2016-04-05, 19:51
Avslutad
Jag har problem med minnet. Har väl alltid gillat att dricka tills minnet sviker men jag har ju äldre jag blivit försökt att minska på intaget. Problemet är att jag tål i princip ingenting längre. Förr fick man minnesluckor efter duktigt många öl och sprit, idag efter några öl. Jag har berättat det för en av mina bästa vänner men vill inte sluta dricka helt (kommer inte att berätta för alla..). Är det någon som känner igen det? Minnesluckorna håller i sig i korta stunder (jag själv känner inte att jag får minnesluckor men det händer saker så jag vet att jag kommer inte ihåg allt..).
Citera
2016-04-06, 08:55
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .:Nisse:.
Jag har problem med minnet. Har väl alltid gillat att dricka tills minnet sviker men jag har ju äldre jag blivit försökt att minska på intaget. Problemet är att jag tål i princip ingenting längre. Förr fick man minnesluckor efter duktigt många öl och sprit, idag efter några öl. Jag har berättat det för en av mina bästa vänner men vill inte sluta dricka helt (kommer inte att berätta för alla..). Är det någon som känner igen det? Minnesluckorna håller i sig i korta stunder (jag själv känner inte att jag får minnesluckor men det händer saker så jag vet att jag kommer inte ihåg allt..).

Väldigt vanligt med sådana mini-luckor, det är standard både hos mig och mina polare som gillar att kröka hårt. Tror inte man behöver lägga dem i samma kategori som de långa luckor man kan få när man är halvt medvetslös i skallen, utan man är snarare distraherad och orkar/kan inte lägga precis allt på minnet som händer under en kväll. Jag kan tex få höra från någon att jag gjorde/sade något roligt när jag var full men jag minns ej incidenten. Den var helt enkelt inte tillräckligt speciell för mig att minnas men för polaren var den skitrolig och således minns han den. Det går åt båda hållen.

Hur som helst, spriten sitter inte lika bra när man blir äldre. Jag blir sluddrig i stället för skön, korkad i stället för skarp (att stå som ett CP och leta desperat i minnet efter namn, platser eller vad man nu vill relatera till under ett samtal) samt bakfull i 2-3 dagar - alla anledningar till att lägga ner sprithelvetet.
Citera
2016-04-06, 11:11
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .:Nisse:.
Jag förnekar inte att minnesluckor existerar, men ofta så är det lätt att överdriva dem.

Jag brukar försöka dra mig till minnes dagar då jag har varit nykter och jämföra dem med dagar då jag har varit full. Ofta så är det inte så stor skillnad eftersom att hjärnan har en tendens att inte minnas vardagliga händeser. Som exempel kan nämnas att jag bara minns fragment av gårdagen trots att jag var helt nykter.

Jag vill verkligen understryka att jag inte förnekar minnesluckor som är orsakade av alkohol.
Citera
2016-04-06, 20:53
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag brukar försöka dra mig till minnes dagar då jag har varit nykter och jämföra dem med dagar då jag har varit full. Ofta så är det inte så stor skillnad eftersom att hjärnan har en tendens att inte minnas vardagliga händeser.

Men du kommer väl ihåg dessa vardagliga händelser om du blir påmind? Jag tycker det är en enorm skillnad. Det har hänt att jag umgåtts med folk i timtal drogad/full och inte känner igen dom dagen efter liksom.
Citera
2016-04-06, 22:46
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Men du kommer väl ihåg dessa vardagliga händelser om du blir påmind? Jag tycker det är en enorm skillnad. Det har hänt att jag umgåtts med folk i timtal drogad/full och inte känner igen dom dagen efter liksom.
Visst gör jag det, men det handlar som sagt om fragment. Jag kan till exempel minnas vad jag åt till lunch igår, men att minnas exakt vilka som satt med vid bordet går helt enkelt inte.

Jag vet själv hur det är att vakna med ångest och försöka återskapa gårdagen efter en fylla. Saken är att många förväntar sig någon slags film och skyller avsaknaden av en sådan på alkoholen. Problemet är att minnet inte fungerar så och jag är tveksam till om en enda människa kan producera en film av gårdagen oavsett om han/hon drack alkohol eller inte.

