2015-06-12, 00:57
Medlem
SnusandeMumriks avatar
Det satt långt inne, men jag har i veckan nått slutsatsen att det är dags att ge upp alkholen helt och hållet för gott. Min vita period hjälpte inte, på den första utekvällen efter dess avslut söp jag ner mig fullständigt, förlorade mina plånbok och blev sannolikt omhändertagen för tredje gången på lite drygt ett år med stöd av Lagen om Omhändertagande av Berusade personer. Jag vet dock inte säkert då jag endast minns små fragment av kvällen, men jag inväntar brevet från socialtjänsten.

Jag kan helt enkelt inte rå för det. Jag är förtjust i alkoholdrycker i alla dess former, i synnerhet öl och whisky, och för varje glas jag tar växer begäret. Jag har hållit på så här i flera år nu, vilket har resulterat i borttappningar och bestulningar till ett värde av många tusentals kronor samt ångest för alla de konstiga saker man gjort eller sagt inför vänner och kolleger under berusning, vilket i syn tur har botats med mer spritintag. Det är fullständigt ohållbart, nog är nog - jag har aldrig och kommer aldrig att kunna hantera alkoholen.

Jag är fullständigt ointresserad av andra tunga droger eftersom jag mest förknippar dem med dagdrivare, hippies och tunga missbrukare men har sjukt nog haft en romantiserad bild av alkoholismen, med Donald Draper som största förebild, trots att jag på nära håll sett tragiken den kan leda till. Jag lider emellertid inte av ett beroende, men har hemmasupit frekvent, vilket dock får ses som rätt harmlöst i förhållande till mitt utåtriktade supande.

Sedan första riktiga fyllan har jag druckit alldeles för mycket i stort sett varje tillfälle som givits. Då slutade det med att man spydde ner sig, men med åren har jag medvetet byggt upp en tolerans för att slippa det och kan i dag dricka rökig whisky som andra dricker vatten. Det är också förklaringen till att problemen accelerat så som de gjort under de senaste två åren. Tidigare drack jag tills jag blev illamående och taggade då ner, medan nu finns det ingenting som stoppar mig. Det är rena turen att skadorna har stannat vid de ekonomiska, flera gånger har jag givit mig ut på vägkanterna av vältrafikerade bilvägar när jag, snuskigt packad, gått hem genom stan.

Men lite vemodigt är det allt, att avstå ölen på den inplanerade resan där den i vanliga fall hade spelat en central roll känns bara segt och jag ska erkänna att jag är sugen på att köpa en sista flaska Laphroaig för att kunna ta farväl och få ett värdigt avslut...

För övrigt måste jag säga att tillnyktringsenheter är totalt meningslösa då de inte lever upp till sitt namn. Man får snacka med en psykolog/kurator/whatever i ett tillstånd då man knappt kan formulera en mening och ges inte en chans att nyktra till, utan släpps ut aspackad på en plats man är totalt obekant med och har därefter nästan lika stora problem som tidigare med att ta sig hem. Tacka vet jag fyllecell där man får sova ruset av sig, vilket i och för sig ger en kraftigare baksmälla, för när man väl har lyckats ta sig hem från tillnyktringsenheten har man hunnit nyktra till något. Men men, om vi som inte kan hantera spriten gav fan i att dricka så hade ingen av dessa inträttningar behövts.
Senast redigerad av SnusandeMumrik 2015-06-12 kl. 01:41.
Citera
2015-06-12, 14:23
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnusandeMumrik
Det satt långt inne, men jag har i veckan nått slutsatsen att det är dags att ge upp alkholen helt och hållet för gott. Min vita period hjälpte inte, på den första utekvällen efter dess avslut söp jag ner mig fullständigt, förlorade mina plånbok och blev sannolikt omhändertagen för tredje gången på lite drygt ett år med stöd av Lagen om Omhändertagande av Berusade personer. Jag vet dock inte säkert då jag endast minns små fragment av kvällen, men jag inväntar brevet från socialtjänsten.

