2019-08-10, 16:28
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Inte en droppe på fem veckor nu.
Körde tre vita månader i höstas men då var det mer ett slags "test" där jag mer eller mindre räknade ner dagarna till att dricka igen.

Nu är det annorlunda, jag har sakta men säkert tröttnat på skiten under de senaste två åren, dragit ned ned på konsumtionen periodvis, föreslagit nyktra aktiviteter för vänner/släktingar osv.

Min far är nykter alkoholist, min farfar är det också och min gammelfarfar var tydligen alkis med.
Jag har i princip aldrig druckit på vardagar eller haft något direkt sug till vardags heller, kan ha alkohol hemma som står i veckor och jag tänker inte på det alls.
Men när jag väl tar en öl så är det som att tända en eld, jag blir besatt efter nästa öl och nästa....
Bra fortsätt så.
Av egen erfarenhet så råder jag dig att aldrig ha alkohol eller andra droger hemma. Funkade aldrig för mig.

Varför ska du egentligen ha det?
Citera
2019-08-10, 19:14
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Bra fortsätt så.
Av egen erfarenhet så råder jag dig att aldrig ha alkohol eller andra droger hemma. Funkade aldrig för mig.

Varför ska du egentligen ha det?
Blivit så ibland, ibland har det varit kvarlämnat eller som nu när jag har 3 st öl i kylen som jag fått.
Jag har aldrig varit den som bunkrar alkohol hemma utan jag har alltid gått till bolaget vid "behov".
Detta har inte att göra med att jag inte kan låta bli som sagt, jag har bara inte haft behov/vana att bunkra.
Däremot har jag ju såklart hällt i mig kvarlämnade öl som funnits kylen ifall jag vaknat och känt för att fortsätta "festen".
Jag har inga problem med alkoholen förrän jag börjat dricka, det är allt eller inget som gäller.
De få gånger jag tagit 1-3 öl så sitter jag bara och tänker på att få ta en till...
Citera
2019-08-10, 19:24
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Jag har inga problem med alkoholen förrän jag börjat dricka, det är allt eller inget som gäller.
De få gånger jag tagit 1-3 öl så sitter jag bara och tänker på att få ta en till...
Precis därför är det ju onödigt att ha det hemma?
Är man missbrukare och vill bli fri, ska det vara så lång startsträcka som möjligt.

Du kan inte släcka en eld med bensin...
Citera
2019-08-10, 19:43
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Precis därför är det ju onödigt att ha det hemma?
Är man missbrukare och vill bli fri, ska det vara så lång startsträcka som möjligt.

Du kan inte släcka en eld med bensin...
Så är det, och dessa tre öl kommer bara finnas här tills någon kompis eller min bror får dem.
De har bara stått någon vecka nu, och jag störs inte ett dugg av det heller.
Citera
2019-08-11, 21:42
Medlem
Paradisums avatar
Tänkte sluta helt med alkohol nu. Jag är ej alkoholist men fyllde nyligen 30 och efter alldeles för mycket snaps och öl med några vänner så däckar jag på badrumsgolvet och vaknar med att jag spyr på golvet. Baksmälla i 2 dagar. Har dessutom fru och litet barn som jag inte vill ska bli lidande. Har nästan aldrig däckat eller spytt. Dricker oftast ett par glas rött eller 1 öl eller en liten whisky på kvällen ibland. När jag väl dricker med vänner så blir det dock mycket. Även om jag beter mig och mår ok dagen efter så känns det inte värt det längre. Har funderat länge på att sluta helt, men har velat fortsätta dricka med måtta och njuta av vin etc. Jag tror dock det blir bäst att sluta helt och hållet.
Ska börja med målet att inte ta en droppe fram till December. Vid det laget hoppas jag att jag inte ens kommer sakna ett glas rött till maten.
Hoppas det kommer hjälpa mig bli av med några kilon också.
Citera
2019-08-13, 11:53
Medlem
Burnwines avatar
Tjena. Har druckit i ungefär 300 dagar i sträck. Någon dom har ett tips på hur man landar hyffsat bra? Inte opiater iaf, då jag har lyckas sluta med dom just..
Citera
2019-08-15, 12:53
Bannlyst
Är själv inne på fjärde dagen ren efter ha supit i mer eller mindre varje dag i ett halvår, i stora slängar så har det väl blivit 2 liter 5%ig öl om dagen. Mina problem med alkoholen? Jag kan säga att jag behövde dra i mig en starkis för att ens kunna gå till ica och handla mat, för att inte få en ångestattack.... så illa var det. Kunde heller inte sluta såfort jag började dricka, jag kunde dricka en hel kväll, bli sjukt full och hålla på att däcka - men ändå gå o ta en öl till på slutet... Sen vaknar man upp dagen efter som en zombie och det visar sig att man bara tog en klunk ur den där sista öljäveln

Första tre dagarna var man tung i huvudet och kunde inte skratta, mådde allmänt skit, men redan nu på fjärde dagen börjar det kännas bättre, skakar mindre också. Givetvis är alla olika men ger man sig bara fan på det så går det, och det blir bättre snabbt. Ge er bara fan på det mina vänner! Ge er bara FAN på det!

