, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jagarinleggen
Ja, det släpper efter 3-4 dagar. Men detta är dagar där du inte kan äta, sova och har skakningar i kroppen. Ögonen kommer vara så pass trötta och göra så ont att du nästan vill slita ut dem. Hjärtat rusar som fan. Det är ett helvete. Slutar inte där heller, tar veckor innan man blir folk igen.

Dock inte tänt av alkohol, däremot benso. Runt 8mg dagligen i månader till NOLL med en handvändning.

Och detta är det bästa tänkbara scenariot, i värsta dödsfall. Om du inte genomgått det själv så har du NOLL att säga till om.

Alkohol är mycket enklare att kliva av än benso. Med andra starkare saker så mår man som du beskrev det i flera veckor/månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in