Jag kan helt enkelt inte rå för det. Jag är förtjust i alkoholdrycker i alla dess former, i synnerhet öl och whisky, och för varje glas jag tar växer begäret. Jag har hållit på så här i flera år nu, vilket har resulterat i borttappningar och bestulningar till ett värde av många tusentals kronor samt ångest för alla de konstiga saker man gjort eller sagt inför vänner och kolleger under berusning, vilket i syn tur har botats med mer spritintag. Det är fullständigt ohållbart, nog är nog - jag har aldrig och kommer aldrig att kunna hantera alkoholen.

Jag är fullständigt ointresserad av andra tunga droger eftersom jag mest förknippar dem med dagdrivare, hippies och tunga missbrukare men har sjukt nog haft en romantiserad bild av alkoholismen, med Donald Draper som största förebild, trots att jag på nära håll sett tragiken den kan leda till. Jag lider emellertid inte av ett beroende, men har hemmasupit frekvent, vilket dock får ses som rätt harmlöst i förhållande till mitt utåtriktade supande.

Sedan första riktiga fyllan har jag druckit alldeles för mycket i stort sett varje tillfälle som givits. Då slutade det med att man spydde ner sig, men med åren har jag medvetet byggt upp en tolerans för att slippa det och kan i dag dricka rökig whisky som andra dricker vatten. Det är också förklaringen till att problemen accelerat så som de gjort under de senaste två åren. Tidigare drack jag tills jag blev illamående och taggade då ner, medan nu finns det ingenting som stoppar mig. Det är rena turen att skadorna har stannat vid de ekonomiska, flera gånger har jag givit mig ut på vägkanterna av vältrafikerade bilvägar när jag, snuskigt packad, gått hem genom stan.

Men lite vemodigt är det allt, att avstå ölen på den inplanerade resan där den i vanliga fall hade spelat en central roll känns bara segt och jag ska erkänna att jag är sugen på att köpa en sista flaska Laphroaig för att kunna ta farväl och få ett värdigt avslut...

För övrigt måste jag säga att tillnyktringsenheter är totalt meningslösa då de inte lever upp till sitt namn. Man får snacka med en psykolog/kurator/whatever i ett tillstånd då man knappt kan formulera en mening och ges inte en chans att nyktra till, utan släpps ut aspackad på en plats man är totalt obekant med och har därefter nästan lika stora problem som tidigare med att ta sig hem. Tacka vet jag fyllecell där man får sova ruset av sig, vilket i och för sig ger en kraftigare baksmälla, för när man väl har lyckats ta sig hem från tillnyktringsenheten har man hunnit nyktra till något. Men men, om vi som inte kan hantera spriten gav fan i att dricka så hade ingen av dessa inträttningar behövts.

Jag har sagt det i denna tråd förut och det tål att sägas igen. Vissa av oss tål inte alkohol! Eller några andra sinnesförändrande droger heller för den delen. Vi är allergiska. Så är det bara.

Det skulle lika gärna kunna varit jag som skrev mycket i ditt inlägg för en bunt år sedan. Innan beroendet sög tag i mig och tog över rodret i mitt liv. Jag åkte bara med kändes det som och försökte ducka för konsekvenser och hinder som bara blev större och fler. Allt för att minimera skadorna som egentligen bara blev brutalare för varje dag. Fy fan så det såg ut. Ändå såg jag ingen väg ut och kunde inte föreställa mig ett liv utan alkoholen. Idag vet jag att det finns det, ett riktigt liv. Det jag levde i då vet jag inte vad jag ska kalla. Det var endast överlevnad från dag till dag.

