Halloj.
Jag får väl skriva här lite på nåder då jag inte tänkt bli nykter då jag inte är alkoholist (tror jag) utan tänkt dricka mindre pga vikten. Och det är skäl nog, vissa slutar pga levern, andra pga våld, jag pga vikten.
Jag började dricka när jag var 12 och har sedan dess druckit på helger. Hade vilda år från 15-28/29 ungefär med allt ni kan tänka er av olyckor, våld och slarv.
Lyckligtvis har turen varit på min sida och jag har klarat mig ostraffad men ärrad och även gett ärr eftersom jag var rätt farlig, orädd och våldsam då och alkoholen gjorde det inte bättre.
Har mest varit varannan helg eftersom jag förut jobbade varannan helg.
Då drack jag utan stopp, kunde dricka hur mycket som helst och kände aldrig att det fick räcka.
Lugnade ner mig lite vid 30 och slutade gå på krogen och drack hemma istället i samband med att jag lagade käk på helgerna och somnade i soffan efter kanske 8 starköl. Nu var min aggressivitet även som bortblåst sen några år.
Tyckte det var bättre än att vara ute och supa eftersom jag då nästan alltid blev väldigt full och hemma blev jag bara berusad och trött.
Drack mycket mindre och gick för ca 1-2 år sedan över till mellanöl, 4,2% och har sedan dess inte varit full en enda gång, bara påverkad.
Har alltid bara druckit öl.
Så på kanske 4-5 år har jag gått från 15 starköl per utekväll fre-lör till 4-5 mellanöl per kväll fre/lör och oftast söndagar hemmavid.
Har druckit varje helg dom senaste 5 åren skulle jag gissa.
Nu i sommar blev det varje dag, 28 dagar i sträck tror jag.
Inte mycket med 5-6 mellanöl och nån starkis varje dag hemma vilket bara lett till trötthet, muntorrhet, viktuppgång på ca 5 kg till redan stabil övervikt, likgiltighet och dåligt samvete dagen efter 'det där vara ju bara onödigt' även om jag inte ställt till nåt.
När jag jobbar dricker jag inte på vardagar utan bara helgen alltså.
Jag går upp i vikt så förbannat av öl som jag dricker.
Förra veckan tänkte jag att jag ska försöka dra ner ännu mer och bara dricka en helg i månaden i samband med lön eller om det är nån särskilt som händer i sociala sammanhang, alltså sluta med det slentrianmässiga ensamdrickande på helger.
Slutade vardagsdricka sista dagen i onsdags förra veckan och drack inget i helgen (första nyktra helgen på 5 år alltså!).
Min motivation är att gå ner i vikt, spara ännu mer pengar och förhoppningsvis bli piggare.
Jag har varit så förbannat trött senaste åren så jag har knappt gjort nånting.
Dessutom vill jag kunna dricka i framtiden också.
Jag hoppas att jag kan bryta vanan och hålla mig till en gång i månaden. Jag behöver en pysventil och skulle jag aldrig dricka så skulle längtan bli för stor och dessutom skulle jag tacka nej till ännu fler sociala sammanhang.
Håll tummarna så gör jag mitt bästa