Att marathon-dusha har hjälpt mig en hel del, varmvatten är lugnande som fan. Har även börjat jogga så smått, tror det hjälper.

Jag får erkänna att jag haft en flaska whiskey i huset sedan jag började resan att bli ren, för att ha något att ta till om det blir krisläge, men änsålänge är det lugnt och har inte hänt något. Blir väl att hälla ut den med tiden
Senast redigerad av seekkkm1 2019-08-15 kl. 13:15.
Citera
2019-08-15, 13:06
Medlem
Hestmotfolkgrupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Tjena. Har druckit i ungefär 300 dagar i sträck. Någon dom har ett tips på hur man landar hyffsat bra? Inte opiater iaf, då jag har lyckas sluta med dom just..
Du måste trappa ner långsamt, kan rekommendera folköl annars så får du ta till benzo. Du kommer få problem om du slutar tvärt!

Bästa hade väl vart att du lagt in dig på avgiftning men vem fan vill ha de i journalerna, hade jag vart som dig hade jag iaf försökt med folköl. Har funkat för mig flera gånger iaf Finns bra nedtrappnings scheman att hitta på nätet.
Citera
2019-08-26, 14:32
Medlem
Nykter idag och vill fortsätta vara det, men kryper i mig efter 2-3 dagar och det brukar resultera att jag dricker bira 4-5 dagar i ett sträck.
Blivit mer och mer omdömeslös, eldar pengar på krogen, får blackout. Återställare på morgonen.
Känner inte igen mig själv riktigt....händer att det blir andra grejer också.
Har prövat tolvstegsmöten men upplever det som nedbrytande.
Hur ska jag hålla mig nykter......??
Citera
2019-08-28, 19:33
Medlem
BettyBamBams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrredcactus
Nykter idag och vill fortsätta vara det, men kryper i mig efter 2-3 dagar och det brukar resultera att jag dricker bira 4-5 dagar i ett sträck.
Blivit mer och mer omdömeslös, eldar pengar på krogen, får blackout. Återställare på morgonen.
Känner inte igen mig själv riktigt....händer att det blir andra grejer också.
Har prövat tolvstegsmöten men upplever det som nedbrytande.
Hur ska jag hålla mig nykter......??

Boka en tid på din vårdcentral och be om att få Antabus utskrivet för att du vill sluta dricka. Om du inte fuskar med antabusen så kommer du inte ha något val annat än att hålla dig nykter.

Känner igen mig i det du skriver om 12-steg. Känt mig som en ännu värre loser än innan när jag varit på såna möten.
Senast redigerad av BettyBamBam 2019-08-28 kl. 19:44.
Citera
2019-08-29, 19:16
Medlem
Har det senaste halvåret brukat diverse substanser, kanske för mycket, framförallt cannabis, alkohol och amfetamin. Harrökt cannabis till och från de senaste åren, periodvis varje dag.

Innan sommarlovet inför tredje ring började jag röka varje dag på kvällar då jag somnade lättare. Under samma period så började jag dricka de flesta dagar vilket snabbt övergick till varje dag. Nu dricker jag cirka 2-5 shots, drinkar, öl eller motsvarande varje dag, och vi de tillfällen som jag har mer alkohol dricker jag mig oftast annu mer berusad då det oftast är tillgången som stoppar mig.

När skolan börjar så blev det blivit att jag ersatt cannabis med mer alkohol, samtidigt som jag använt amfetamin flera ggr i veckan för att vara alert i skolan. De fåtal dagarna jag inte druckit har jag konstigt nog kännt mig onykter, till skillnad från dem dagar jag dricker.
Citera
2019-08-29, 21:48
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerFittHora
Har det senaste halvåret brukat diverse substanser, kanske för mycket, framförallt cannabis, alkohol och amfetamin. Harrökt cannabis till och från de senaste åren, periodvis varje dag.

Innan sommarlovet inför tredje ring började jag röka varje dag på kvällar då jag somnade lättare. Under samma period så började jag dricka de flesta dagar vilket snabbt övergick till varje dag. Nu dricker jag cirka 2-5 shots, drinkar, öl eller motsvarande varje dag, och vi de tillfällen som jag har mer alkohol dricker jag mig oftast annu mer berusad då det oftast är tillgången som stoppar mig.

När skolan börjar så blev det blivit att jag ersatt cannabis med mer alkohol, samtidigt som jag använt amfetamin flera ggr i veckan för att vara alert i skolan. De fåtal dagarna jag inte druckit har jag konstigt nog kännt mig onykter, till skillnad från dem dagar jag dricker.
Det gör ont i mig att läsa detta. Mitt äldsta barn är i samma ålder som du är min gissning. Rätt avancerat missbruk för nån i din ålder och som fortfarande inte spårat totalt, du går ju i skolan? Det är ju rätt illa när man tar tjack för att kunna utföra vardagssysslor.

Har du nån plan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in