--------------------------------------------------------

Det låter som att du har kommit till insikt om mycket i ditt liv och missbruk. Gör något åt det nu och tveka inte att söka hjälp om du känner att du inte rår på det själv. Du är framförallt inte ensam, kom ihåg det.
Senast redigerad av Moparornocar 2015-06-12 kl. 14:27.
Citera
2015-06-12, 19:12
Medlem
Elefantpungs avatar
Märkligt att samma drog kan ge så olika effekter på olika personer. Jag har nog aldrig supit bort något, aldrig däckat och aldrig haft minnesluckor (utom möjligen i ungdomen när man inte lärt sig hur mycket man kan dricka innan det går åt skogen). Däremot har jag alltid älskat känslan av att fyllna till, sakta men säkert. Ju mer åren gått desto mer har jag druckit, men har alltid avbrutit på en nivå där nyktra människor förmodligen inte ens skulle se att jag varit påverkad (även om jag var bra i gasen). Det var bara nån slags tidsfördriv och en flykt in i en annan, mycket bekvämare och trevligare värld, utan bekymmer, oro eller ångest.

Nu är jag uppe i fyra månader utan en droppe alkohol och trots att den initiala glädjen över att vara nykter har lagt sig så känns livet fantastiskt. Tänk vad mycket vettigt man kan göra om man inte är full!

Trevlig helg där ute och ni som funderar på att bli nyktra, do it! Det är surt i början men det blir såååå mycket bättre med tiden.
Citera
2015-06-13, 09:47
Bannlyst
Brukar det ta tid att få Naltrexon utskrivet? Jag har dokumenterad alkoholproblematik och en psykiatrisk diagnos. De ville inte skriva ut det till mig akut, utan de ville att jag skulle vänta. Jag vill liksom ha det nu, inte om en månad...
Citera
2015-06-13, 10:51
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Brukar det ta tid att få Naltrexon utskrivet? Jag har dokumenterad alkoholproblematik och en psykiatrisk diagnos. De ville inte skriva ut det till mig akut, utan de ville att jag skulle vänta. Jag vill liksom ha det nu, inte om en månad...
Var det inom den offentliga vården som du blev nekad? På grund av ett visst programs inflytande så brukar de vara negativt inställda till hjälpmedel av olika slag, möjligtvis med undantag för antabus.

Du kan alltid prova att gå till en privat psykiatriker eller beställa svart och självmedicinera. Naltrexon är inte narkotikaklassat, så det är antagligen inga problem att fråga efter det rakt ut på en privat mottagning och det är inga problem att importera det så länge som du beställer från ett land inom EU.
Citera
2015-06-13, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Var det inom den offentliga vården som du blev nekad? På grund av ett visst programs inflytande så brukar de vara negativt inställda till hjälpmedel av olika slag, möjligtvis med undantag för antabus.

Du kan alltid prova att gå till en privat psykiatriker eller beställa svart och självmedicinera. Naltrexon är inte narkotikaklassat, så det är antagligen inga problem att fråga efter det rakt ut på en privat mottagning och det är inga problem att importera det så länge som du beställer från ett land inom EU.
Sa till den läkaren att jag vill ha det omedelbart. De ville att jag skulle vänta till jag har ordinarie tid med min vanliga läkare (vilket jag förstår), men det är ändå 3-4 veckor dit...
Citera
2015-06-15, 15:54
Medlem
Maowdigs avatar
Jag har kommit fram till att även jag ska bli nykterist. körde 6 månader förra året då jag jobbade 7 dagar i veckan, detta avslutades sorgligt nog abrupt med en 60 dagars fylla. Trappade ner detta till 3 dagar i veckan under en månad och sedan nykter en månad. Månad nummer 4 blev en substansrusmånad då användande av allt annat än alkohol ansågs okej. Kom nyligen hem från bangkok efter 6 dagars absolut fantastiskt fuck up och har nu bestämt mig för att bli heltidsnykterist förutom ett intag av psilocybin eller liknande psykedeliska.

Tror inte det kommer att bli särskilt svårt. Jag har inte varit hemma i svedala på ett par år men jag påminns redan om hur man bara av att försöka komma in på en krog känner sig ovälkommen och detta är ingenting jag kommer att finansiera med mina ihopknegade slantar.
Citera
2015-06-16, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elefantpung
Samma här. Man blir full men det är inte särskilt roligt och inga större problem att sluta dricka långt tidigare än man gjort i vanliga fall. Dessutom tycker jag att man blir ganska lugn och skön (utan att känna sig påverkad) av Naltrexon om man inte dricker.

