Citat:
Ursprungligen postat av
BDnrj
Wow låter inspirerande att vara nykter och må bra. Det vill jag också bli. Har du mest vänner som dricker? Jag bor på en ö i Thailand och ALLA dricker. Man blir så fett triggad av att vara med andra som dyngar ned sig. Gör alltid bort mig på fyllan, vaknar med panikångest verkligen, kommer bakis till jobbet osv. Hur ska man börja om man vill sluta supa varje dag? Måste man säga upp kontakten med de 90% av ens vänner som ständigt vill festa och fira?
Yes alla dricker men jag är den enda som inte kan dricka normalt utan alltid blir pinsamt drängfull. En vanlig jävla middag en torsdag med vännerna måste jag eskalera till en dyngfylla medan de andra dricker 3-4 öl max och kan jobba normalt dagen efter, jag är i stället bakis med svår ångest i 2 dagar.
Inga problem att hålla sig nykter när andra dricker. Njuter av kontrollen och fokuset samt vetskapen att jag vaknar utan ångest dagen efter. Dock undviker jag de värsta fyllefesterna, de är mest jobbiga om man är nykter. Undviker även tillställningar där jag inte känner mig socialt bekväm, jag brukar tex ofta vara "sjuk" när det är firmafest. Det är en oerhört trigger för mig, att dämpa min sociala ångest. Men bland vänner är det inte svårt att vara nykter. Vi är runt 35 nu och hetsar inte som vi gjorde när vi var 20.
Man får hitta ett annat fokus, träna som fan, verkligen kasta sig in i 100% fitness och hälsa, bli besatt av träning! Läsa, kolla film, mysa med tjejen, ägna sig åt hobbies..finns massor man kan göra.
Kanske borde du byta miljö, låter jobbigt att bo på en ö i Thailand där det är mycket fokus på fest. Eller så byter du också fokus, börja med yoga, thaiboxning, bli en naturmänniska, börja dyk o snorkla. När du går på fest se det som en intressant studie i mänskligt beteende, det är ok att vara utanför - du VILL vara utanför. Om du börjar känna dig obekväm framåt småtimmarna - gå hem. Du missar ingenting av vikt.
Angående säga upp vänner, ens riktiga vänner består, resten är bara krökpolare och enablers. Dom kan man gott skita i, ingen förlust alls.