2016-04-20, 00:28
Avslutad
Jag klarar numera att hålla mig till helgerna i alla fall. Det är inte heller bra för en sån som mig, men det kunde varit värre.
Citera
2016-04-30, 16:10
Medlem
Bbobis avatar
Snart hemma igen. Ska försöka bli nykterist...Typ.

Är väl iof aldrig så sugen på att bli full isig utan mer vad dom kallar social alkolist eller vad det var. Att man kanske inte egentligen dricker för att man är sugen på alkohol utan mer allt som kommer runtomkring drickandet.

Det som gör mig säker på att det är vad jag vill är hur alkoholkonsumption med 1-2 dagars mellanrum även om jag inte blir aprak håller mig i ett slags "low" där glädje, självsäkerhet mm dämpas. Vet inte varför det blir så men bakis beter jag mig oftast inte allt för självsäkert.

Efter ett par dagar utan dricka kommer både humöret och säkerheten tillbaks för att få mig att undra varför jag dricker till att börja med om jag sen måste dricka igen bara för att försöka komma i närheten av var jag är när jag är nykter. Problemet är nog att jag är oförmögen att sitta och sippa på en cola i en bar svensk som jag är.

Ska ta tillfället i akt under mitt Sverigebesök att försöka bryta mönstret för att inse en gång för alla att jag klarar mig bättre om jag avstår helt.

Ändå dricker jag oftast bara 1-2liter öl när jag dricker. Jag antar att tiden har kommit ikapp mig. När jag var ung fanns det ingen gräns och jag mådde alltid så bra dagen efter. Så går det när man är kaxig Här gillar ofta kvinnorna män som inte dricker för att sålla bort svarta får vilket får vara en del av att hålla motivationen uppe.
Senast redigerad av Bbobi 2016-04-30 kl. 16:13.
Citera
2016-05-02, 21:46
Medlem
missdestiels avatar
Har varit nykter sen 22/4 nu. Låter väl inte mycket men är mycket för mig.. Drack så jävla mycket nu under våren (RIKTIGT mycket i princip varje dag). Alkohol var inte avslappnande och kul längre utan snarare ett måste. Försökte lite halvhjärtat sluta på egen hand, men det funkade inte. Bestämde mig för att berätta för en närstående och då blev jag tvingad att sluta. Det var ganska skönt och lättande, faktiskt. Kände mig patetisk dock, under 25 och redan alkis.. Så mycket skam.

En grej jag funderar på är min sambo. Jag drack jämt när han var på jobbet, jag drack i smyg när han var hemma, jag var full typ jämt. När jag berättade om mina problem för honom nu i samband med att jag slutade, sa han att han inte hade märkt nåt. Fattar inte hur det går ihop? Jag stank ju sprit, sluddrade, gick ostadigt etc. kunde ta en shot precis innan han kom hem från jobbet liksom.
Funderar på om han förträngde det på något sätt. Aja, back to the story.

När jag slutade fick jag delirium tremens, sov inte på två dygn. Hallucinerade grovt, visste inte vad som var verkligt och vad som inte var det, kände inte ens igen mina egna föräldrar eller min syster.
Fick åka till akuten och blev inlagd på en avgiftningsavdelning.
Delirium är utan tvekan det vidrigaste jag varit med om, och det får mig att känna rädsla snarare än sug efter alkohol just nu.

När jag låg på avdelningen drömde jag hemska drömmar om att jag skämde ut mig totalt när jag var full, att det hamnade på Internet och att alla mina vänner, min pojkvän etc. skämdes och "gjorde slut" med mig. Det kändes som ett tecken, typ; slutar du inte dricka kommer det sluta såhär.

Det jag kommer sakna mest med alkohol är nog gemenskapen. Kommer sakna att gå på förfest, dricka vin med vänner och snacka skit, och så högtider som kretsar kring alkohol typ midsommar och nyår.