Jag vill återigen understryka att jag inte förnekar att alkohol försämrar minnet, men jag tror att många människor har för stora förväntningar på sitt minne från början. Jag känner dock igen din beskrivning av att inte minnas något överhuvudtaget och det är givetvis mycket obehagligt.
Citera
2016-04-08, 09:25
Medlem
Laroque32s avatar
Den 6 April, alltså i onsdags så hade jag varit nykter i ett helt JÄVLA ÅR

Kan än idag inte förstå vilken helvetes resa jag gjort under ett års tid.

Allt började i och med att min chef på jobbet ifrågasatte mig hur jag egentligen mådde eftersom jag luktade alkohol ofta och jag såg sliten och trött ut. Då blev jag ju förbannad eftersom företagsläkare och allt kopplades in. men det gick inge vidare hos företagsläkaren så jag valde själv att söka hjälp via beroendemottagningen i min kommun.

Där fick jag hjälp på riktigt. Fick medicin för abstinensen och trappade ner från alkoholen rätt tvärt.
Fy fan vad jag mådde, ville dö många ggr. Jag fick även hjälp via öppenvården där jag träffade en alkohol/missbruks terapeut. Det var egentligen där jag öppnade mig och vågade prata om saker som jag så många år hållit för mig själv. sakta men säkert blev jag starkare och insåg att jag fixade inte att dricka "lagom" eller varannan helg. Jag tog beslutet att testa en månad.
Hoppade på en 12 stegs grupp via öppenvården. Månaderna gick och nu står jag här, 1 år senare helt nykter.
Jag har inte ens smakat en droppe....

Kan ju säga idag att det har fan inte varit lätt, jag har velat hoppa framför tåget ett par ggr. Jag har velat skita i allt o dricka flera ggr. Men den där lilla djävulen på axeln, han bleknar faktiskt. Jag slutade sakta men säkert förhandla med mig själv.

Så till er som kämpar i motvind, för helvete bit ihop, suget kommer försvinna men det tar tid. Jag vet livet suger vissa dagar men försök att se på hur det såg ut när det var som värst i ditt drickande? Vill du vara där igen? Må så dåligt? Är det värt det???

Nä fan vad jag är glad just nu, vilken energi. Min drog terapeut bjöd mig på lunch i onsdags och vi pratade lite om mitt år hos henne, hur sur o tvär jag varit många ggr och vad vi skrattade.
Idag går jag kvar i 12 stegs gruppen som kommer hålla på fram till september i år. Och kontakten på Beroendemottagningen bleknar ju nu. behövs lixom inte göras prover etc nu. Samtalen får jag hos drog terapeuten via gruppen. Behöver jag prata så är det bara att be om att få stanna en stund när gruppen e klar. Så jag har fortfarande stödet kvar. samt har jag mail kontakt med henne om så behövs.

Det va lite om min resa och jag vet hur många ni är där ute som precis som jag kämpar och sliter för att orka vara nykter. men klarar jag det så kan fan ni också klara det

Trevlig fredag t er alla
Citera
2016-04-08, 13:00
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laroque32

Bra jobbat och stort grattis!
Läsvärd text för många och även för mig. Flashback på vilken otroligt slitsam period det var första halvåret - året, bra att få. Får aldrig glömma...
Citera
2016-04-08, 23:11
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:

Grymt jobbat! Så jävla kul att se att det går bra för några här iaf.
Citera
2016-04-12, 23:18
Medlem
Håller mig på banan dock är jag ej nykter men allt funkar än så länge. Dricker ingen sprit bara stark öl. jag orkar inte ta tag i min nykterhet just nu vänta på ett bakslag sen sätter jag igång som vanligt. Jag vet inte om jag kallas periodare helalkolist eller blandmissbrukare skit samma justnu funkar livet med amfetamin och alkohol. Ligger på runt 10-12 7,5 or 50cl om dagen somnar gott. Men visst jag vill slippa detta slippa medicinera nu är det snart sommar frågan är bara när allt spåra håller jag sommaren ut så kan jag nyktra till hösten. Jobbiga är ju om någon märker att MSN är full. Lycka till ni andra duktiga fridens
Citera
2016-04-13, 05:05
Bannlyst
Om nagon harinne kanner sig i farozonen, sluta NU, alkohol ar djavulens drog nar den kommit for langt i din hjarna. Var mycket forsiktiga. Jag har testat mycket i mina dagar tunga saker men inget forstorde sa mycket for mig som alkoholen gjorde (ren nu dock).
Citera
2016-04-16, 14:33
Medlem
DogShitEaters avatar
Citat:

Allt började i och med att min chef på jobbet ifrågasatte mig hur jag egentligen mådde eftersom jag luktade alkohol ofta och jag såg sliten och trött ut. Då blev jag ju förbannad eftersom företagsläkare och allt kopplades in. men det gick inge vidare hos företagsläkaren så jag valde själv att söka hjälp via beroendemottagningen i min kommun.

Där fick jag hjälp på riktigt. Fick medicin för abstinensen och trappade ner från alkoholen rätt tvärt.
Fy fan vad jag mådde, ville dö många ggr. Jag fick även hjälp via öppenvården där jag träffade en alkohol/missbruks terapeut. Det var egentligen där jag öppnade mig och vågade prata om saker som jag så många år hållit för mig själv. sakta men säkert blev jag starkare och insåg att jag fixade inte att dricka "lagom" eller varannan helg. Jag tog beslutet att testa en månad.
Hoppade på en 12 stegs grupp via öppenvården. Månaderna gick och nu står jag här, 1 år senare helt nykter.
Jag har inte ens smakat en droppe....

Kan ju säga idag att det har fan inte varit lätt, jag har velat hoppa framför tåget ett par ggr. Jag har velat skita i allt o dricka flera ggr. Men den där lilla djävulen på axeln, han bleknar faktiskt. Jag slutade sakta men säkert förhandla med mig själv.

Så till er som kämpar i motvind, för helvete bit ihop, suget kommer försvinna men det tar tid. Jag vet livet suger vissa dagar men försök att se på hur det såg ut när det var som värst i ditt drickande? Vill du vara där igen? Må så dåligt? Är det värt det???

Nä fan vad jag är glad just nu, vilken energi. Min drog terapeut bjöd mig på lunch i onsdags och vi pratade lite om mitt år hos henne, hur sur o tvär jag varit många ggr och vad vi skrattade.
Idag går jag kvar i 12 stegs gruppen som kommer hålla på fram till september i år. Och kontakten på Beroendemottagningen bleknar ju nu. behövs lixom inte göras prover etc nu. Samtalen får jag hos drog terapeuten via gruppen. Behöver jag prata så är det bara att be om att få stanna en stund när gruppen e klar. Så jag har fortfarande stödet kvar. samt har jag mail kontakt med henne om så behövs.

Det va lite om min resa och jag vet hur många ni är där ute som precis som jag kämpar och sliter för att orka vara nykter. men klarar jag det så kan fan ni också klara det

Trevlig fredag t er alla

Vilket tråkigt liv du måste ha som nykterist (är en ständigt återkommande fråga till nyktra alkoholister från aktiva alkoholister)
Citera
2016-04-18, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Du är en vuxen man med två barn och du ojar dig över att det haglar massa party-skit på Facebook och Snapchat? Dags att växa upp mannen. Du undrar vem du är? Du är en vuxen, ansvarstagande familjefar som har vuxit ifrån det där. Du tar ansvar, både för din egen hälsa och för barnens bästa.

Förstår att det känns tungt att känna sig utanför men livet går inte ut på fest. De riktiga vännerna kan man träna, fiska, åka mountainbike, shoppa eller bara umgås och kolla film med och de respekterar din nykterhet och gillar dig som människa, inte som fylletratt. Resten kan man leva utan.

Ja jag vet ju dom här grejerna.
Jag vet att jag tagit rätt beslut även om det är kämpigt ibland.
Jag vet att de som inte hör av sig inte är nåt att ha.
Jag vet att jag har roligare utan alkohol, lajar med ungarna, fiskar, spelar fotboll osv.

Men ändå en jävla smäll i nyllet att upptäcka att man är nån helt annan helt plötsligt och knappt nån i ens gamla bekantskapskrets hör av sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in