Citat:
Ursprungligen postat av
lillaflippen
Det är dags.
Har i några dagar nu läst mycket av det ni skrivit här. Det tar emot att både skriva och tänka tanken, men jag är alkoholist.
Är dessutom kvinna, känns som de flesta som skriver här är män.
Har nu varit alkoholfri i 12 dagar. Jag har absolut inte druckit VARJE dag när jag drack (eeh förutom i somras. Drack nog varje dag i två månader) så jag försöker ursäkta mig med att jag inte är alkoholist fast jag vet att jag är det.
Dom dagar jag inte dricker känns värdelösa. Tänker då bara på nästa tillfälle som jag ska få dricka. Och när jag väl dricker så är det kopiösa mängder, speciellt för att vara en ganska "Petite" tjej som mig. Får blackout er VARJE gång jag dricker. På sistone är i princip hela kvällen svart, minns inget alls dagen efter.
Jag har missbrukat det ena och det andra sedan jag var 14 år. Min ungdom har präglats av ren misär, behandlingshem, våld, övergrepp mm men egentligen har detta i många avseenden gjort mig till en mycket drivkraftig person och jag har nu i 30isch åldern ett bra jobb, bra betalt, man och barn.
MEN jag vet inte om jag klarar av att ge upp alkoholen helt.VARFÖR är man så svag i detta avseende? Hur fan gör man?
Vågar man outa detta?
Jag vet bara att jag måste sluta NU.
Svårt att ge några direkta råd som kommer få dig att bli drogfri/nykter. Det är ju inte så enkelt som att säga "gör så här!". Du skriver att du varit på behandlingshem och var det för missbruk, borde du väl fått en del kunskap därifrån?
En sak vet jag av egen erfarenhet och det är att ensam är man inte stark. Hur jobbigt det än kan kännas är det nog en förutsättning att man får dela med sig och ärligt prata med andra. Därför tycker jag du ska söka hjälp på ditt beroendecentrum. Du kan googla beroendecentrum + din kommun om du inte vet var det ligger.
En annan sak du kan göra är att gå på ett AA-möte, där finns kunskap och gemenskap. Beroende på var du bor så finns det många möten och många grupper har också möten enbart med kvinnor.
http://www.aa.se/
http://www.aa.se/aa-moten?search_term=&days_selection=&types_selection %5B6%5D=6
Det viktiga är ju att du agerar och inte bara tror att nykterhet kommer av sig själv.
Kram och lycka till!