Just nu känner jag mig ganska.. tom, mest. Har börjat knapra medicin mot depression, ångest och psykossymptom så den påverkar nog ganska mycket kan jag tro.
Sorry for wall of text, var bara tvungen att skriva av mig.. Fortsätter kämpa för att hålla mig nykter nu, kämpa på ni andra också.
Senast redigerad av missdestiel 2016-05-02 kl. 21:49.
Citera
2016-05-04, 01:50
Bannlyst
Det var då f-n att det tog tid att hitta rätt tråd.

Men jag är less på skiten. FTW.
Senast redigerad av Habbakuk 2016-05-04 kl. 01:53.
Citera
2016-05-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missdestiel
Har varit nykter sen 22/4 nu. Låter väl inte mycket men är mycket för mig.. Drack så jävla mycket nu under våren (RIKTIGT mycket i princip varje dag). Alkohol var inte avslappnande och kul längre utan snarare ett måste. Försökte lite halvhjärtat sluta på egen hand, men det funkade inte. Bestämde mig för att berätta för en närstående och då blev jag tvingad att sluta. Det var ganska skönt och lättande, faktiskt. Kände mig patetisk dock, under 25 och redan alkis.. Så mycket skam.

En grej jag funderar på är min sambo. Jag drack jämt när han var på jobbet, jag drack i smyg när han var hemma, jag var full typ jämt. När jag berättade om mina problem för honom nu i samband med att jag slutade, sa han att han inte hade märkt nåt. Fattar inte hur det går ihop? Jag stank ju sprit, sluddrade, gick ostadigt etc. kunde ta en shot precis innan han kom hem från jobbet liksom.
Funderar på om han förträngde det på något sätt. Aja, back to the story.

När jag slutade fick jag delirium tremens, sov inte på två dygn. Hallucinerade grovt, visste inte vad som var verkligt och vad som inte var det, kände inte ens igen mina egna föräldrar eller min syster.
Fick åka till akuten och blev inlagd på en avgiftningsavdelning.
Delirium är utan tvekan det vidrigaste jag varit med om, och det får mig att känna rädsla snarare än sug efter alkohol just nu.

När jag låg på avdelningen drömde jag hemska drömmar om att jag skämde ut mig totalt när jag var full, att det hamnade på Internet och att alla mina vänner, min pojkvän etc. skämdes och "gjorde slut" med mig. Det kändes som ett tecken, typ; slutar du inte dricka kommer det sluta såhär.

Det jag kommer sakna mest med alkohol är nog gemenskapen. Kommer sakna att gå på förfest, dricka vin med vänner och snacka skit, och så högtider som kretsar kring alkohol typ midsommar och nyår.

Just nu känner jag mig ganska.. tom, mest. Har börjat knapra medicin mot depression, ångest och psykossymptom så den påverkar nog ganska mycket kan jag tro.
Sorry for wall of text, var bara tvungen att skriva av mig.. Fortsätter kämpa för att hålla mig nykter nu, kämpa på ni andra också.

Kämpa på!
Angående det fetade så är det bara skitsnack, hur mycket gemenskap och roliga skitsnackstunder med vänner hade du den senaste tiden? Det är där du kommer fortsätta den dagen du börjar så sluta romantisera det redan nu.
Att du måste gå på fest nykter är ingen big deal, speciellt inte för de andra deltagarna, de kommer troligen att tycka att du är roligare att umgås med nu än tidigare

Jag är snart uppe i 1,5 år nästan helt nykter. Har fuskat lite men överlag har det gått bra.
Citera
2016-05-15, 17:29
Medlem
Jag är inne på mitt andra försök på ganska kort tid och det har nu gått 4 dagar.

Sist (då första uppehållet bröts efter ca 10 dagar), så blev det två dagar med runt ett flak starköl.

Jämnar man ut ångesten och allt det andra "goda" med ett 6-pack?

Nu tänker jag inte på ikväll, utan om det blir samma visa med en
helt ny vecka istället, trots att jag intar betydligt mindre alkohol?

