2018-11-21, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rimsana
Nu tänker jag fan bli nykter. Är trött på att vara beroende av alkohol. Har druckit intensivt långa perioder i 15 år. Nu får det räcka, är 40år nu. Önska mig lycka till!
Låter som ett riktigt bra val! Vilket tillvägagångssätt hade du tänkt dig? Antabus, behandlingshem eller ska du fixa det själv?
Citera
2018-11-23, 14:38
Medlem
AnkeborgBombares avatar
Blir full varje dag och vaknar med ångest för att jag drygat mig med syskon eller vänner. Så jävla tråkigt att vara hemma nykter så jag ser ingen utväg
Citera
2018-11-23, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustangola
Låter som ett riktigt bra val! Vilket tillvägagångssätt hade du tänkt dig? Antabus, behandlingshem eller ska du fixa det själv?

Det blir svårt med behandlingshem eftersom jag bor utomlands, men jag tänkte börja gå pa AA-möten den här gången. Ambitionen och viljan finns och att misslyckas är inget alternativ.

Jag har ljugit for mig själv i så många år. Målet är att aldrig återvända till alkoholen igen.

En dag i taget blir det!
Citera
2018-11-26, 16:34
Medlem
80231s avatar
18 månader och mellan 70-90 tusen pix (förstå hur dyrt det är att supa) förslösade på alkoholen sedan jag sist skrev här. Fan att det ska vara så.

Jag är förvånad över att jag fortfarande fungerar. 2-4 liter vin per dygn i snitt, (3)-6 dagar per vecka, borde vara dödligt.

Kallstickningar i huden och kallvarmsvettningar. Jag måste kunna stoppa detta. HUR?

Behöver jag skriva att jag börjar få problem med gången?
Senast redigerad av 80231 2018-11-26 kl. 16:43.
Citera
2018-11-29, 14:38
Medlem
lillaflippens avatar
Det är dags.

Har i några dagar nu läst mycket av det ni skrivit här. Det tar emot att både skriva och tänka tanken, men jag är alkoholist.
Är dessutom kvinna, känns som de flesta som skriver här är män.

Har nu varit alkoholfri i 12 dagar. Jag har absolut inte druckit VARJE dag när jag drack (eeh förutom i somras. Drack nog varje dag i två månader) så jag försöker ursäkta mig med att jag inte är alkoholist fast jag vet att jag är det.
Dom dagar jag inte dricker känns värdelösa. Tänker då bara på nästa tillfälle som jag ska få dricka. Och när jag väl dricker så är det kopiösa mängder, speciellt för att vara en ganska "Petite" tjej som mig. Får blackout er VARJE gång jag dricker. På sistone är i princip hela kvällen svart, minns inget alls dagen efter.

Jag har missbrukat det ena och det andra sedan jag var 14 år. Min ungdom har präglats av ren misär, behandlingshem, våld, övergrepp mm men egentligen har detta i många avseenden gjort mig till en mycket drivkraftig person och jag har nu i 30isch åldern ett bra jobb, bra betalt, man och barn.

MEN jag vet inte om jag klarar av att ge upp alkoholen helt.VARFÖR är man så svag i detta avseende? Hur fan gör man?

Vågar man outa detta?

Jag vet bara att jag måste sluta NU.
Citera
2018-11-29, 15:06
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillaflippen
Det är dags.

Har i några dagar nu läst mycket av det ni skrivit här. Det tar emot att både skriva och tänka tanken, men jag är alkoholist.

Har nu varit alkoholfri i 12 dagar. Jag har absolut inte druckit VARJE dag när jag drack (eeh förutom i somras. Drack nog varje dag i två månader) så jag försöker ursäkta mig med att jag inte är alkoholist fast jag vet att jag är det.
Dom dagar jag inte dricker känns värdelösa. Tänker då bara på nästa tillfälle som jag ska få dricka. Och när jag väl dricker så är det kopiösa mängder, speciellt för att vara en ganska "Petite" tjej som mig. Får blackout er VARJE gång jag dricker. På sistone är i princip hela kvällen svart, minns inget alls dagen efter.

Jag har missbrukat det ena och det andra sedan jag var 14 år. Min ungdom har präglats av ren misär, behandlingshem, våld, övergrepp mm men egentligen har detta i många avseenden gjort mig till en mycket drivkraftig person och jag har nu i 30isch åldern ett bra jobb, bra betalt, man och barn.

MEN jag vet inte om jag klarar av att ge upp alkoholen helt.VARFÖR är man så svag i detta avseende? Hur fan gör man?

Vågar man outa detta?