Nja.. känner ingen större skillnad om man dricker på dom... men iden är ju inta att äta läkemedel OCH dricka utan tvärtom inte dricka. Och där funkar dom bra tycker jag - dvs suget minskar betydligt fysiskt. Man "glömmer " bort att -oj va gott det skulle vara. Och suget ät ju ofta största fienden till avhållsamhet både när det gäller alkohol och sex
Citera
2015-06-16, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV

Konstigt svar - byt VC. Jag fick det direkt bara genom att prata om alkoholvanor när jag eg var där i annat ärende.
Citera
2015-06-16, 14:52
Medlem
[quote=Moparornocar|53660928]Jag har sagt det i denna tråd förut och det tål att sägas igen. Vissa av oss tål inte alkohol! Eller några andra sinnesförändrande droger heller för den delen. Vi är allergiska. Så är det bara.

--------------------------------------------------------

Håller helt med! Jag ser det såhär. Du kan (om man skall generalisera) bli alkis på två sätt).
1) du är allergisk mot alkohol och redan i unga år går det inte att hantera alls (blackouter, snetändningar, etc etc) och du kan inte behärska volymen alls. Alla fyllor slutar i 2,0.
2) Du super sakta men säkert till dig ett beroende, tar ca 20 år enligt de läkare jag pratat med. Nikotin tar en vecka.
Nackdelen med ettan är att du fuckar upp totalt, fördelen är att du har troligtvis inte samma sug. Nackdelen med tvåan är att suget som du under lång tid tränat dig till är ett helvete att bli av med, fördelen att du sällan fuckar upp totalt.
Jag är en tvåa. Druckit "lagomt" fast under satans många år, konferenser, ledningsgrupp, semester, helg eller vilken anledning som man nu vill komma på. Nyligen 2,5 vecka utomlands med öl precis varenda dag från lunch och framåt (dvs de dagar man inte hittade på att öl är okey kl 09). Sällan bakis men ...
Citera
2015-06-17, 01:31
Medlem
Citat:
Håller helt med! Jag ser det såhär. Du kan (om man skall generalisera) bli alkis på två sätt).
1) du är allergisk mot alkohol och redan i unga år går det inte att hantera alls (blackouter, snetändningar, etc etc) och du kan inte behärska volymen alls. Alla fyllor slutar i 2,0.
2) Du super sakta men säkert till dig ett beroende, tar ca 20 år enligt de läkare jag pratat med. Nikotin tar en vecka.
Nackdelen med ettan är att du fuckar upp totalt, fördelen är att du har troligtvis inte samma sug. Nackdelen med tvåan är att suget som du under lång tid tränat dig till är ett helvete att bli av med, fördelen att du sällan fuckar upp totalt.
Jag är en tvåa. Druckit "lagomt" fast under satans många år, konferenser, ledningsgrupp, semester, helg eller vilken anledning som man nu vill komma på. Nyligen 2,5 vecka utomlands med öl precis varenda dag från lunch och framåt (dvs de dagar man inte hittade på att öl är okey kl 09). Sällan bakis men ...

Jag är en 1:a men vägrade acceptera det i 30 år tills jag slog i botten och insåg att det var nykterhet eller en kista som låg framför mej. Nu har jag med AA:s hjälp 9 månaders nykterhet, längsta jag varit nykter sedan jag var 14-15 år!
Citera
2015-06-17, 01:44
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa66
Jag är en 1:a men vägrade acceptera det i 30 år tills jag slog i botten och insåg att det var nykterhet eller en kista som låg framför mej. Nu har jag med AA:s hjälp 9 månaders nykterhet, längsta jag varit nykter sedan jag var 14-15 år!

En hel graviditet, det är stort. GRATTIS! /en solklar etta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in