Blir det inte som en nedtrappning?
Citera
2016-05-15, 17:55
Medlem
oestergrens avatar
Hej cancertid!
jag känner din kamp, och din ångest!

jag hoppas innerligt att du tar dig igenom denna fas av oändligt och meningslöst drickande
som endast för dig neråt i en väldigt destruktiv spiral!
Du har din dotter, det är din morot.
du känner att du vill träna och sluta dricka för ett mer hälsosamt liv, där är din dotter din morot också.
Ska du med skrumplever klara av att leva ett långt och lyckligt liv med din dotter?
nej.

Du kan få Antabus utskrivet, hjälper väl litegrann.
men det är upp till dig, du har insett att de ångestdämpande drickandet bidrar bara med mer ångest.

kämpa, sysselsätt dig med annat, ta upp en gammal hobby kanske, eller helt enkelt hitta en ny?
fördriva tiden på annat håll hjälpte mig att sluta dricka.

det är tufft i början, särskilt om i din umgängeskrets det dricks mycket också.
jävligt tufft
ta dig ur det Cancertid, se till att intedvika dig själv igen som man gör om och om igen med tomma löften att sluta dricka.
tänk på din morot, din dotter, se ditt mål i slutet av racet, en välmåendr och nyktert liv utan ångest.
Sätt inte för stora mål i början, börja smått å pusha dig själv, gläds åt de du lyckas med och tillåt dig själv misslyckas, om och om igen men låt det inte bryta din vilja!

Kämpa!

peace
Citera
2016-05-16, 23:36
Medlem
Unanswereds avatar
Jag vet inte om det här är rätt plats att skriva på och moderatorer får gärna byta plats på inlägget om det är fel.
Har nu druckit en halvliter vodka till en 1l vin varje dag i 5 veckor och vill sluta.
Min frågeställning är då, kan jag sluta direkt utan riskera någon farlig fysisk skada pågrund av abstinens eller är det klokare att dricka mindre och avvärja sig?
Citera
2016-05-17, 00:02
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unanswered
Jag vet inte om det här är rätt plats att skriva på och moderatorer får gärna byta plats på inlägget om det är fel.
Har nu druckit en halvliter vodka till en 1l vin varje dag i 5 veckor och vill sluta.
Min frågeställning är då, kan jag sluta direkt utan riskera någon farlig fysisk skada pågrund av abstinens eller är det klokare att dricka mindre och avvärja sig?

Du riskerar delirium tremens m.m. om du slutar tvärt efter det intaget och den tiden. Om du druckit en större mängd var dag i minst tre veckor finns en sådan risk och det uppfyller du med råge. Sök hjälp eller skaffa benso under en övergångsperiod på några veckor när du fasar ut alkoholen.
Citera
2016-05-17, 01:06
Medlem
Unanswereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Du riskerar delirium tremens m.m. om du slutar tvärt efter det intaget och den tiden. Om du druckit en större mängd var dag i minst tre veckor finns en sådan risk och det uppfyller du med råge. Sök hjälp eller skaffa benso under en övergångsperiod på några veckor när du fasar ut alkoholen.

Tack för svar, borde det inte bara gå att trappa ner väldigt långsamt i en vecka eller löper jag fortfarande stor risk?
Har verkan pengar för benzo eller hjälp och vill inte fråga släktingar om det pågrund av de sociala konsekvenserna de skulle få
Citera
2016-05-17, 01:11
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unanswered
Tack för svar, borde det inte bara gå att trappa ner väldigt långsamt i en vecka eller löper jag fortfarande stor risk?

Jo, det går. Börja med ett antal starköl (8 kanske?), och trappa ner med en öl mindre varje kväll i en vecka ungefär med tanke på hur länge du supit så tungt. Då bör det gå ganska smärtfritt iaf. Försök äta ordentligt också.
Citera
2016-05-17, 01:22
Medlem
Unanswereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jo, det går. Börja med ett antal starköl (8 kanske?), och trappa ner med en öl mindre varje kväll i en vecka ungefär med tanke på hur länge du supit så tungt. Då bör det gå ganska smärtfritt iaf. Försök äta ordentligt också.

Då får det bli så, blir ett helt rent glas vodka imorgon, dagen efter hälften av det sen en shot typ och sen sluta.
Updaterar i slutet av veckan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in