Svårt att ge några direkta råd som kommer få dig att bli drogfri/nykter. Det är ju inte så enkelt som att säga "gör så här!". Du skriver att du varit på behandlingshem och var det för missbruk, borde du väl fått en del kunskap därifrån?

En sak vet jag av egen erfarenhet och det är att ensam är man inte stark. Hur jobbigt det än kan kännas är det nog en förutsättning att man får dela med sig och ärligt prata med andra. Därför tycker jag du ska söka hjälp på ditt beroendecentrum. Du kan googla beroendecentrum + din kommun om du inte vet var det ligger.

En annan sak du kan göra är att gå på ett AA-möte, där finns kunskap och gemenskap. Beroende på var du bor så finns det många möten och många grupper har också möten enbart med kvinnor.

http://www.aa.se/
http://www.aa.se/aa-moten?search_term=&days_selection=&types_selection %5B6%5D=6

Det viktiga är ju att du agerar och inte bara tror att nykterhet kommer av sig själv.
Kram och lycka till!
Citera
2018-11-29, 15:21
Medlem
VictoryOrValhallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillaflippen
Det är dags.

Vågar man outa detta?

Sysselsättning och träning är standardsvaren på sådana här frågor, och att man ska identifiera sina triggers för att kunna undvika dem till en början. Du bör också fråga dig varför du dricker. När jag drack i perioder så var det pga ett inlärt beteende och en cirkel som var svår att bryta. Utöver det så gillade jag själva grejen med att dricka, det blev liksom en heltidssysselsättning när jag var uttråkad och inte kunde distrahera mig med annat.
Citera
2018-12-06, 22:19
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Hej flashback! Nu jävlar får det vara nog. Mitt drickande har varit överdrivet och destruktivt hur länge som helst, inget fysiskt beroende eller dille-varning, men inte heller långt ifrån. Och så jävla onödigt och dyrt, dessutom hindrar det mig från att vara personen jag vill vara, och ibland har det gjort mig till en person jag absolut inte vill vara.
Så nu är det stopp. I alla fall för 100 dagar (mest för att ha ett mål som går att räkna). Jag har varit nykter en vecka idag, i morgon skall jag beställa tid till en alkohol-läkare, mest för att efter dessa 100 dagar är jag sugen på att testa sinclair-metoden, då det vore kul att inte vara sugen och måsta undvika triggers resten av livet.

Precis alla mina vänner dricker problematiskt, så jag skall ta semester från folk också. Det är mest därför jag berättar för er, så jag har lovat någon, det skulle kännas så fel att ljuga på flashback.

Lycka till allihop!
Citera
2018-12-07, 02:25
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
18 månader och mellan 70-90 tusen pix (förstå hur dyrt det är att supa) förslösade på alkoholen sedan jag sist skrev här. Fan att det ska vara så.

Jag är förvånad över att jag fortfarande fungerar. 2-4 liter vin per dygn i snitt, (3)-6 dagar per vecka, borde vara dödligt.

Kallstickningar i huden och kallvarmsvettningar. Jag måste kunna stoppa detta. HUR?

Behöver jag skriva att jag börjar få problem med gången?

Jodu nog har det blivit några kronor på alkohol, speciellt om man är en sådan som gillar att prova nytt, själv är jag en spritdrickare. Men jag måste bara höra hur det går för dig? För det lät inte helt optimalt det där.
Citera
2018-12-08, 00:28
Medlem
Hestmotfolkgrupps avatar
Krökar 3-5 dagar i veckan igen.. Verkar inte finnas stopp på den här jävla drogen Missbrukade ladd och amfetamin i cirka 1 års period förut och de va fan enkelt att lägga av med om man jämför med dehär skräpet kallat alkohol..
Citera
2018-12-08, 00:30
Medlem
Jag har varit nykter i snart 6 år. Ville bara säga till alla som funderar på att sluta att det inte är så jäkla svårt som många tror!

Nu var inte jag alkoholist utan slutade helt enkelt av att jag ville leva mer hälsosamt, men alla vanor är svåra att bryta till en början oavsett hur beroende man är av något.
Citera
2018-12-08, 05:59
Medlem
Voelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Jag har varit nykter i snart 6 år. Ville bara säga till alla som funderar på att sluta att det inte är så jäkla svårt som många tror!

Nu var inte jag alkoholist utan slutade helt enkelt av att jag ville leva mer hälsosamt, men alla vanor är svåra att bryta till en början oavsett hur beroende man är av något.

Grattis till dina 6 år. Jag är uppe i 10 dagar nu
Det går bra men jag har tråkigt. Deppad också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in